روش ها کاربردی برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر

در زمان ما کامپیوتری شدن تمامی فرآیندها، تهدیدات در این حوزه را نیز هر روز بیشتر می‌شوند. اگرچه ممکن است هدف افراد خرابکار، تفریح، به نمایش گذاشتن قدرت خود، کسب درآمد، بیماری و یا هر چیز دیگری باشد، اما در هر صورت نتیجه برای کاربران قربانی، از بین رفتن و یا از آن بدتر، سرقت شدن اطلاعات مهم خواهد بود. همواره تاکید می‌شود تا به منظور جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر یا موبایل، آن‌ها را به وسیله آنتی ویروس‌های به روز شده ایمن نگه دارید، اما متاسفانه برخی کاربران از این مهم غافل شده و با روش‌های دیگر، اطلاعات خود را ایمن نگه می‌دارند. نباید فراموش کرد حادثه خبر نکرده و تنها یک بار اتفاق می‎افتد.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش ها کاربردی برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر

ویروس کامپیوتری چیست؟

ویروس های کامپیوتری زیر مجموعه ای از بدافزارها هستند که به روش های گوناگونی وارد یک سیستم کامپیوتری اعم از کامپیوترهای خانگی، گوشی ها، ساعت های هوشمند و یا هر وسیله کامپیوتری دیگر شده و در عملکرد آن سیستم، اختلال ایجاد می کنند.

دایره عملکردی این ویروس ها بسیار گسترده بوده و می توانند از یک وقفه در کار سیستم تا ایجاد خسارت های سنگین مالی و جانی را نیز شامل شوند.

ویروس ها از هر طریقی که بتوانند ممکن است به سیستم شما نفوذ کنند و اگر راه های مقابله با آن ها را ندانید، خیلی زود به سیستم و اطلاعات شما آسیب خواهند رساند.

سوالی که ممکن است برای عده ای پیش بیاید، این است که ویروس ها از کجا می آیند و چگونه ساخته می شوند؟

برای پاسخ به اینه سوال باید بدانید که ویروس ها نیز همچون نرم افزارها و برنامه ها، سازنده دارند و به صورت قطعه کد های مختلف نوشته می شوند.

بنابراین همان افرادی که نرم افزارها و اپلیکیشن های مفید تولید می کنند، می توانند بدافزارها و ویروس ها را نیز تولید کنند.

سازندگان ویروس ها معمولا به دنبال یافتن راهی برای ضربه زدن به سیستم های اطلاعاتی مختلف هستند و هر روزه به توسعه و طراحی بدافزارهای متنوع برای پیش برد اهداف خود می پردازند.

ما امروزه بیشتر از صدها هزار نوع ویروس شناخته شده کامپیوتری را در دسته های مختلف طبقه بندی کرده ایم و بدیهی است که هزاران نوع دیگر این ویروس ها همچنان ناشناخته باقی مانده اند.
 

جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه های کامپیوتری

مهمترین بحثی که در این میان وجود دارد، چگونگی جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه های کامپیوتری است.

برای بسیاری از ما، ویروسی شدن تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی مان، به یک کابوس شبیه بوده و اصلا دوست نداریم که با چنین مواردی برخورد داشته باشیم.

اما اگر موارد امنیتی را در این زمینه جدی نگیریم، قطعا دیر یا زود با این مشکلات دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

ما در این بخش قصد داریم تا ساده ترین و مهمترین روش ها را برای جلوگیری از ویروسی شدن انواع دستگاه های کامپیوتری نظیر رایانه های شخصی و تلفن های همراه، معرفی کنیم تا با استفاده از این راهکار ها، بتوانید امنیت سیستم های کامپیوتری خود را ارتقا دهید.
 
نصب و بروز رسانی آنتی ویروس
مهمترین و اصلی ترین دلیل ویروسی شدن کامپیوترها و گوشی های تلفن همراه، عدم نصب آنتی ویروس یا عدم بروز رسانی آن ها می باشد.

آنتی ویروس ها که وظیفه اصلی آن ها جلوگیری از نفوذ ویروس ها و بدافزارها به سیستم است، توانایی شناسایی فایل های مخرب را داشته و می توانند قبل از این که این فایل ها به سیستم شما آسیب وارد کنند، آن ها را شناسایی و حذف نماید.

لذا همیشه باید نسبت به نصب و فعال بودن یک آنتی ویروس قدرتمند روی سیستم کامپیوتری یا تلفن همراه خود، حساسیت به خرج دهید و از بروز یا آپدیت بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید.

آنتی ویروس ها باید همواره بروز رسانی شوند تا قادر به تشخیص ویروس ها و بدافزارهای جدید نیز باشند.

استفاده از آنتی ویروس قدرتمند و بروز رسانی شده، مهمترین روش جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه های کامپیوتری است.
 
بروز رسانی سیستم عامل
فرقی نمی کند که شما از چه سیستم عاملی استفاده می کنید، هر سیستم عاملی که باشد نیاز به بروز رسانی خواهد داشت. هنگامی که یک رخنه امنیتی در سیستم عاملی هایی نظیر ویندوز یا مک گزارش می شود، شرکت های سازنده این سیستم عامل ها، آسیب پذیری های خود را در قالب وصله های امنیتی رفع می کنند.

این وصله های امنیتی خود نیز در قالب فایل های آپدیت و بروز رسانی سیستم عامل به کاربران ارائه می شوند تا امنیت داده های کاربر را حفظ نمایند.

بسیاری از ما به سبب صرفه جویی در مصرف اینترنت بروز رسانی های خودکار سیستم عامل را غیر فعال می کنیم که این موضوع می تواند برای امنیت سیستم ما زیان بار بوده و منجر به نفوذ ویروس ها و بدافزار ها به کامپیوترمان شود.
 
عدم نصب برنامه های مشکوک
یکی از عمده ترین دلایل ویروسی شدن گوشی ها و کامپیوترهای شخصی، نصب برنامه های مشکوک و بدون منبع است.

این برنامه ها که غالبا در قالب تروجان ساخته و عرضه می شوند با ظاهری شبیه به یک برنامه مفید به سیستم کاربر نفوذ کرده و سپس فعالیت های خود را از دید کاربر و برنامه های آنتی ویروس مخفی می کنند.

عدم نصب برنامه های مشکوک یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی یا کامپیوترها می باشد. پیشنهاد می شود قبل از نصب این برنامه ها ابتدا آن ها را از لحاظ ویروسی بودن شناسایی کنید.
 
از شبکه های ایمن استفاده کنید
استفاده از شبکه های وای فای عمومی و رایگان، یکی از عمده ترین دلایل آلوده شدن سیستم های مختلف به ویروس ها و بدافزارهاست.

این شبکه ها ایمن نبوده و کاربران مختلفی با اهداف گوناگون در آن وجود دارند.

بنابراین ممکن است در هنگام اتصال به این شبکه ها، برنامه های مخربی به سیستم شما وارد شده و اقدام به آسیب رساندن به سیستم شما کنند.
 
عدم اتصال حافظه های مشکوک به رایانه
یکی دیگر از روش های جلوگیری از ویروسی شدن سیستم های کامپیوتری، عدم اتصال حافظه های فلش و حافظه های جانبی مشکوک به کامپیوتر یا گوشی است.

از آنجا که شما هیچ اطلاعی در رابطه با فایل های درون این حافظه ها ندارید، قبل از باز کردن آن ها حتما ابتدا آن ها را با استفاده از آنتی ویروس بروز رسانی شده، اسکن کنید.

علاوه بر این، برنامه های مختلفی که در این حافظه ها وجود دارند و شما هیچ اطلاعی از آن ها ندارید را حدالامکان باز نکرده و روی دستگاه تان نصب نکنید.
 
عدم کلیک روی لینک های آلوده
عدم کلیک روی لینک های مختلف و مشکوک نیز یکی دیگر از راه های جلوگیری از ویروسی شدن سیستم های کامپیوتری است.

درصد عظیمی از ویروس های اینترنتی، از طریق کلیک روی لینک های آلوده ای که به ایمیل شما ارسال می شوند و یا در سایت های مختلف اینترنتی وجود دارند، منتقل می شوند.

بنابراین پیشنهاد می شود قبل از کلیک روی لینکی، ابتدا آن را مورد بررسی قرار داده و لینک های آلوده را شناسایی کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.