عید از منظر قرآن

عید، روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید عید آن روزی است که در آن نماز ویژه‌ای برگزار کنند یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید و یا آنکه عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی «عود» کنند یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد یا آنکه «عید» روز شریف و ارجمندی می‌تواند باشد.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عید از منظر قرآن

عید در قرآن

کلمه عیدا در قرآن یک بار تکرار شده و آن هم در سوره مائده آیه 114 قال عیسی ابن مریم اللهم ربنا انزل علینا مائدة من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و ءاخرنا و ءایة منک دو ارزقنا و انت خیر الرزقین ( مائده / 114 )

عیسی عرض کرد خداوندا ، پروردگارا مائده ای از آسمان بر ما بفرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه ای از تو ، و به ما روزی ده ، توبهترین روزی دهندگانی.
 

عید چیست

عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است و لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزیها و راحتیهای نخستین می کند عید گفته می شود ، و در اعیاد اسلامی به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد ، و آلودگیها که برخلاف فطرت است از میان می رود ، عید گفته شده است .

از آنجا که روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است حضرت مسیح علیه السلام آن رزا عید نامیده و همان طور که در روایات وارد شده نزول مائده در روز یک شنبه بود و شاید یکی از علل احترام روز یک شنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است .

و اگر در روایتی که از حضرت علی علیه السلام نقل شده می خوانیم «و کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید؛ هر روز که در آن معصیت خدا نشود روز عید است» نیز اشاره به همین موضوع است زیرا روز ترک گناه روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است.


منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.