تجربه در زندگی یک فرد
تجربه فقط یک رویداد مجزا نیست - تجربه عمق داشته به طبیعت می رسد. تجربه و طبیعت دو چیز جدا از هم نیستند، بلکه تجربه بخشی از طبیعت است.
دوشنبه، 16 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جیمز تفکر پراگماتیک را معرفی کرد، و جان دیویی جان دیویی (۱۸۵۹ - ۱۹۵۲ م): آن را نظام دار ساخته، اندیشه های عمده آن را به پیشرفتی دور از دسترس رساند. این نکته جالب توجه است که دیویی در سال ۱۸۵۹ متولد شد، همان سالی که کتاب منشاء انواع داروین منتشر شد. اندیشه داروین نقش مهمی در فلسفه دیویی بازی کرد، چون کیهان شناسی تکاملی در باورهای او، موضوعی اساسی بود. او نیز همچون جیمز معتقد بود که هیچ امر مطلق یا فراگیری وجود ندارد و نخستین فرض او نیز تجربه بود؛ او به سان پیرس، تلاش می کرد تا اندیشه ها را بر حسب نتایجشان در تجربه توضیح دهد. برخلاف پیرس، مشارکتهای دیویی نادیده گرفته نشد، و ضمن این که اندیشه های او همچون جیمز مطمئنا از قدرت و تأثیر برخوردار بود، این فضیلت مضاعف را داشت که قادر بود سر سختانه پیچیده ترین مسائل را پیگیری کرده، کاربردهای عملی آن را جستجو نماید.
دیویی تا حد زیادی مدیون داروین، پیرس، و جیمز بود، اما مبادی جدی خود را در فلسفه نخست از طریق سنت هگلی بنیان نهاد. برای دیویی، مؤثرترین بخش هگل، نکته ای از آرای هگل بود که جریان و رشد را دنبال می کرد نه هگلی که به روح مطلق رسید. دیویی یک بار خاطرنشان ساخت: «... که آشنایی با هگل رسوبی همیشگی در تفکر من بر جای گذارده است.» اگر دیویی از چیزی تأثیر عمیق پذیرفته باشد، آن چیز، رشد، پیشرفت، طبیعت پویای زندگی، و نه عواقب ذهنی آن بوده است. او عقیده جیمز در مورد تجربه را به عنوان یک جریان پذیرفت و از این اساس خط مشی فلسفی گسترده ای را شروع کرد که از دوران اسب و درشکه تا پس از جنگ جهانی دوم و عصر اتم را در بر گرفت.
به نظر دیویی، تجربه فقط یک رویداد مجزا نیست - تجربه عمق داشته به طبیعت می رسد. تجربه و طبیعت دو چیز جدا از هم نیستند، بلکه تجربه بخشی از طبیعت است. از بعد تفکر، تجربه قابل تقسیم به تجربه گر و اشیای تجربه شده است، اما در مفهوم ابتدایی کلمه، تجربه بخشی از طبیعت است. مردم «تجربه» را تجربه نمی کنند اما جهانی که در آن زندگی می کنند، جهان اشیا، اندیشه ها، امیدها، ترسها و آرمانها، همه ریشه در طبیعت دارد. او مدعی بود که آنچه فلسفه پیشین را منحرف کرد، اشتباه در مورد خود تجربه و تفکرات ما درباره آن بود. بسیاری از متفکران بر محصولات بازتابی تجربه متمرکز شده آن را به عنوان واقعیت نهایی تلقی کرده اند. متأسفانه، فلاسفه امور انتزاعی و نه تجربه حقیقی را انتخاب کردند.
محوریت تجربه و دامنه ای که دیویی آن را به کار برد، از عنوانهای برخی از کتابهای عمده او آشکار می شود: مقالاتی در منطق تجربی، تجربه و طبیعت، هنر به عنوان تجربه، تجربه و تعلیم و تربیت. بررسیهای او در تجربه صرفا ماجراهایی فرضی نبود، چون او نخست تلاشهایش را به سوی مشکلات زندگی واقعی جهت داد. دیویی آرای پیرس را صمیمانه دنبال کرد و به نتایج عملی اندیشهها روی آورد. او این نکته را مطرح کرد که تفکر اصیل با یک موقعیت مشکل آفرین، یک گیر یا یک دشواری در جریان رو به پیشرفت تجربه آغاز می شود. در مواجهه با این دشواریها، هوشیاری محور تمرکز قرار می گیرد و انسان با شدت بیشتری در مورد موقعیت آگاه می شود. به نظر دیویی، هوش خلاق بدان سبب مستعد پیشرفت است، که با مشکلات حقیقی سر و کار دارد. فلاسفه گذشته موقعیتهای مشکل آفرین را در نظر گرفتند و برای هماهنگ ساختن آن با مجموعه ازلی امور انتزاعی تلاش کردند. اصرار او بر این بود که هر موقعیت به عنوان موقعیتی یگانه در نظر گرفته شود و با بررسی نتایج احتمالی رفتار در شیوههای مشخص، به طور تجربی مورد بحث قرار گیرد. این رویکرد نشان دهنده موضع دیویی است که جهان - تجربه و طبیعت به نمی تواند به روشی یکپارچه (کل نگر) شناخته شود. نتیجه بیان این موضوعات آن است که باید به تازگی و تنوع حساس بوده، تلاش کنیم در بحث پیرامون مشکلاتمان خلاق باشیم. دیویی به سوی توسعه یک روش شناسی تجربی حرکت کرده، بر این باور بود که این روش بر طرحهای توضیحی متافیزیکی تقدم دارد.
به نظر دیویی، تجربه درباره طبیعت و در آن است. طبیعت عبارت از سنگها، گیاهان، امراض، شرایط اجتماعی، لذتها، و آلام است. خلاصه، دیویی بر آن بود که ما نمی توانیم تجربه و طبیعت را تفکیک کنیم. طبیعت آن چیزی است که تجربه می کنیم، و ما باید تجارب خود را بر حسب روابط طبیعی آن مشاهده نماییم. به این ترتیب، دیویی طبیعت را هم ثابت و هم متزلزل، هم معین و هم نامعین میدید؛ یعنی چیزهایی هست که به کندی تغییر می کند. برخی تجارب ثابت است، حال آن که برخی دیگر در آشفتگی و نوسان است.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص223-221، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
تأثیر ایدهآلیسم بر تعلیم و تربیت
برنامههای درسی ایدهآلیستی
موافقان نظام آموزشی مختلط
مخالفت با تعلیم و تربیت مختلط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
تجربه ديني در آزمون فطرت
سهشنبه، 16 تير 1388
حقیقت وحى و تجربه دینى
يکشنبه، 2 فروردين 1388
وحی و تجربه عارفانه
يکشنبه، 2 فروردين 1388
تجربه دینی چیست؟
يکشنبه، 2 فروردين 1388
آیا دین، فقط تجربه دینى و درونى است؟
يکشنبه، 2 فروردين 1388
باز هم تجربه ديني
دوشنبه، 19 اسفند 1387
تجربه دینی و اصل زودباوری
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
بسط ناپذیرى تجربه نبوى
چهارشنبه، 14 اسفند 1387
بررسى ديدگاه تجربه گرايى دينى در تفسير وحى
شنبه، 3 اسفند 1387
بررسى رابطه مكاشفه در عرفان اسلامي و تـجربه دينى در عرفان و فلسفه غـربى
چهارشنبه، 16 بهمن 1387
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها