میزان خواب کافی برای زنان و مردان چقدر است؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که از طرف خانواده و دوستانتان به کم‌خوابی یا پرخوابی متهم می‌شوید. شاید هم واقعا با مشکل بی‌خوابی روبرو هستید. اما خواب کافی چند ساعت است؟ همیشه به ما گفته‌اند که شب‌ها باید ۸ ساعت بخوابید، اما این میزان خواب یک میانگین است و ممکن است بهترین میزان خواب برای همه نباشد.
چهارشنبه، 6 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میزان خواب کافی برای زنان و مردان چقدر است؟

چه مقدار طول می کشد تا به خواب بروید؟

در بهترین حالت، تنها 15 تا 20 دقیقه کافیست تا به خواب فرو روید. اگر در بیشتر از 20 دقیقه به خواب فرو رفتید، این امر چندین علت می تواند داشته باشد، از جمله: استرس، مصرف کافئین، پرخوری و حتی کم خوابی. می توانید از دمنوش های خواب آور و آرام بخش استفاده کنید تا این تاخیر در به خواب رفتن از بین برود.
 

آیا برای بیدار شدن به زنگ هشدار نیاز دارید؟

اگر همیشه قبل از زنگ هشدار بیدار می شوید و یا چندین بار در شب بیدار می شوید، مغزتان به شما این فرمان را داده است که شما به اندازه کافی خوابیده اید. البته این مورد در صورتی واقعی می باشد که شما قبل از خواب نوشیدنی بیش از حد و قهوه مصرف نکرده باشید و یا دچار عارضه و بیماری خاصی نباشید. هم چنین اگر با صدای زنگ هشدار نمی‌توانید از خواب برخیزید، محتمل است که شما احتیاج به میزان خواب بیشتری دارید و یا باید زمان بندی خواب خود را تغییر دهید.
 

احساس شما در طول روز چگونه است؟

سعی کنید یک خاطره روزانه با استفاده از نرم افزارهای ثبت نوشته در تلفن هوشمند خود یادداشت کنید. اگر هم علاقه ای به یادداشت در تلفن همراه یا تبلت ندارید، می توانید با استفاده از کاغذ و قلم این امر را انجام دهید. بنویسید که چه احساسی در طول روز به شما دست می دهد. با این عمل، خواهید فهمید که بهترین الگو و نوع خوابی که باید داشته باشید چیست. داشتن احساس خستگی، بی حوصلگی و یا استرس، می تواند از عوامل مهم برای تعیین میزان ساعات خوابتان باشد.
 
احساس بی حوصلگی و خواب
ممکن است جزء آن دسته از افرادی باشید که از میزان ساعات خواب مورد نیاز خود با خبر هستید، اما اگر از این دسته افراد نیستید، باید به طور جد، اقدامات را انجام دهید.

افرادی هستند که بیش از حد معمول، استراحت می کنند، هرچند که این مورد بسیار اندک دیده شده است. اگر شما جزء این دسته از افراد هستید، 15 دقیقه خواب خود را افزایش دهید و اگر برعکس کم تر از حد معمول استراحت می کنید، برعکس عمل کنید. اگر این روش را طی چند هفته امتحان کردید و هم چنان از خواب با کیفیتی برخوردار نیستید، با دکتر مشورت کنید تا شاید روش های بهتری به شما ارائه دهد.
 

جدول میزان خواب کافی برای هر فرد بر اساس سن

سن میزان ساعت مورد نیاز میزان ساعات قابل قبول
نوزاد تا 3 ماهه 14 – 17 ساعت 11 – 19 ساعت
4 تا 11 ماهه 12 – 15 ساعت 10 – 18 ساعت
1 تا 2 ساله 11 – 14 ساعت 9 – 16 ساعت
3 تا 5 ساله 10 – 13 ساعت 8 – 14 ساعت
6 تا 13 ساله 9 – 11 ساعت 7 – 12 ساعت
14 تا 17 ساله 8 – 10 ساعت 7 – 11 ساعت
18 تا 25 سال 7 – 9 ساعت 6 – 11 ساعت
26 تا 64 سال 7 – 9 ساعت 6 – 10 ساعت
بیشتر از 65 سال 7 – 8 ساعت 5 – 9 ساعت



منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.