23 نکته درباره ايمني و سلامت دانش‌آموزان

اين روزها که ديگر چيزي به باز شدن مداس باقي نمانده، نقل و نبات هر خانه‌اي که يک بچه‌مدرسه‌اي دارد، بحث و گفتگو در مورد آغاز سال تحصيلي است؛ اينکه فرزندان چه وسايلي لازم دارند، چگونه بايد به مدرسه بروند (تنهايي، با پدر يا مادرشان يا با سرويس مدرسه)، اينکه ساعات کلاس‌هاي فوق برنامه‌شان را چه‌طور بايد تغيير داد تا در طول دوران تحصيلي با مشکل روبه‌رو نشوند. اما از همه اينها که بگذريم، مهم‌ترين نکته‌اي که بايد همه والدين توجه ويژه‌اي به آن داشته
چهارشنبه، 4 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
23 نکته درباره ايمني و سلامت دانش‌آموزان
23 نکته درباره ايمني و سلامت دانش‌آموزان
23 نکته درباره ايمني و سلامت دانش‌آموزان

ترجمه: ندا احمدلو




اين روزها که ديگر چيزي به باز شدن مداس باقي نمانده، نقل و نبات هر خانه‌اي که يک بچه‌مدرسه‌اي دارد، بحث و گفتگو در مورد آغاز سال تحصيلي است؛ اينکه فرزندان چه وسايلي لازم دارند، چگونه بايد به مدرسه بروند (تنهايي، با پدر يا مادرشان يا با سرويس مدرسه)، اينکه ساعات کلاس‌هاي فوق برنامه‌شان را چه‌طور بايد تغيير داد تا در طول دوران تحصيلي با مشکل روبه‌رو نشوند. اما از همه اينها که بگذريم، مهم‌ترين نکته‌اي که بايد همه والدين توجه ويژه‌اي به آن داشته باشند، حفظ ايمني کودک در راه مدرسه و حتي درون مدرسه است...

23 نکته درباره ايمني و سلامت دانش‌آموزان

والدين بايد آموزش‌هاي جامعي را براي حفظ سلامت و ايمني درون و بيرون از مدرسه به کودکان خود و مخصوصا به بچه‌هاي سال‌اولي خود بدهند. اگر نمي‌دانيد از کجا شروع کنيد، خواندن اين 32 نکته را به شما پيشنهاد مي‌کنيم:
1 اگر فرزندتان به تنهايي به مدرسه مي‌رود، نزديک‌ترين راهي که ترجيحا نياز به عبور کردن از چهارراه يا خيابان نداشته باشد را به او ياد دهيد. اگر مدرسه فرزندتان کمي دورتر از منزل‌تان است و او مجبور به رفت و آمد با اتوبوس است، ايستگاه‌هاي اتوبوس مبدأ و مقصد را به او نشان داده و نحوه صحيح سوار و پياده شدن از اتوبوس را هم به او آموزش دهيد.
2 به فرزندتان بگوييد که بعد از تعطيل شدن از مدرسه براي مراجعه به خانه پارک‌ها يا خيابان‌هاي خيلي خلوت را به عنوان مسير بازگشت‌اش انتخاب نکند.
3 از فرزندتان بخواهيد که از هم صحبت شدن، پذيرفتن هديه يا درخواست بازگشت به منزل با فردي که شما و او هيچ‌گونه آشنايي‌اي با او نداريد، پرهيز کند.
4 اگر فرزندتان سال‌هاي ابتدايي تحصيل‌اش را مي‌گذراند، بهتر است با خودتان، سرويس مدرسه يا يک دوست يا همسايه به مدرسه برود و بيايد.
5 از کودک‌تان بخواهيد که هنگام عبور از خيابان از يک بزرگ‌تر يا پليس راهنمايي و رانندگي کمک بگيرد.
6 اگر با ماشين فرزندتان را به مدرسه مي‌بريد، صبر کنيد تا او وارد حياط مدرسه شود و بعد برگرديد.
7 عجله و با سرعت وارد خيابان شدن عامل بسياري از تصادفات است بنابراين فرزندتان را کمي زودتر از خواب بيدار کنيد تا از اتوبوس جا نماند و مجبور نشود که در خيابان دنبال آن بدود.
8 اگر فرزندتان با اتوبوس يا سرويس به مدرسه مي‌رود، به او آموزش دهيد که در طول مسير روي صندلي بنشيند و سر و دست‌اش را از پنجره بيرون نکند و هنگام پياده شدن هم اجازه دهد تا ماشين کاملا بايستد.
9 به کودک‌تان بگوييد که هيچ‌گاه براي رد شدن از خيابان از جلوي اتوبوس يا سرويس‌اش نرود زيرا اين طوري محدوده ديدش کم و احتمال تصادف کردن‌اش زياد مي‌شود.
10 شماره تلفن منزل و همراه خود و همسرتان را به کودکتان ياد دهيد و براي اطمينان بيشتر آنها را به همراه آدرس منزل و شماره چند تن ديگر از اطرافيان‌تان درون دفترچه‌اي بنويسيد و درون کيف کودک‌تان بگذاريد.
11 حياط مدرسه، زمين و وسايل بازي فرزندان در مدرسه را به دقت بررسي کنيد و اگر ديديد که تجهيزات از نظر ايمني نقصي دارند، حتما آن را با مدير مدرسه در ميان بگذاريد.
12 هرگز در طول دوران مدرسه لباس‌هايي که دور کلاه يا يقه‌شان کش يا نخ دارند را بر تن کودک‌تان نکنيد. با اين کار ممکن است باعث خفگي او در حين بازي يا شوخي بچه‌هاي ديگر شويد.
13 به کودک‌تان آموزش دهيد که در حياط مدرسه ندود، لباس بچه‌هاي ديگر را نکشد و کسي را هم هل ندهد.
14 به او بياموزيد که از بچه‌هاي قلدر و زورگو دوري کند و اگر آنها مشکلي برايش پيش آوردند، حتما به شما يا معلم‌اش بگويد.
15 اگر فرزندتان بيماري يا مشکل خاصي مثل ديابت دارد، حتمال داروهايش را صبح به صبح درون کيف‌اش قرار دهيد و نحوه صحيح مصرف آنها را هم به او بياموزيد. راستي حتما مشکل فرزندتان را با معلم و مدير مدرسه‌اش در ميان بگذاريد.
16 به او بگوييد که اگر هم مشکل خاصي برايش پيش آمد، حتما دفترچه حاوي شماره تلفن‌ها و آدرس شما را به معلم‌اش نشان دهد.
17 فرزندتان را از بردن وسايل تيز و خطرناک مثل قيچي يا چاقو به مدرسه منع کنيد.
18 به او بياموزيد که وسايل شخصي‌ مثل ليوان يا دستمال‌اش را به کسي ندهد و وسايل شخصي کسي را هم نگيرد.
19 به او بگوييد که اگر تعطيل شد و ديد که کسي براي برگرداندن او از مدرسه نيامده، نگران نشود و به داخل مدرسه برگردد و تا زمان رسيدن شما يا همسرتان پيش فراش مدرسه بماند.
20 نحوه صحيح توالت رفتن و شستن دست‌ها پس از آن را به فرزند کلاس اولي‌تان آموزش دهيد.
21 اگر فرزند کلاس اولي داريد، حتما پيش از شروع مدرسه با پزشک کودک‌تان تماس بگيريد و مطمئن شويد که همه واکسن‌هايش را به موقع دريافت کرده است.
22 لوازم‌التحرير فرزندتان را به صورت انبوه و يکجا تهيه نکنيد. مطمئن باشيد که در روزهاي آغازين تحصيلي معلم او فهرست وسايل مورد نياز را به وي خواهد داد بنابراين لزومي براي انبار کردن وسايل اضافه نيست.
23 اگر فرزندتان مشغول رفتن به کلاس زبان يا يک کلاس هنري است، از همين الان به فکر تغيير ساعت کلاس او باشيد تا هم به درس‌هايش لطمه‌اي وارد نشود و هم بتواند علاقه‌مندي‌هايش را ادامه دهد.
منبع: http://salamatiran.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط