رژیم غذایی هیپو آلرژنیک

رژیم غذایی هیپوآلرژنیک یکی از بهترین شیوه های اجتناب از آلرژی‌های غذایی است. این رژیم غذایی می‌تواند به ایجاد مقاومت فرد در مقابل آلرژی کمک نماید. در این‌ جا یک بررسی در رابطه با یک رژیم غذایی ساده اما مؤثر انجام می‌دهیم.
جمعه، 18 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی هیپو آلرژنیک
آیا تاکنون چندین مرتبه برای ما پیش آمده که از مصرف انواع خاصی از غذاها خودداری کنیم؟ آیا تا به حال از این موضوع تعجب نکرده‌اید؟ یکی از پاسخ‌های ساده به این سؤال این است که ممکن است طعم و مزه برخی از این غذاها را دوست نداشته و به راحتی این غذاها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید. هیچ امر غیر طبیعی در این رابطه وجود ندارد و این موضوع کاملاً طبیعی است. اما علت این که چرا طعم و مزه برخی از غذاها را دوست نداریم این است که بدن ما به این غذاها واکنش منفی نشان می‌دهد. و علت این واکنش‌ها ممکن است آنزیم‌هایی باشد که در فرایند هضم نقش داشته و در واقع به این دلیل موجب بروز آلرژی می گردد.

رژیم غذایی هیپو آلرژنیک چیست؟

نوع ویژه‌ای از رژیم غذایی به منظور به حداقل رساندن اثرات آلرژی‌های غذایی طراحی شده است که رژیم غذایی هیپو آلرژنیک نامیده می‌شود.. از آن ‌جا که اکثر ما نسبت به برخی اقلام غذایی حساس هستیم، استفاده از این رژیم غذایی به ما کمک می‌کند تا حساسیت خود را نسبت به برخی از غذاها کاهش دهیم. افرادی که تحت تأثیر آلرژی قرار می‌گیرند، در صورتی‌که از مصرف غذاهای حساسیت زا اجتناب نورزند، علائم آلرژی در آن‌ها بروز کرده و حتی ممکن است تشدید گردند. دلیل این که چرا طعم و مزه برخی از غذاها را دوست نداریم این است که بدن ما به این غذاها واکنش منفی نشان می‌دهد. با توجه به این ‌که امروزه غذاهای بی شماری مانند غذاهای فراوری شده و بسته بندی شده وجود دارند، بدن ما تغییرات ژنتیکی متفاوتی را در برابر این غذاها نشان می‌دهد. و این موضوع در نهایت منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک می‌گردد.
 
نام مصطح دیگر برای رژیم غذایی هیپو آلرژنیک، رژیم غذایی حذفی است زیرا برخی از مواد غذایی آلرژی زا باید از رژیم غذایی حذف گردد. طراحی یک چنین رژیم غذایی برای افرادی که آلرژی‌های متنوعی دارند می‌تواند سخت باشد. جلوگیری از مصرف مواد غذایی آلرژی زا ساده‌ترین شیوه مؤثر جهت پیشگیری از بروز آلرژی است. برخی اقلام غذایی وجود دارد که بسیار هیپو آلرژنیک می‌باشند و از این رو افراد به آن‌ها آلرژی ندارند.
 
افرادی که واکنش‌های آلرژیک به برخی غذاها نشان می‌دهند، باید از مصرف این غذاها اجتناب ورزند. برخی مواقع، غذاها می‌توانند بعد از یک دوره پرهیز دو باره به رژیم غذایی برگردانده شوند. هر چه بیشتر فرد در معرض واکنش‌های آلرژیک قرار داشته باشد، آنتی بادی‌های بیشتری توسط بدن او به منظور دفاع از خود در برابر آلرژی تولید خواهد شد.
 
آلرژی به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی است. برخی از افراد به این ماده غذایی آلرژی بسیاری دارند، به طوری‌که تعداد کمی از خطوط هواپیمایی در غذای مسافران خود از بادام زمینی استفاده می‌کنند.
 
آلرژی به شیر، بادام زمینی، ذرت، گندم، شکلات، مخمر و تخم مرغ از جمله شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی می‌باشند. آلرژی‌های غذایی در کودکان می‌تواند برخی مواقع پیچیده گردد. در تحقیقات امروز پی برده شده که شیر یکی از شایع‌ترین غذاهای آلرژی ‌زا برای کودکان می‌باشد. در صورتی‌که فردی به شیر آلرژی داشته باشد، ممکن است نیاز به این باشد که شیر و محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، کره، خامه، بستنی و غیره را از رژیم غذایی خود حذف کند. برنج قهوه‌ای یکی از شایع‌ترین جایگزین‌های این محصولات در برنامه‌های غذایی است.
 

علائم آلرژی غذایی

علائم آلرژی غذایی ممکن است پیچیده باشد. تعدادی از این علائم شامل سر درد، سر گیجه، خس خس سینه، تورم، واکنش‌های آنافیلاکسی، کاهش انرژی، خستگی مزمن و عفونت مکرر گوش است. برخی علائم دیگر دستگاه گوارش شامل درد شکم، نفخ، حالت تهوع، سوزش معده و غیره می‌باشد. برخی از انواع غذاها وجود دارد که علائمی مانند اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی را تشدید می‌کنند. توصیه می‌شود که این علائم را هرگز نادیده نگیرید، چون ممکن است نیاز به توجه فوری پزشکی داشته باشند.
 
هیچ زمان ویژه ای برای این نوع رژیم غذایی وجود ندارد، بلکه این نوع رژیم به منظور غلبه بر آلرژی برای افراد مختلف متفاوت است. برای شروع این رژیم در ابتدا می بایست تعیین کنیم به چه نوع غذاهایی آلرژی داشته و سپس فعالیتهای مرتبط با با رزیم این نوع غذاها را انجام دهیم. فرایند حذف این غذاهای آلرژی ‌زا می‌تواند جهت پیشگیری از بروز واکنش‌های مربوطه کمک نماید. در مرحله بعد باید ترکیبات غذایی مناسبی را جایگزین غذاهای حذف شده نموده تا مشکل کمبود برخی مواد غذاییو ویتامین‌های ضروری بدن برطرف گردد.
 
غذاهای هیپو آلرژنیک همچنین به عنوان غذاهای اولیه برای نوزادان شناخته شده و چنانچه گفته شد این غذاها در رژیم‌های حذفی برای محدود کردن میزان مصرف غذاهای آلرژیک توصیه می‌شوند. می‌توان گفت عملاً تنها هشت نوع غذا موجب ایجاد ۹۰ درصد از واکنش‌های آلرژیک غذایی هستند. این غذاها عبارتند از: بادام زمینی، شیر،تخم مرغ، آجیل (مانند گردو، پسته، بادام و کاجو)، ماهی، صدف، گندم و سویا
.
از آن جایی که در حال حاضر درمان خاصی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، بهترین راه برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک خودداری از خوردن غذاهای محرک است. بسیاری از پزشکان رژیم‌های غذایی حذفی را برای محدود کردن مصرف غذاهای آلرژیک تجویز می‌کنند. بنابراین می توان گفت که رژیم غذایی هیپو آلرژنیک می‌تواند برای کسانی که بعد از وعده‌های غذایی علائم آلرژی را تجربه می‌کنند مفید واقع شود.
 

استفاده از رژیم غذایی حذفی چگونه است؟

 رژیم غذایی حذفی، حذف و اضافه کردن مواد غذایی به رژیم و در نتیجه پیدا کردن مواد غذایی مشکل‌ساز می‌باشد. در این دوره که حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد، غذاهای مشکوک به آلرژی زا بودن و یا مشکوک به موضوع عدم تحمل غذایی بودن از رژیم غذایی حذف می‌شوند
.
این غذاها شامل تخم مرغ، بادام زمینی، شیر، کره، پنیر، صدف، ماهی، توت‌ فرنگی، مرکبات، موز، گندم، سویا، گوجه ‌فرنگی، و غذا و نوشیدنی‌های حاوی رنگ آزو می‌باشند. و مصرف غذاهای کم آلرژیک (هیپو آلرژنیک) نیز در رژیم غذایی ادامه می‌یابد. این غذاها عبارتند از گوشت گوسفند، برنج، هویج، سیب ‌زمینی خام، حبوبات غیر از سویا، زرد آلو، گلابی، سیب سبز، هلو، آب معدنی، روغن زیتون، قند و چای.

در رژیم حذفی هر بار یک مورد از غذاهایی که از رژیم غذایی حذف شده بودند دو باره به رژیم افزوده می‌شود. هر بار بعد از افزودن هر خوراکی علائم آلرژی کنترل می‌شود. اگر واکنش‌های آلرژیک در روزهای افزودن خوراکی جدید افزایش یابد، بدین معنی است که بدن به این مواد غذایی و یا مواد شیمیایی درون آن آلرژی دارد. اگر چه رژیم غذایی حذفی بسیار ساده است اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
 
منبع: سایت بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.