روش‌هایی مؤثر جهت افزایش سطح هورمون استروژن

نیاز به آگاهی از این مسأله که به چه شیوه‌هایی می‌توان سطوح استروژن بدن را افزایش داد، در هر دوران از زندگی زنان ضروری است. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که چگونه با عدم تعادل هورمونی که ممکن است با آن مواجه شوید، مقابله کنید. گاهی کرم استروژن به منظور جایگزینی و تامین کوتاه مدت این هورمون در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش‌هایی مؤثر جهت افزایش سطح هورمون استروژن
هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در بدن زنان بازی می‌کنند. این هورمون‌ها می‌توانند خلق و خو و یا عادات غذایی، توانایی آن‌ها جهت انجام فعالیت‌های روزانه و یا سیستم باروری سالم را کنترل کند. در سال‌های باروری زنان و حتی بعد از آن، هورمون استروژن نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. متأسفانه عدم تعادل هورمونی به ویژه در سطوح استروژن و پروژسترون یک پدیده شایع و کاملاً خطرناک است. سطح پایین استروژن در جریان خون می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، افزایش وزن و دیگر بیماری‌های فیزیولوژیکی و بدنی گردد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با شیوه افزایش استروژن در بدن ارائه خواهیم کرد.
 

درمان سبک زندگی

برخی از مهم‌ترین تغییراتی که زنان جهت افزایش سطح استروژن در بدن خود نیاز دارند، توجه دقیق به شیوه زندگی جهت افزایش تولید استروژن در بدن خود می‌باشد. زنانی که سیگاری هستند، بیشتر مستعد سطح پایین استروژن در جریان خون می‌باشند. این موضوع به این دلیل است که سیگار باعث مهار تولید استروژن می‌گردد، سیگار نه تنها تولید استروژن را کاهش می‌دهد، بلکه منجر به ناباروری زنان نیز می‌گردد. بنابراین، در صورتی ‌که سیگاری هستید، اولین مرحله به منظور افزایش استروژن در بدن ترک سیگار است. به غیر از این، شما نیازمند حفظ یک رژیم ورزشی سالم جهت بالا بردن سطح استروژن در بدن خود نیز می‌باشید. تمرینات ورزشی یوگا یکی از بهترین گزینه‌ها برای زنانی است که مایل به افزایش سطح استروژن بدن خود هستند.
 

داروهای گیاهی

تعداد زیادی داروهای گیاهی وجود دارد که در افزایش سطح استروژن بدن بسیار مؤثر هستند. این داروها ممکن است به شکل خود گیاه و یا در قالب مکمل‌های گیاهی مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهد که برخی مکمل‌ها در قالب داروهای فیتو استروژنیک هستند که به جای افزایش سطح استروژن، به سادگی استروژن را با برخی مواد دیگر جایگزین می‌کنند. سیگار نه تنها تولید استروژن را کاهش می‌دهد، بلکه منجر به ناباروری زنان نیز می‌گردد. بنابراین، بدن به استروژن مقاوم می‌شود و برخی مواقع حتی ممکن است استروژن را به طور کامل رد کند. بنابراین، همیشه استفاده از داروهای گیاهی در فرم طبیعی آن‌ها امن‌تر می‌باشد. این داروهای گیاهی طبیعی غده هیپوفیز را تحریک به ترشح بیشتر استروژن به جای جایگزینی آن‌ها می‌کند.
 

داروهای رژیمی

در برخی موارد، رژیم غذایی زنان مسئول سطح پایین استروژن در بدن آن‌ها می‌باشد. بنابراین، به منظور کمک به غلبه بر این کمبود استروژن، مصرف غذاهایی که به افزایش تولید استروژن کمک می‌کند، ضروری است. برخی از این غذاها در زیر ذکر شده است.
 
سبزیجات
لوبیا، چغندر قند، هویج، کرفس، بادمجان، عدس، نخود، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، ریواس.
 
دانه‌ها
جو، برنج قهوه‌ای، جو دو سر، گندم.
 
بذور گیاهان
 مانند بذور یونجه، آفتابگردان، کدو تنبل، کتان، و کنجد.
 
میوه‌ها
سیب، گیلاس، خرما، انار
 

عمل جراحی

جراحی یک گزینه درمانی جهت تصحیح عدم تعادل هورمونی می‌باشد. با این‌حال، تذکر داده می‌شود که جراحی گزینه‌ای پر خطر است هرچند شما می‌توانید به این طریق سطح استروژن بدن خود را افزایش دهید. هزینه هورمون درمانی جایگزین بسیار بالاست و دارای عوارض جانبی ناخوشایندی نیز می‌باشد. بنابراین، یک گزینه بسیار معقولانه‌تر در این زمینه مصرف مواد غذایی مختلفی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد.
 
همان طور که می‌دانیم، گزینه‌های زیادی برای افزایش سطوح استروژن بدن زنان بدون کمک گرفتن از عمل جراحی وجود دارد. بنابراین، قبل از انجام هر گونه درمان، با پزشک خود درباره دوز و تجویز دارو مشورت کرده و از مصرف دوز صحیح دارو اطمینان حاصل کنید. یکی از گزینه‌ها استفاده از کرم استروژن است که در زیر به تشریح آن می‌پپردازیم.
 

کرم استروژن

گفتیم که استروژن یک هورمون جنسی است که توسط بدن به منظور توسعه و حفظ اندام‌های تولید مثلی تولید می‌شود. این هورمون روند ترشحات طبیعی بدن را افزایش داده و باعث سلامت مادگی و رحم نیز می‌گردد. هنگامی‌که بدن مقادیر کمی از این هورمون را تولید می‌کند، باید به منظور پیشگیری از بروز تغییرات نامطلوب در واژن، مادگی و رحم، جایگزین‌هایی برای این هورمون عرضه شود. با توجه به خطرات بهداشتی، زنان تمایلی به استفاده از هورمون درمانی جایگزین طولانی مدت و هورمون درمانی استروژن ندارند. در عوض، دوز پایین استروژن واژینال توصیه می‌شود. این محصول از طریق واژن در دوز بسیار پایین برای درمان مشکلات موضعی دستگاه تناسلی و سیستم ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال اما این دوز توانایی حفاظت در برابر پوکی استخوان و یا توقف گر گرفتگی ناشی از یائسگی را ندارد. این محصول تنها با نسخه پزشک باید خریداری شود و در قالب قرص و کرم موجود است.
 
استفاده از فرم مزدوج این هورمون به حفظ حجم عضلاتی واژن و مجرای ادرار کمک می‌کند، خشکی، سوزش و درد واژن کاهش می‌یابد، سوزن سوزن شدن مجاری ادرار و ایجاد عفونت در این ناحیه نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
این کرم یک نوع کرم معمولی نیست که به میزان زیاد استفاده شود. این محصول در بازار به صورت یک دارو موجود می‌باشد. برچسپ این دارو معمولاً دستورالعمل‌های مربوط به نحوه مصرف آن را ذکر کرده است، بنابراین باید مطابق این برچسپ از کرم استفاده کرد. سه نوع استروژن موجود در زنان شامل استریول، استرادیول و استرون ترکیبات ضروری موجود در این کرم می‌باشد. این کرم‌ها جذب پوست شده و به راحتی وارد جریان خون شده و از این رو باعث جبران کاهش سطوح هورمون‌ها می‌شوند.
 

عوارض جانبی

اگرچه این محصول بسیار مفید است، اما دارای عوارض جانبی هم هست که نمی‌توان آن را انکار کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی کرم های استروژن دار را ذکر خواهیم کرد:
* افزایش خطر سرطان رحم که توسط خونریزی واژن، حتی بعد از قاعدگی تشخیص داده می‌شود
 
* افزایش خطر حملات قلبی، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
 
* افزایش خطر ایجاد لخته‌های خون
 
* افزایش خطر سرطان سینه
 
* افزایش خطر جنون هنگام استفاده از این داروها
 
* سردرد، عفونت، درد شکم و کمر، جراحات تصادفی، افزایش خطر ورم مهبل
 
تعداد زیادی از داروخانه‌های قابل اعتماد وجود دارند که انواعی از این محصول را ارائه می‌دهند. مطمئن شوید که از کرم‌های طبیعی ساخته شده از استروژن انسان و یا گیاه استفاده می‌کنید و از خرید محصولاتی که حاوی مقادیر متنوعی از هورمون‌ها می‌باشند، اجتناب ورزید.
 
از این محصول نباید در طول برقراری رابطه جنسی استفاده شود، چون شریک جنسی یعنی مردی که به طور منظم در معرض این محصول قرار می‌گیرد، در معرض خطر توسعه سینه‌های بزرگ قرار خواهد گرفت. استفاده از این کرم در پایین‌ترین دوز آن می‌تواند مناسب باشد. در صورتی که بعد از مصرف این کرم هر گونه عوارض جانبی ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
 
منبع: Her Haleness


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما