گلو درد آلرژیک و غیرآلرژیک

آلرژی یکی از مهم‌ترین دلایل گلو درد می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با آلرژی گلو درد، علائم و شیوه‌های درمانی آن ارائه می‌گردد.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گلو درد آلرژیک و غیرآلرژیک
گلو درد به عنوان التهاب گلو تعریف شده است که به دلایل متعدد ایجاد می‌گردد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که تقریباً همه‌ی مردم در برخی از دوران زندگی خود تجربه می‌کنند، گلو درد است. آلرژی و سرما خوردگی مهم‌ترین دلایل گلو درد می‌باشند. از آن ‌جا که تفاوت جزئی بین علائم گلو درد ایجاد شده به واسطه‌ی سرما خوردگی و گلو درد ناشی از آلرژی وجود دارد، ممکن است این دو مورد با هم اشتباه گرفته شود و شناسایی علت دقیق این موضوع با مشکل مواجه شود.
 

گلو درد و آلرژی

آلرژی هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن برخی مواد بی‌ضرر مانند کپک‌ها و دانه‌های گرده را با پارازیت‌ها و میکروب‌ها اشتباه می‌گیرد، ایجاد می‌شود که به واسطه‌ی این موضوع برخی مواد شیمیایی جهت مقابله با آن‌ها توسط بدن آزاد می‌شود. این آلرژی منجر به ایجاد علائم خاصی می‌گردد. مواجهه با دانه‌های گرده، گرد و غبار، دود سیگار و گزش حشرات و حیوانات برخی از علل شایع آلرژی در افراد می‌باشد. تب هاری یکی از دلایل اصلی گلو درد مداوم و آلرژی می‌باشد. از طرف دیگر، افرادی که به طور مداوم در معرض آلاینده‌های صنعتی و فلزات سنگین قرار دارند، از آلرژی عفونت گلوی مزمن رنج می‌برند. آلرژی بینی می‌تواند منجر به گلو درد گردد. علائم شدید گلو درد معمولاً به واسطه‌ی مصرف برخی مواد غذایی مانند بذر آفتابگردان، خیار و کدو سبز ایجاد می‌شود و شناسایی علائم این عارضه به منظور درمان و پیشگیری از وقوع آن بسیار ضروری می‌باشد.
 
علائم آلرژی به گلو درد
اگر چه علائم سرما خوردگی، گلو درد و آلرژی مشابه هم می‌باشند، اما شما باید به خاطر داشته باشید که علائمی مانند تب و درد هرگز در مورد آلرژی مشاهده نمی‌شود.
 
برخی از علائم آلرژی به گلو درد شامل عطسه کردن، آبریزش بینی، مشکلات در بلع، مسدود شدن مجاری بینی و التهاب گلو می‌باشد.
 
چندین فاکتور تشخیصی بین گلو درد ناشی از آلرژی و دلایل دیگر بروز گلو درد وجود دارد. برای مثال، علائم گلو درد ناشی از آلرژی برای روزها و یا ماه‌ها تا زمانی‌که فرد در معرض ماده حساسیت ‌زا قرار دارد، به طول می‌انجامد. از طرف دیگر، گلو درد ناشی از سرما خوردگی یا عفونت تنها برای چند روز ادامه یافته و سپس از بین می‌رود. در درجه دوم، همان طور که در بالا ذکر شد، تب و درد بدن هرگز به عنوان علائم گلو درد ناشی از آلرژی مشاهده نمی‌شود.
 

شیوه‌های درمانی

گلو درد ناشی از آلرژی نیازمند هیچ گونه دارو و یا روش درمانی نیست. اسانس‌هایی مانند اسانس نعناع و چندین شیوه درمانی هومئوپاتی در درمان واکنش‌ها و علائم آلرژیک مفید می‌باشند. شیوه‌های درمان خانگی متعددی وجود دارد که به تسکین ناراحتی ناشی از گلو درد کمک می‌کند. غرغره با آب نمک یکی از قدیمی‌ترین روش‌های خانگی در این رابطه است که به درمان گلو درد کمک می‌کند. اسپری‌های گلو و قرص‌های لوزی شکل گلو درد که به راحتی در بازار موجود هستند، نیز می‌توانند به منظور درمان گلو درد مورد استفاده قرار گیرند. شیوه‌های درمان خانگی متعددی وجود دارد که به تسکین ناراحتی ناشی از گلو درد کمک می‌کند. حفظ آب بدن هنگام بروز گلو درد نیز بسیار مهم می‌باشد. از این رو، شما باید مقادیر کافی آب، سوپ سبزیجات یا غذاهای مابع را به منظور کاهش ناراحتی ناشی از گلو درد مصرف کنید. به طور مشابه، استراحت کردن به منظور درمان کامل گلو درد نیز بسیار ضروری می‌باشد. در صورتی‌که شما هر یک از علائم ذکر شده گلو درد  را در خود مشاهده کردید، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.
 

شیوه‌های پیشگیری

هنگامی‌که گلو درد ناشی از آلرژی تشخیص داده شد، پزشک باید به دنبال یافتن ماده آلرژی زا باشد. بهترین و واضح‌ترین اقدام پیشگیرانه در این زمینه، اجتناب از مواجهه با این آلرژن‌ها می‌باشد. شما باید به طور کامل مصرف غذاهایی که باعث بروز آلرژی گلو درد می‌شود را متوقف کنید. از طرف دیگر، شما باید از مصرف نوشیدنی‌های مضر و کشیدن سیگار اجتناب کنید، چون این موارد منجر به بروز آلرژی به گلو درد می‌گردند. همچنین توصیه می‌شود که از خشکی بیش از حد در محل کار و خانه جلوگیری کنید، چون این موارد می‌تواند باعث تحریک سرفه و التهاب گلو گردد.
 
گلو درد به درد، خارش یا تحریک گلو منجر می‌شود. در این صورت شما ممکن است با مشکل برای بلع حتی در مورد مایعات مواجه شوید. حتی اگر گلو دردتان در حدی جدی نیست که به پزشک مراجعه کنید، باز هم دردناک است و ممکن است خوابتان را هم دچار اختلال کند. خوشبختانه شما می‌توانید از راه های خانگی، که مواردی از آنها را نام می‌بریم، برای تسکین درد استفاده نمایید.
 
* عسل
عسل که با چای مخلوط شود و یا حتی به تنهایی می تواند درمانی طبیعی برای گلو درد باشد.
 
* آب نمک
غرغره با آب نمک میتواند به کاهش گلو درد و ترشحات آن کمک کند.
 
* چای بابونه
 چای بابونه به طور طبیعی آرام بخش است.
 
* نعنا فلفلی
نعنا فلفلی برای قابلیتی که در بهبود نفس کشیدن دارد، شناخته می‌شود.
 
* غرغره جوش شیرین
با اینکه در این مورد آب نمک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پودر جوش شیرین مخلوط شده با آب نمک هم می‌تواند به کاهش گلو درد کمک کند.
 
* شنبلیله
شنبلیله دارای مزایای سلامتی زیادی است و همچنین شکل‌های زیادی دارد. شما می‌توانید از دانه‌های آن، از روغن آن یا از نوشیدنی چای آن به عنوان یک درمان طبیعی برای گلو درد استفاده کنید.
 
* ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان سالهای زیادی است که برای درمان گلو درد استفاده شده است.
 
* سرکه سیب برای درمان گلو درد
 
* سیر
 
* فلفل قرمز یا سس تند
فلفل قرمز اغلب به عنوان یک داروی ضد درد استفاده می‌شود زیرا حاوی کپسایسین است که به طور طبیعی گیرنده‌های درد را مسدود می‌کند.
 
* ریشه مارشمالو
از گیاه مارشمالو در قرون وسطی برای درمان گلو درد و سایر علائم سرما خوردگی استفاده می‌شد. ریشه آن حاوی یک ماده ژلاتینی است که گلو را مرطوب و آرام می کند.
 
* مریم گلی و سرخارگل
این گیاهان هم خاصیت درمانی بسیاری دارند.
 
* آب و لیمو
 
* چای ریشه زنجبیل
 
* روغن نارگیل
 
* دارچین برای درمان گلو درد
 
* مایعات زیاد
 
* سوپ مرغ
 
* زردچوبه
 
* آب میوه های تازه
 
در صورتی‌که التهاب گلو با شیوه‌های درمانی خانگی بهبود پیدا نکرد، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که آلرژی گلو درد یک بیماری نیست، تنها علائمی دارد که می‌تواند به طور کامل درمان شود و از عود مجدد آن نیز باید پیشگیری کرد. به یاد داشته باشید که اطلاعات ذکر شده در بالا نباید به عنوان جایگزین برای درمان مناسب دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع: Health Hearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.