اهداف جامعه و مدارس
اساسا، بازسازی گرایی بر ضرورت تحول تأکید دارد. این یک موضع گیری آرمانی در پنداشت اهدافی است که در راستای یک فرهنگ یا تمدن جهانی جهت داده شده است.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایوان ایلیچ، کشیش مسیحی که به یک اصلاح طلب اجتماعی تبدیل شد، به یک نکته اساسی اشاره کرده است. در شهر کورناواکا، در مکزیک، ایلیچ مرکز اسناد درون فرهنگی را تأسیس کرد که در آن خود و سایر محققان به مطالعه و جستجوی چاره های اساسی می پرداختند. او در کتاب جامعه بدون مدرسه ادعا می کند که جوامع جدید، مانند ایالات متحده وابستگی زیادی، به ویژه در زمینه تعلیم و تربیت، به مؤسسات نهادینه شده دارند. مدارس منافع جانبی و عارضی را مورد تأیید قرار داده و جایز می دانند. آنها با استفاده از قدرت و اعطای کمک هزینه تحصیلی، ذهنیت اجتماعی و استانداردهای کنترل کننده، امور ارزشمند را در انحصار خود قرار می دهند. این امر تا بدان جا پیش رفته که گفته می شد هیچ دانشی قابل اعتماد نیست مگر این که از طریق تحصیل در مدارس صورت گرفته باشد. پیامدهای اجتماعی و انسان آن چنین خواهد بود که ما از نظر روحی تحت تأثیر قرار گرفته، نمی توانیم روی پای خودمان بایستیم.
ایلیچ عقیده دارد که آنچه باید انجام دهیم، این است که یادگیری را از تعلیم جدا کنیم و شیوه جدیدی از تعلیم و تربیت براساس خود انگیزشی و پیوند بین شاگردان و جهان خارج ابداع نماییم. نهادهای آموزشی بیش از اندازه «عوام فریب» شده اند؛ لذا به یک نظام تعلیم و تربیت صحیح نیاز است که به جای کنترلهای خاص، با هدایت شاگردان به خود آموزی، به موفقیت آموزشی کمک کند. این نظام جدید «شبکه های دانش» ذخیره اطلاعات و سیستمهای بازیابی اطلاعات، مبادله فن و مهارت و شناسایی استعدادهای همسان را در خود خواهد داشت. این نظام منابع آماده را در هر زمان در طول زندگی شاگردان، در اختیار آنها قرار خواهد داد. این نظام شاگردانی را که بخواهند از آنچه می دانند به دیگران بهره برسانند، شناسایی نموده آنها را با کسانی که بخواهند فراگیرند مرتبط، و فرصتهایی را برای آزمون آزاد در زمینه موضوعات عمومی فراهم می کند. «مدرسه زدایی» راه رسیدن به تعلیم و تربیت را باز خواهد کرد، بهره دهی علمی و فنی را فراهم خواهد ساخت، ابتکار عمل فردی را شکوفا خواهد کرد و اشخاص را از استیلای سازمانی می رهاند.
با آن که کتاب ایلیچ انحلال وسیع و چشمگیر مدارس را در پی نداشت، اما توانست به بسیاری از افراد کمک کند تا طرز فکرشان را درباره تعلیم و تربیت و تحصیل مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. این اندیشه که برای تعلیم و تربیت راههای بسیاری وجود دارد و تحصیلات رسمی تنها راه، یا حتی بهترین شیوه آنها نیست، مورد تأکید مجدد قرار گرفت.
ادعای مشابه دیگری برای اصلاح از جانب پائولو فریرا مطرح شده و کتاب تعلیم و تربیت ستمدیدگان او نشان می دهد چگونه از تعلیم و تربیت برای استثمار مردم فقیر و ضعیف استفاده می شده است. فریر اظهار داشت که معلمان ایده آل دوست محصلان هستند. آنان با استفاده از تکنیکهای ظریف، می توانند دانش آموزان بزرگسال را قادر سازند تا به کسانی که آنها را استثمار می کنند توجه داشته، و آگاه باشند که چگونه می توانند از تعلیم و تربیت و دانش همچون ابزاری برای بهبود زندگی شان استفاده کنند. فریر از مفهوم تعلیم و تربیت سنتی و آنچه که او آن را «انبوه سازی» مفاهیم تعلیم و تربیت می نامید، یعنی آموختن یک سری مفاهیم برای بازگو کردن آن در آینده، انتقاد می کرد. در حقیقت از دانش آموزان خواسته نمی شود که چیزهایی را بفهمند، آنها فقط اطلاعات ارائه شده توسط معلم را حفظ می کنند. در عوض، فریر می خواست تعلیم و تربیت مسائل روزانه کنونی و واقعی مردم را در برگیرد. اگر مردم ضعیف و فقیر نیاز دارند تا از سلامتی بیشتری برخوردار گردند، وظیفه تعلیم و تربیت است که در تأمین یا ترسیم شیوههای دست یابی به این سلامتی آنها را کمک نماید.
اهداف تعلیم و تربیت: اساسا، بازسازی گرایی بر ضرورت تحول تأکید دارد. این یک موضع گیری آرمانی در پنداشت اهدافی است که در راستای یک فرهنگ یا تمدن جهانی جهت داده شده است. با وجود این، این نظریه هنوز هم قابل انعطاف و تغییر است، زیرا معتقد است که اهداف در عمل نسبت به مشکلات و موانعی که در طول مسیر مشاهده می شود، می تواند اصلاح و تعدیل شود. هر چه اهداف آموزشی خاص باشد، باز هم به نظر می رسد یک چیز کم و بیش معین باشد و آن این است که: «ما به تحول اجتماعی و فعالیت اجتماعی نیازمندیم.»
اندیشه ایجاد تحول بر این عقیده استوار است که افراد جامعه می توانند اصلاح شوند. هر کس می تواند در این اندیشه نوعی رشد تکاملی یا گلی مرتبط با فلسفه دیویی مشاهده کند؛ یعنی، ما می توانیم به جریان حرکت اشیا از کمترین میزان مطلوب تا بیشترین وضع مطلوب کمک کنیم. بنابراین، بازسازی گرایان تمایل دارند مردم را، به عنوان عوامل تحول بیشتر، به این امر مشغول سازند که هم خود و هم جهان اطرافشان را تغییر دهند. آنها با فلسفههای نظری و بدون عمل، که بیشتر تأکیدشان بر دانستن است تا عمل کردن، مخالفت می ورزند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص298-296، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت اول)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت دوم)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
نقش مدرسه در جامعه
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
سوگیری تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
نوسازی جامعه
دوشنبه، 30 دی 1398
درگیری و رفتار غیرانسانی
دوشنبه، 30 دی 1398
تفکرات پیرامون تعلیم و تربیت
دوشنبه، 30 دی 1398
تغییرات واقعی جامعه
دوشنبه، 30 دی 1398
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
آشنایی با مشکلات و تعمیر سایبان برقی
تأثیر استفاده از کفش مناسب بر پیشگیری از آسیبهای اسکلتی
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار