مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند

طلاق یک پدیده یا حتی معضل اجتماعی است که در عصر آهن تبدیل به یکی از ناهنجاری‌های رایج خانواده‌ها شده است. فرزندان اولین و والدین دومین قربانی این معضل اجتماعی هستند. اما برای یک ارتباط دوباره سازنده هم برای والدین و هم برای فرزندان نیاز به یک مدیریت اصولی وجود دارد. فرزندان در این مواقع نیاز به مراقبت‌های ویژه روحی و فیزیکی داشته و والدینی که پا به این چالش می گذارند نیز می بایست سطح دانش و آگاهی خود را افزایش دهند.
دوشنبه، 16 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند
آمار بالای طلاق در همه کشور‌ها به هر دلیلی که باشد، وجود نامادری و یا ناپدری را در بسیاری از خانواده‌ها اجتناب ناپذیر می کند. این پدیده اجتماعی در جامعه ایرانی نیز رواج پیدا کرده و کودکان طلاق مجبور به روبرو شدن با آن هستند. گذشته از طلاق و بر هم خوردن روابط زناشویی آیا نامادری و یا ناپدری یک معضل اجتماعی است یا اینکه می تواند یک فرصت خوب برای شروع یک زندگی شاد و خوب باشد؟

دین مبین اسلام همیشه دعوت به دوستی و تشکیل خانواده کرده است ولی مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند، باید اصولی و با الگو برداری از بزرگان دین باشد. چالش‌های پیش رو در این خانواده‌ها انکارناپذیر بوده و نمی توان آنها را نادیده گرفت. اما بزرگترین چالش چنین خانواده هایی برای کودکان کدام‌ها هستند؟

قبل از شروع یک رابطه ناپدری یا نامادری با یک کودک باید با چالش هایی که وی با آن روبرو شده آگاه باشیم. مشکلات جسمی و روانی، عدم انطباق سریع با شرایط موجود، شروع به پرخاشگری، عدم توجه به نصایح دیگران و کاهش اعتماد به اطرافیان از جمله مهم‌ترین چالش هایی است که فرزندان طلاق با آن روبرو است.
 
مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند


مدیریت فرزندخوانده در خانواده

اولین نکته در هنگام مواجه شدن با چنین رویدادی از طرف ناپدری و نامادری، توجه به شرایط روحی و روانی کودک است. خود را جای او بگذارید و سپس دنیا را با چشمان او تماشا کنید. از این رو شما باید بتوانید برای مدیریت فرزند خود نیازهای او را شناخته و پاسخ مناسبی برای آنها بیابید. کودک در معرض چه عوارضی بوده و راهکارهای برون رفت از این عوارض کدام‌ها هستند؟ چگونه یک رابطه گرم و صمیمی را با کودک طلاق توسعه دهیم؟ عواطف پنهان کودک خود را چگونه بشناسیم؟ برای مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری و ناپدری در آنها وجود دارد پاسخ به این سؤال‌ها می تواند اساس فرزند پروری باشد.
 

چالش‌های پیش روی والدین

پدر و مادر شدن یکی از موهبت‌های بزرگ خداوند است که هر کسی به این مهم دست نمی یابد. پدر و مادر همیشه یکی از بالاترین مقام‌ها را در همه ادیان الهی داشته و همه پیامبران مردم را نسبت به احترام به پدر و مادر خود ترغیب کرده اند. حالا که از مقام والدین در میان خداوند آگاه هستیم، قبول فرزندخواندگی می تواند حتی درجه بالاتری برای ما به ارمغان بیاورد. لذتی که در داشتن یک خانواده با نشاط برای والدین وجود دارد می تواند بزرگترین پاداش برای آنها باشد. اما چالش هایی هم در این مسیر وجود دارد.

 

مدیریت فرزندان برای نامادری و ناپدری

فرزند خوانده ممکن است شما را نپذیرد، از شما دوری نماید، شما را نادیده بگیرد و احساس مثبتی نسبت به شما نداشته باشد. این چالش هایی است که در برخورد با فرزند خود با آن روبرو هستید. چالش‌ها و احتمالا نگاه‌های طعنه آمیزی از طرف دوستان و سایر اطرافیان نیز خواهید داشت که برای داشتن یک زندگی موفق باید همه آنها را مدیریت نمایید. تحقیقانت نشان می دهد که زوج‌های ناپدری و نامادری در برقراری ارتباط با یکدیگر موفق عمل کرده و اما درصد بالایی از آنها در مراقبت از فرزندان خود موفق نبوده اند.

این کودکان در بیشتر مواقع آسیب‌های طلاق و از دست دادن پدر یا مادر را با خود به همراه داشته و زندگی آینده آنها را تحت تأثیر قرار داده می دهد. ورود به عرصه ناهنجاری‌های اجتماعی درصد بالایی از این کودکان را در آینده تهدید می کند که تنها با مدیریت صحیح از جانب والدین می تواند آن را دفع کرد.

مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند


تاثیر شگفت انگیز محبت بر کودکان

از محبت خارها گل می‌شود. مسلماً شنیدن واژه نامادری و ناپدری برای هیچ فرزندی نمی تواند یک خواسته قلبی باشد. اما چالش بزرگتر در این مواقع گریبانگیر خود نامادری و ناپدری است که باید این شرایط را مدیریت کنند. فارغ از هر گونه نگاه حاوی بغض، محبت قدرتمندترین نیرویی است که می تواند فرزندان طلاق را دوباره به زندگی سالم و با نشاط بازگرداند. کودک به محبت و محبت کننده جذب می شود و در یک بازه بسیار کوتاه مجذوب هر فردی که این محبت را به آنها هدیه می دهد، می شوند. حال اگر این اتفاق هر چه در سنین پایین‌تر اتفاق بیفتد، تأثیر محبت عمیق‌تر و کاراتر خواهد شد.

ترحم ؛ اشتباه محض
برخلاف تصور برخی از افراد که خیال می نمایند، فرزندان طلاق نیاز به ترحم و دلسوزی دارند، چنین رفتاری می تواند آنها را تبدیل به یک بازنده کامل کند. ترحم به فرزندان طلاق رفتاری مسموم و اشتباه با فرزندان طلاق است و بازخورد این شیوه رفتاری همیشه برخلاف تصورات شما خواهد بود. قرار گرفتن در مرکز توجهات می تواند اثر تخریبی شدیدی از نظر روانی روی کودکان طلاق و یا کودکانی که در خانواده آنها نامادری یا ناپدری وجود دارد، داشته باشد.
 

سن مناسب کودکان برای ازدواج مجدد والدین

ازدواج مجدد بلافاصله بعد از طلاق یا از دست دادن طرف مقابل، پیشنهاد جالبی نبوده و ممکن است تصمیم گیری در این ظرایط تحت تأثیر عواطف شدید و احساسات باشد. از این رو گذشت یک مدت زمان معقول برای شروع به یک زندگی زناشویی مجدد می تواند منطقی‌تر و خردمندانه‌تر باشد. اما سن کودکان در این ازدواج چه تأثیری دارد؟ کودکان زیر 5 ساله به راحتی با خانواده جدید خود ارتباط برقرار کرده و زندگی جدید خود را از نو پایه گذاری خواهند کرد. آنها احتمالا در آینده خیلی درباره پدر یا مادر قبلی خود چیزی به یاد نخواهند آورد. این سنین بهترین موقع برای ازدواج مجدد برای والدین خواهد بود.

این اتفاق برای سنین 5 تا 11 سال با کمی تأمل قابل دسترس است. البته فرزندان در این سن پدر و مادر قبلی خود را به یاد می آورند اما یک مدیریت صحیح می تواند منجر به یک رابطه عمیق پدر فرزندی و یا مادر فرزندی شود.


مدیریت فرزندان در خانواده هایی که نامادری یا ناپدری دارند


تغییرات را به آرامی انجام دهید

ممکن است شما به عنوان نا مادری یا نا پدری برای سر و سامان دادن به امور عجله داشته باشید اما ذهن فرزند همسر شما برای این سرعت آمادگی ندارد. همه تغییرات هر چند جزئی را به آرامی شروع کنید. محل قرار گیری لباس‌ها کجاست؟ چرا ظرف‌ها نشسته است؟ اتاق باید تمیز باشد. ساعات ورود و خروج از خانه و همه این قوانین اگر هم صحیح و منطقی باشند اما برای برقراری آنها نیاز به زمان خواهد بود.
 

مراقب خانواده ی خود باشیم

برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ در خانواده باید قبل از داشتن یک مدیریت صحیح خود را برای موجهه با مشکلات قوی نگه دارید. لازمه قوی ماندن مراقبت از نظر جسمی و روانی است. هر گونه اختلال در خود شما می تواند آینده خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو با ورزش کردن و استفاده از رژیم غذایی مناسب و فکر کردن به مسائل مثبت قدرت خود را برای حل همه بحران‌های پیش رو تقویت نمایید.

داشتن یک خانواده جدید و رهایی شکست‌های گذشته هر دلیلی که داشته باشد، هم از نظر روانشناسی و هم از نظر اعتقادات مذهبی ما مسلمانان لازمه ادامه زندگی است. نگاه‌های دیگران را فراموش کنید و خود را برای یک زندگی موفق و جدید آماده نمایید. اما رویارویی با چالش‌های آینده مانند نحوه فرزندپروری نباید شما را از این مسیر باز دارد. افزایش سطح دانش و آگاهی در این باره با مراجعه به یک روانشناس و پزشک معتبر می تواند مسیر روشنی را برای شما تبیین کند.


منبع: eghtesadonline.com


مشاوره مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.