گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی؛ رئیس مرکز تخصصی تربیت مبلغ امریکای لاتین

صدور انقلاب اسلامی به آمریکا و کشورهای اروپایی

در تاریخ آمریکای لاتین همیشه از استکبار ضربه خورده‌اند. از دویست سال قبل که نهضت‌های استقلال در آمریکای لاتین شروع شد تا رهبرانی مثل "سیمون بولیوار " که در تهران یک خیابان به نام او است نهضت‌هایی را شکل دادند اما همه این‌ها از استکبار و استعمار ضربه خوردند.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
صدور انقلاب اسلامی به آمریکا و کشورهای اروپایی
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۵۷ سرمنشأ تحولات عظیمی در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بین‌المللی را به دنبال داشته است، انقلابی که با تکیه بر ایمان و باورهای اسلامی و با شعار نه شرقی، نه غربی رژیم خودکامه ی شاه را سرنگون کرد و حکومت جمهوری اسلامی را در این سرزمین محقق ساخت.

پیروزی انقلاب اسلامی معجزه قرن بیستم است و سبب شد هیمنه پوشالی استکبار جهانی در دنیا شکسته شود و انقلاب اسلامی هم اکنون الهام بخش جنبش‌ها و نهضت‌های آزادی خواه در دنیا است.

هم اکنون شاهد صدور گفتمان انقلاب به سراسر جهان هستیم و مردم تمامی کشورها با آن آشنا هستند و دلیل دشمنی آمریکا و نظام سلطه با نظام و انقلاب همین موضوع است. البته مسئله مهمتر صدور انقلاب اسلامی به  قلب آمریکا است و امروز به راحتی می توانیم در آمریکا وجود انقلاب اسلامی را احساس کنیم.

در این راستا خبرنگار ما گفتگویی با حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی که در زمینه تبلیغ در حوزه آمریکای لاتین حدود 15 سال به‌صورت تخصصی فعالیت دارند، انجام داده است.
 
راسخون: صدور انقلاب اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی‌ زبان چگونه معنا شده است؟
در تاریخ آمریکای لاتین همیشه از استکبار ضربه خورده‌اند. از دویست سال قبل که نهضت‌های استقلال در آمریکای لاتین شروع شد تا رهبرانی مثل "سیمون بولیوار " که در تهران یک خیابان به نام او است نهضت‌هایی را شکل دادند اما همه این‌ها از استکبار و استعمار ضربه خوردند.

 نهضت‌های استقلال از استعمار اسپانیا و از استکبار آمریکا ضربه می‌خوردند. آمریکایی‌ها به‌صراحت مطرح می کردند که قاره آمریکای لاتین به‌‌عنوان حیات خلوت آمریکا است و متأسفانه این تعبیر و نگاه در سیاست‌گذاری‌های آن ها هم آمده است و همین اتفاق باعث شده رفتاری که ایالات متحده آمریکا با لاتین ها یا اسپانیایی زبان‌ها داشت بسیار تحقیرآمیز، خشن و جنایت‌کارانه بوده است.

 این‌که آقای اوباما افشا می‌کند که آزمایش‌ بیماری‌های مرگبار از سوی آمریکایی‌ها روی مردم گواتمالا در دهه 40 میلادی انجام‌شده و چهارده یا پانزده هزار نفر قربانی گرفتند با کدام منطق قابل‌پذیرش است؟ این‌که چه اندازه بیماری‌های دیگر بر سر مردم بلا آورد هنوز اعتراف نکرده‌اند و مشخص نیست.

با توجه به‌ اینکه آمریکایی‌ها کلیه منابع از جمله شرکت‌های چندملیتی، انتخابات رسانه و ... را در اختیار دارند؛ مردم آمریکای لاتین از این عدم استقلال و از مبارزه با ایالات متحده آمریکا که جنایت‌کار است زجر می کشند.

تمام این جریانات ؛ مثل ساواک که مردم ایران تجربه تلخی از آن در زمان انقلاب داشتند و جوانان بسیاری شکنجه و کشته شدند؛ در کل آمریکای لاتین در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ و تا به امروز در حال تکرار است.
 

نخبگان آمریکای لاتین از ایالات‌متحده متنفر هستند

نخبگان آمریکای لاتین از ایالات‌متحده متنفر هستند. مردم آمریکای لاتین ذاتاً آدم‌های متدین و مؤمنی هستند بنابراین قصد داشتند راهکار مقابله با آمریکا را از مسیر ایمانی دنبال کنند و درنتیجه کلیساهای الهیات رهایی بخش شکل گرفت که در ادامه به دنبال اتفاقاتی این مردم و کلیساها که می‌خواستند انقلابی باشند بشدت ضربه خوردند و آن‌ها که می‌خواستند مسیری را انتخاب کنند که مؤمنانه باشد و در مقابل استکبار جواب منفی بدهند با شکست مواجه شدند.

مردم از کلیسایی که منطق آن نسبت به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ضعیف بود ناامید شدند از طرف دیگر مبارزه‌های مسلحانه و گروه‌های چپ‌گرا و ... در دام کمونیست‌ها افتادند و عملاً دیدند که شوروی از هم فروپاشید.

 بسیاری از مواقع در معاملاتی که انجام می‌شود همین گروه‌های چپ‌گرا مورد معامله قرار می‌گیرند؛ بنابراین نمی‌توانند به جریان چپ‌گرا، شوروی و کمونیستی اعتماد کنند؛ در همین حین شاهد اتفاقی بودند که یک مردی با نگاه مؤمنانه، عالمانه، شجاعانه، عدالت‌طلبانه و بر خواسته از معنویت و دین به نام خمینی قیام کرد.
 
راسخون: نوع نگاه و الهام گیری کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی زبان از انقلاب اسلامی به چه صورت است؟
آمریکایی‌ها از قبل انقلاب ایران را رصد می‌کردند و هر روز شاهد مواضعی بودند. آمریکا بلایی بر سر کشورهای چپ‌گرا آورد که مقام معظم رهبری دریکی از نماز جمعه‌ها به کشور (کوبا) اشاره داشتند که وضعیت فقر مردم آن را بیچاره کرده است.

 کشور کوبا از لحاظ سیاسی در مقابل آمریکا است اما از نظر اقتصادی نتوانست تبدیل به یک الگوی موفق اقتصادی شود البته جنبه‌های رشدی از جمله علم پزشکی، بیولوژی و ... داشته اما به اندازه‌ای نبود که کشور کوبا را به یک الگوی موفق تبدیل کند. کشورهای دیگری همچون ونزوئلا هم در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و متحمل فشار اقتصادی و تحریم‌ها هستند.
 
راسخون: بازتاب دستاوردهای انقلاب و قدرت ایران در کشورهای آمریکای لاتین به چه صورت است ؟
باوجوداینکه در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده، سفارتخانه‌های آن‌ها در هر کشور چند هزار کارمند دارد، شرکت‌های چند ملیتی آمریکا تمام امکانات ازجمله آب، برق، گاز، مخابرات، اینترنت و ... را در اختیار دارند. آمریکای لاتین مصرف‌کنندگان هالیوود است حتی سینمای داخلی آن‌ها مثل مد لباس، فرهنگ، سیستم آموزشی و ... هم متأثر از هالیوود است.

 سند غرب زدگی ۲۰۳۰ که در ایران متأسفانه مطرح‌شده در آمریکای لاتین به‌‌عنوان سند ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ اجرا شده و به تمام موارد آن رسیده‌اند و گاهی اوقات در فساد از ایالات متحده هم بدتر هستند لذا توصیه می‌کنم مردم چند گزارش سنای آمریکا که در مورد نفوذ ایران در آمریکای لاتین هست را مطالعه کنند.

نماینده سازمان "سی آی ای" وقتی در خصوص یکی از سخنرانی‌های بنده در دانشگاهی در کلمبیا گزارش می داد، در پایین این سخنرانی نوشت شیخ ایرانی در حال شستشوی مغزی جوانان نسبت به انقلاب ایران است. وی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید چرا باید در آمریکای لاتین گروه‌هایی شکل بگیرند که عاشق رهبر انقلاب هستند.
 

نفوذ ایران در دنیا، یک نفوذ معنوی، عمیق و استراتژیک است

 نماینده دیگری از سازمان سیاه در "پرو" هم از افرادی که در "پرو" مقلد امام خامنه‌ای هستند نیز متعجب است و می‌گوید چرا ایران باید در دورترین نقاط جهان که هیچ توقعی نیست نفوذ داشته باشد؟ بنابراین از آنجا که همه این‌ها حسابگر مادی هستند ، هراندازه هم حساب کنند نمی‌توانند بفهمند که نفوذ ایران، یک نفوذ معنوی، عمیق و استراتژیک است.

حضور ایران ازلحاظ مادی در مقابله با آمریکا در جهان بسیار محدود است و قابل محاسبه نیست اما بااین‌وجود از لحاظ معنوی نیز با هیچ کجای جهان قابل قیاس نیست.

 دشمن فکر می‌کرد با فشار و تهدید و ارعاب می‌تواند نهضت امام حسین(ع) را خاموش کند ولی آنچه که در جهان جاودان خواهد ماند امام حسین(ع)، اربعین و نسل امام حسین(ع) است که امروز از برکت آن‌ها ولی‌فقیه داریم که اتفاقاً از فرزندان امام حسین(ع) است و ما نیز به عشق سیدالشهدا(ع) عاشق ولی‌فقیه شدیم و این مسئله برای مردم دنیا هم قابل فهم شده است.

نکته جالبی که کمتر گفته می‌شود این است که مسیحیان در متن مقدس، در عهد عتیق بشارت‌هایی دارند که خداوند برکت را به نسل حضرت اسماعیل داده است [کتاب پیدایش باب ۱۷، آیه ۲۰]؛ از این‌گونه بشارت ها حتی می شود برای برادران مسیحی استفاده کرد و برای آن‌ها توضیح داد چطور این ولایت و وصایت از طریق حضرت اسماعیل به ذریه نبی مکرم اسلام، اهل‌بیت و امام زمان(عج) و همچنین امروز که ولی‌فقیه هستند رسیده است.

 در لبنان عراق یمن و ایران رهبرانی حضور دارند که از سادات هستند و این منطق برای مخاطب مسیحی هم قابل‌ قبول است و بسیاری از افراد با همین استدلال مسلمان شده‌اند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.