نکاتی اندر باب سفر رفتن

سفر کردن همواره یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیز ترین وقایع در زندگی همه ما و مخصوصا شما نوجوانان عزیز است. اما خب سفر کردن مقدمات و آمادگی هایی دارد که انجام دادن آن ها باعث لذت بخش تر شدن مسافرت می شود. با مطهره ساغری دوز همراه می شویم و نکات ارزشمندی که در این زمینه یادآور شده است را می خوانیم.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی اندر باب سفر رفتن
شهریورماه از وسوسه انگیزترین ماه‌ها برای سفر است. به احتمال زیاد تعداد زیادی از شما دوست‌های عزیز هم در تدارک برنامه‌ای برای مسافرت در این ماه هستید. امیدوارم به شما و خانواده ی محترم­تان خوش بگذرد و مسافرت پیش رو خاطره‌های به­ یادماندنی زیادی برای شما به همراه داشته باشد، حالا اگر موافق باشید می‌خواهیم قبل از سفر و بستن چمدان، چندتا نکته ی کاربردی درباره ی سفر خدمت تان عرض کنیم:
 

1. شروع سفر با صدقه

همین ابتدا خوب است ببینیم نظر اسلام درباره ی مسافرت کردن چیست. مسافرت کردن تأثیر مثبت زیادی بر جسم و روان ما دارد. رسول گرامی اسلام فرمودند: «سفر کنید، تا صحت یابید.»1

در حدیث دیگر فرموده‌اند: «اگر مردم از رحمت خدا به مسافر، خبر مى‏ داشتند، همگى بار سفر مى‏ بستند. همانا خداوند با مسافران بسیار مهربان است.»2

و شاید برای تان جالب باشد که بدانید اسلام توصیه ها‌یی هم برای تضمین سلامتی مسافر دارد. امام باقر علیه السلام فرمود: «هرگاه عزم سفر کردی سلامتی خودت را با دادن مقدار صدقه ای که به آن خشنود هستی [و در توان داری] تضمین کن.»3
 

2. همراه داشتن وسایل ضروری در سفر

وسایل ضروری هر سفر با توجه به مقصد آن متفاوت است؛ اما در حالت کلی کبریت، نخ و سوزن، طناب شناسنامه، کارت ملی و دفترچه ی بیمه، نقشه،کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی از لوازم ضروری برای هر سفر به شمار می‌آیند.
 

3. همراه داشتن جعبه ی کمک‌های اولیه

در هر شرایط و در هر زمان احتمال این که خدای نکرده زخمی شوید وجود دارد و مسافرت هم از این قاعده مستثنی نیست. در سفر تا جایی که دل تان بخواهد اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ رخ می‌دهد؛ بنابراین حتماً پنبه، الکل و چسب زخم همراه داشته باشید. اگر هم دچار بیماری خاص و تحت کنترل پزشک هستید حتماً شماره تلفن پزشک خود را همراه داشته باشید.
 

4. در سفر چی بخوریم چی نخوریم

واقعیت این است که بعضی وقت‌ها با بی‌توجهی به تغذیه ی مان در سفر دچار مسمومیت‌های غذایی و بیماری‌هایی می شویم و به همین سادگی سفر را به کام خود و اطرافیان مان تلخ می‌کنیم. بهتر است در طول مسیر از مواد غذایی سبک و سالم استفاده کنید و بی‌خیال رستوران‌های بین راهی شوید و به این طریق سلامت خودتان را تضمین کنید. اگر هم با دیدن رستوران‌ها وسوسه شدید، فقط کافیه یاد آخرین باری که دچار مسمومیت غذایی شدید بیفتید، بعد می بینید که در کم ترین زمان ممکن بی خیال رستوران‌های بین راهی می‌شوید.
 

5. حفظ محیط زیست در سفر

طبیعت در سفر میزبان ماست. خوب است که با انجام دادن و ندادن کارهایی به حقوق میزبان احترام بگذاریم؛ مثلا از ریختن زباله در جاده، کنار رودخانه، جنگل و... خودداری کنید. زباله‌های خود را در طول سفر، در کیسه‌های نایلون نگهداری کنید و در اولین سطل زباله بریزید.
 
  • از روشن کردن آتش در جنگل خودداری کنید؛ چون می تواند به آتش سوزی منجر شود. اگر هم به هر دلیل مجبور بودید آتش روشن کنید، پس از استفاده آن را با آب خاموش کنید تا مطمئن شوید خاموش شده است.
 

6. ثبت خاطرات با اسکرپ بوک

در مسافرت‌ها، خاطره‌های شیرین و لذت‌بخش زیادی برای هریک از ما رخ می‌دهد. اگر این خاطرات شیرین را به نحوی ثبت و ضبط نکنیم به مرور زمان فراموش می‌شوند. راه‌های گوناگونی برای ثبت این خاطرات وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها، درست کردن اسکرپ بوک است. لابد الان به لغت اسکرپ بوک خیره شده اید و می‌گویید اسکرپ بوک دیگر چیست؟ اسکرپ بوک همان دفترچه ی خاطرات تصویری است. دفترچه خاطرات تصویری همان طور که از اسمش مشخص است، دفتر یا بهتر بگویم کلاسوری است که می‌توانید تمام چیزهایی را که باهاش خاطره دارید مثل عکس ‌و کارت پستال‌ و نقشه‌ به صفحاتش بچسبانید. با داشتن خلاقیت و کمی ذوق و سلیقه می‌توانید دفترچه ی خاطرات تصویری زیبایی بسازید که با بازکردنش در هر زمان، تمام خاطرات خوش سفر دوباره برای تان زنده شود. خیر پیش و سفر به سلامت.

پی نوشت:

1. بحارالانوار، ج 76، ص221.
2. مجموعه ورام، ج 2، ص33.
3. بحارالانوار ج 76، ص281.

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.