زیبایی عینی و زیبایی ذهنی
برای زیبانگری افراد، کافی است بر روانشان مسلط شویم؛ ولی چنین امری تقریبا همیشه و برای همه انسانها محال است.
يکشنبه، 29 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ذهنی گرایی: بر اساس این نظریه، زیبایی، حقیقتی است درون ذاتی، احساسی، درون سو، انفسی و ذهنی. در این نگره، زیبایی به قضاوت ذهن بیننده برمی گردد که ارزش گذاری و رنگ افشانی می کند. در این صورت، زیباییها از درون خاطر خبر می دهند و از راه انفعالاتی پدید می آیند که در ذهن و فکر و روح انسان ایجاد می شوند. در این نظر، زیبایی مرئی نیست؛ بلکه در حالات معنوی و در افکار، عواطف و احساسات باطن انسانی جلوه گر می گردد که گاه چنان باعظمت میشود که تمام موجودات را، با همه بزرگی، سنگینی و ابهتشان، در دل خود جای می دهد، و گاهی هنرمندانه از پرده ابهام و سکوت بیرون کشیده می شود و به صورت نثر، نظم، شعر، خطابه، موسیقی و... در می آید. زیبایی را اگر درون ذاتی دانستیم، ویژگیهایی دارد؛ از جمله:
١. زیبایی، عبارت است از درک و دریافت ذهنی انسان از پدیده های عینی. اگر ذهن چنین درک و دریافتی نداشته باشد، زیبایی هم وجود ندارد. در این صورت، زیبایی فقط در درون ماست، و برون ذات ما، نه زشت است و نه زیبا؛
٢. اگر ما روان بشری را بشناسیم، به زیبایی شناسی نیاز نداریم؛
٣. برای زیبانگری افراد، کافی است بر روانشان مسلط شویم؛ ولی چنین امری تقریبا همیشه و برای همه انسانها محال است. یکی از اندیشمندان درباره این نظریه می نویسد: این نظر، که طیف گسترده ای از صاحب نظران علم الجمال را در برمی گیرد، زیبایی را امری ذهنی و مربوط به احساسات و عواطف افراد دانسته، و هیچ گونه وجود خارجی و تحقق عینی برای آن قایل نیست. زیبایی، مربوط به فرد صاحب حس است، نه صفت شیء محسوس، و به تعبیر یکی از صاحبنظران، زیبایی، در چشمان تماشاگر است. بر این اساس، زیبایی، امری کاملا نسبی است.
علامه جعفری نیز پس از تبیین نظر طرفداران ذهنی گرایی، با یک سطر به ایشان پاسخ میدهد. وی می نویسد: اگر در مغز ما کوچکترین تصرفی انجام شود یا کوچکترین تغییری در دید ما راه یابد، دیگر زیبا نخواهیم دانست آنچه را تا لحظه ای قبل، قایل به زیبایی آن بودیم. اگر آرام آرام از دسته گل دور بشوید، رفته رفته دیگر جز شبحی از آن نخواهید دید. اگر میکروسکوپی در دست بگیرید و به میدان زیباترین نمودها نزدیک شوید، به جایی خواهید رسید که ممکن است وحشت زده شوید از آنچه در میکروسکوپ می بینید. سالها قبل وقتی آپولو در ماه نشست و به زمین بازگشت، سروصداها بلند شد که ماه هم تا به حال بیهوده هنرمندها را مشغول خود کرده بود؛ چه زیبایی دارد این ماه که سنگ های آن شبیه به سنگ پاست!؟ (غافل از آنکه در زیبایی، دید و فاصله مطرح است. ماه زیباست، ولی برای من که در زمین هستم.)
ذهنی گرایان: از پیروان این گروه می توان پی پر گاستالا را نام برد که می گوید: «زیبایی، موجود نیست مگر در وجود خود ما. هرچه غنی تر و کلی تر باشد، بالطبع شدیدتر هم خواهد بود. زیبایی فقط شعوری است حساس به نشانه های زیبایی و جز نشان توانگری و استغنای طبع خود ما نیست»؛ پس «زیبایی در جهان عینی وجود ندارد، بلکه از علایم استغنای ذات بشری است». از دیگر طرفداران این نظریه، می توان به هربرت رید، نویسنده کتاب معنی هنر، و نویسندگان کتاب بازتاب کار و طبیعت در هنر اشاره کرد.
ماکسیم گورکی، بنابر نظریه خود مبنی بر اینکه «در طبیعت، زیبایی وجود ندارد، بلکه زیبایی در روح انسان است، درباره ستایش انسان از زیبایی طبیعت - زیبایی ای که انسان با نیروی تخیلش به طبیعت می بخشد. می گوید: «چون در بیابان هیچ گونه زیبایی نیست، پس زیبایی در روح عرب است. در مناظر سرد و بی روح فنلاند هم زیبایی وجود ندارد و این خود فنلاندی است که در تخیلش به سرزمین کوهستانی فنلاند، زیبایی بخشیده است».
کانت، در کتاب نقدی بر داوری - که شیلر آن را به درستی «نقدی بر داوری در زیبایی شناسی» نام داده - معتقد است زیبایی، چیزی نیست مگر تصور خود ما، و مستقل از تصوری که ما از آن داریم، وجود ندارد؛ چون خود، فرع بر تصور ماست. به عبارت دیگر، کانت منکر وجود شیء زیبایی است. در نظر او همه چیز در ذهن است.در مشرق زمین نیز می توان رگه هایی از این نظریه را ست؛ چنان که مولوی می گوید:
چه عروسی است در جان که جهان ز عکس رویش ... چو دو دست نوعروسان تر و پرنگار بادا
شعر مشهور سهراب سپهری نیز متأثر از همین تئوری است، وقتی می گوید: چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید». داستان معروف لیلی و مجنون نیز حاکی از همین نظریه است. وقتی مجنون در برابر این پرسش و انتقاد قرار گرفت که لیلی، دختری سیاه و نازیباست، پاسخ داد: اگر بر دیده مجنون نشینی ... به جز زیبایی لیلی نبینی .
منبع: اسلام و زیباییهای زندگی: رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی ، دکتر داود رجبینیا، صص96-92، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ اول، 1391
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
۱۰ تجربهی منحصربهفرد در کیش که هرگز فراموش نخواهید کرد
تبلیغات تلویزیونی
انتقام مظلومان از ظالمان از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام)
مشاوره سئو چیست
وعده صادق الهی از منظر رهبر انقلاب امام خامنه ای(حفطه الله)
آشنایی با انواع زیورآلات با ورق طلا 24 عیار
ثامن تجارت؛ سامانه خرید و قیمت روز آهن آلات
نکاتی برای نگهداری بهتر از پیراهن های مردانه در منزل
وعده های صادق خداوند در قرآن کدامند؟
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
خرافات قدیمی در باره انقباض چشم چپ
نحوه خواندن نماز والدین
آیا داغی دست و پای کودک طبیعی است؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | برای کوچکترین نعمت ها شکر کنید ! / استاد عزیزی
حکمت | خجالت بکش، چیو قبول داری؟ / استاد رفیعی
حکمت | ای که گفتی فمن یمت یرنی / استاد رفیعی
حکمت | بقیه از من بهترن / استاد قاسمیان
حکمت | در هر مصیبتی جایگزینی هست / استاد قاسمیان
رئیسی: بانکها حق بنگاهداری ندارند
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل
حضور باشکوه مردم سمنان پیش از سخنرانی رئیسجمهور
لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
مهدی طارمی باز هم گل زد
بازتاب عملیات تنبیهی سپاه و شوخیهای مجازی
خلاصه دیدار سپاهان 1-0 ذوب آهن
شکارچیان گنبد آهنین
تصاویری از قبرستان بقیع پیش از تخریب