ساخت پولیش آلومینیوم خانگی

ساخت پولیش آلومینیوم خانگی یک روش مقرون به صرفه برای پولیش کردن ظروف آلومینیمی مانند ظروف پخت و پز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی ساخت پولیش آلومینیم در خانه، این مقاله را مطالعه کنید.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
ساخت پولیش آلومینیوم خانگی

هشدار

تا آن‌جا که به ظروف پلاستیکی مربوط می‌شود، هرگز نباید از پولیش خانگی بر روی سطوح داخلی این نوع از ظروف آشپزخانه استفاده کنید.
 
پولیش آلومینیوم به راحتی در خانه تولید می‌شود. مواد مورد نیاز به منظور ساخت این پولیش معمولا در بسیاری از خانه‌ها موجود می‌باشد.
 
پولیش آلومینیومی خانگی در رهایی از چربی، مواد کدر و دیگر ذرات گرد و غباری که بر روی سطوح آلومینیومی تجمع می‌یابد، بسیار مؤثر است. قیمت پولیش آلومینیومی موجود در بازار نسبتاً بالاست. یک پولیش خانگی گزینه‌ای ارزان قیمت است که ظاهر ظروف آشپزخانه‌ی شما را براق و درخشان می‌سازد.
 

نحوه ساخت پولیش آلومینیوم در خانه

مخلوط کردن مقداری برابر از سرکه سفید و آب یکی از شیوه‌های ساخت پولیش آلومینیوم می‌باشد.
یک خمیر ضخیم با افزودن 2 قاشق غذا خوری کرم تارتر در مقدار کمی آب تهیه کرده و از آن برای سطوح آلومینیومی پولیش استفاده کنید.
پولیش آلومینیوم را می‌توان با استفاده از خمیر ضخیم توسط 2 فنجان چایخوری جوش شیرین و آب لیمو نیز تهیه کرد.
این پولیش دارای عمر ماندگاری 2 سال بوده و باید در ظرف مجزا شده از هوای بیرون ذخیره سازی شود.
 
از یک کهنه نرم یا پشم فولادی به منظور به کار بردن این پولیش آلومینیوم بر روی وسایل آلومینیومی نیز استفاده می‌شود. قبل از اعمال پولیش، هر گونه گرد و غبار موجود بر روی شیء را از بین ببرید. پس از تمیز کردن، ظرف را با آب گرم به دقت بشوئید. بعد از اعمال این پولیش آلومینیومی، می‌توانید از آب لیمو با کمک یک پارچه نرم به منظور ارائه‌ی سطوح براق بر روی سطح ظروف استفاده کنید. اگرچه این پولیش‌های خانگی برای دو سال دوام دارند، اما در صورت عدم استفاده بیش از شش ماه از آن‌ها، بهتر است مجددا آن را تهیه کنید.
 
از آن‌جا که انواع مختلفی از آلومینیوم وجود دارد، پولیش‌های موجود در بازار برای یک نوع خاص طراحی شده‌اند. بنابراین یافتن پولیش مناسب می‌تواند زمان‌بر باشد. با این‌حال، پولیش‌های خانگی می‌توانند بر روی همه‌ی انواع آلومینیوم عمل کرده و سطح براقی را ارائه دهند. این پولیش‌ها غیر ساینده بوده و هیچ گونه آسیبی به ظروف آلومینیومی شما وارد نمی‌سازند. پولیش آلومینیوم می‌تواند به طور مؤثر زنگ‌ها و لکه‌های آبی که بر روی فلز آلومینیوم وجود دارد را از بین ببرد. همچنین این پولیش‌ها از رشد اکسیداسیون نیز جلوگیری کرده و سطح براقی را ارائه می‌دهند. به منظور حذف اکسیداسیون‌های سنگین، ممکن است مجبور به کاربرد پولیش‌های قوی جهت بازگرداندن ظاهر براق ظروف شوید.
 
بنابراین، استفاده از پولیش خانگی یک شیوه‌ی مناسب و مقرون به صرفه به منظور دستیابی به ظروفی با سطوح براق می‌باشد.
 

کلیاتی در مورد پولیش دستی خودرو

پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد، 1- دستی 2-ماشینی.
 
در این جا هدف اشاره به آموزش روش دستی می‌باشد.
 
مقایسه دو روش پولیش کاری: اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب می‌شوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر می‌گیرند، در حالی که هر یک از این روش‌ها مورد مصرف خود را دارند. حرکت پولیش را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، می‌توانید حرکت را به صورت دایره‌ای و یا خطی (رفت و برگشتی) انجام دهید. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه می‌بایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را می‌خواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد دستگاه پولیشر کارساز نمی‌باشد، همچنین کاربران حرفه‌ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد.
 
مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن: تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم می‌باشد.
 
انتخاب پولیش مناسب: قبل از شروع و هر اقدامی باید توجه داشته باشید که پولیش مناسب را انتخاب نمایید چراکه در صورت انتخاب ناصحیح ممکن است عوارض و نتایج نا مطلوبی ایجاد شود.
 

شروع کار

قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند و بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد). بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته باشد. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و به دور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت میباشد (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد). توجه داشته باشید که پولیشی که خریداری کرده اید مناسب کار شما باشد. مثلا یک پولیش زبر میتواند دقیقا مانند یک سنباده به جای اینکه سطح را براق نماید، سطح را مات کند (پس در صورتی که از پولیش زبر استفاده نمایید حتما پس از آن باید از پولیش نرم جهت براقی نهایی استفاده نمایید). برای شروع حداقل نیاز به دو تکه پارچه نخی آبگیر دارید، بهترین پارچه‌ها جهت پولیش کردن دستی عبارتند از: 1- پارچه میکروفیبر 2- حوله نرم پرز دار 3- پنبه نرم 4-نمد و پارچه پولیش.
 
مناسبترین و در دسترس ترین گزینه دو تکه حوله تمیز و ضخیم با ابعاد حدودا 30‍×30 سانتی متر می‌باشد که می‌توانید هر یک از آنها را تا بزنید تا ضخیم تر شود و راحت تر در دست شما قرار گیرد. یک پارچه جهت پولیش کردن و پارچه بعدی جهت تمیز کردن استفاده می‌شود. ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و پارچه را بر روی بدنه و پولیش قرار دهید و شروع به مالش سطح نمایید. حرکت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، می‌توانید حرکت را به صورت دایره‌ای و یا خطی (رفت و برگشتی) انجام دهید اما دقت داشته باشید که هر نوع حرکتی که انجام می‌دهید تا انتهای کار ثابت باشد. در نوع حرکت خطی می‌توانید جهت رفت و برگشت را به صورت مرحله ای 90درجه بچرخانید (بهترین و پربازده ترین نوع حرکت، حرکت عمود بر خراش ها میباشد و با تغییر دادن جهت حرکت کلیه خراشهای روی بدنه را می‌توانید حذف نمایید). در حرکت نوع چرخشی نیز میتوانید جهت چرخش را در زمان های مختلف معکوس نمایید.
 
منبع: Nicks J - HomeQuicks


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.