مصاحبه اختصاصی با حجت‌الاسلام ‌محمد ملک‌زاده؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه

انقلاب اسلامی و ایجاد جبهه عظیم مقاومت

مقاومت و ایستادگی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در وجود مردم ایران جوانه‌زده بود و با پیروزی انقلاب اسلامی این مقاومت هرروز مستحکم‌تر شد تا این‌که مقاومت تبدیل به یک نهضت شد و جبهه مقاومت در کشورهای منطقه به وجود آمد.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامی و ایجاد جبهه عظیم مقاومت
ملت ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب با پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل جبهه استکبار و نظام سلطه مخصوصاً آمریکا همواره مقاومت و ایستادگی کرده است و این مقاومت در دوران دفاع مقدس هم خود را به خوبی نشان داد.

مقاومت و ایستادگی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در وجود مردم ایران جوانه‌زده بود و با پیروزی انقلاب اسلامی این مقاومت هرروز مستحکم‌تر شد تا این‌که مقاومت تبدیل به یک نهضت شد و جبهه مقاومت در کشورهای منطقه به وجود آمد.

از همین رو خبرنگار راسخون در خصوص مسئله انقلاب اسلامی و ایجاد جبهه عظیم مقاومت با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفتگویی انجام داده است.
 
راسخون: مسئله مقاومت در انقلاب ایران چگونه و از کجا پایه‌گذار شد؟
از سال 1357 که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، اساس کار انقلاب مخالفت با نظام سلطه و مقاومت در برابر سلطه‌گرهایی که در رأس آن‌ها استکبار و رژیم ایالات‌متحده آمریکا قرار داشت، بود. طبیعی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌ها و نهضت‌های مقاومت در جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا الگوی بسیار مناسبی را برای ایجاد تحول در کشور خود پیداکرده بودند. پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانست برای آن‌ها امیدبخش باشد.
 

حضور نظام سلطه در تمام کشورهای منطقه

ما شاهد بودیم در سال 57 منطقه کاملاً تحت سلطه قدرت‌های استکباری در رأس آن‌ها آمریکا بود و علاوه بر ایران که کاملاً نفوذ و سلطه خود را در داخل کشور گسترده کرده بودند، در کشورهای دیگر منطقه ازجمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای عربی هم حضور داشت. البته در بسیاری از این کشورها هنوز هم حضور دارند و حضور خود را بیشتر کرده‌اند.

در این کشورها هم مانند ایران که رژیم پهلوی حضور داشت حکومت‌های وابسته حضور داشتند، حکومت‌هایی که پایگاه‌های مردمی نداشتند و قدرت خود را از طریق وابستگی به ژست نظام سلطه به دست آورده بودند. به همین دلیل جریان‌های مقاومت در داخل این کشورها هیچ وابستگی و تعلق‌خاطری به آن‌ها نداشتند و آن‌ها را از خود نمی‌دیدند مانند نظامی که در ایران حاکم و وابسته به آمریکا و نظام سلطه بود؛ بنابراین مردم علیه این نظام قیام کردند.
 
راسخون: جرقه مقاومت در منطقه و دنیا از کجا زده شد؟
جریان مقاومت با پیروزی انقلاب اسلامی انگیزه جدیدی را پیدا کرد و ما شاهد بودیم که در مناطق مختلف غرب آسیا در برابر نظام سلطه، آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی و مقاومت به وجود آمد که می‌توانیم به لبنان، فلسطین و عراق اشاره‌کنیم.

جریان مقاومت با پیروزی انقلاب اسلامی انگیزه جدیدی را پیدا کرد. این انگیزه باعث شد تا مردم به صورت گسترده به خیابان‌ها بیایند و علیه حکومت‌های کشور خود اعتراض کنند و خواستار تغییر در نظام وابسته خود باشند. بنابراین شکل‌گیری جریان مقاومت دقیقاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در سراسر منطقه کلید خورد و الگوی آن هم نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
 
راسخون: می‌بینیم که کشورهای منطقه و یا کشورهای بسیار دور از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتن و جبهه مقاومت را تشکیل دادند. انقلاب اسلامی ایران چگونه به دیگر مناطق و کشورها صادر شد؟
برای صدور انقلاب اسلامی نیازی نبود که ما خودمان حتماً کاری انجام دهیم و یا فعالیت‌های خاصی در کشورهای دیگر شروع کنیم، اصل حرکت انقلاب و پیروزی آن یک نوع صدور انقلاب به دیگر کشورها بود و جریان‌های انقلابی در کشورهای دیگر توانستند از انقلاب ایران الگو بگیرند. انقلاب اسلامی ایران، جریان‌های انقلابی در دیگر کشورها را تشویق به ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه و قیام علیه آن‌ها کرد و البته به پیروزی‌هایی هم رسیدند.
 

جبهه مقاومت روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود

امروز شاهد هستیم با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، جریان‌های مقاومت روزبه‌روز در حال قوی‌تر شدن هستند و توانسته‌اند در برابر نظام سلطه، قدرت خود را به منصه ظهور بگذارند. در حال حاضر شاهد تحولات خوبی در عراق هستیم و می‌بینیم که جریان مقاومت چگونه در برابر حکومت‌هایی که بعد از صدام هنوز وابسته و دست‌نشانده بودن ایستادگی می‌کنند. امروز مردم عراق یک‌صدا و با حضور میلیونی در تظاهرات در برابر اشغالگری آمریکا ایستاده‌اند و خواستار خروج آمریکا از کشور هستند تا استقلال و آزادی کامل خود را به دست بیاورند. این نکته‌ای بود که هیچ خبرگزاری نتوانست آن را پنهان کند و قدرت مردم را در نظر قرار ندهد.

بنابراین جریان مقاومت که با پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه آغاز شد همچنان بعد از چهار دهه شاهد هستیم روزبه‌روز گسترده‌تر و قوی‌تر و انگیزه‌ها بیشتر می‌شود و این جریان مردمی است که در برابر نظام سلطه شکل‌گرفته و روزبه‌روز بر قدرت او افزوده می‌شود و انشالله شاهد خواهیم بود که درنهایت چیزی نخواهد گذشت و زمانی طول نخواهد کشید که این جریان به پیروزی کامل برسد و ما بتوانیم آن سایه شوم نظام سلطه را در سراسر منطقه از بین ببریم.
 
راسخون: آیا ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی باعث به وجود آمدن بیداری مردم و تشکیل جبهه‌های مقاومت در منطقه شد؟
شعارهای اخیر انقلاب اسلامی شعارهایی بود که واقعاً دارای ارزش‌های جهانی و بین‌المللی بودند بحث عدالت، بحث آزادی، بحث امنیت و بحث استقلال را مطرح می‌کرد و این مسائل چیزهایی است که هیچ آزاده‌ای در جهان آن‌ها را انکار نمی‌کند و حتی غیرمسلمانان هم آن را می‌پذیرند.  بنابراین شاهد هستیم کشورهای جهان حتی آمریکای لاتین از ایران الگو گرفته‌اند و به این موضوع به صراحت اشاره می‌کنند. حتی کشوری مثل فرانسه که بعضی از تظاهرات کنندگان و یا رهبران آن اعلام کرده‌اند ما از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتیم؛ یا در ونزوئلا که کشور مسلمان هم نیست به صراحت اعلام می‌کنند که از انقلاب اسلامی الگو گرفته‌اند.
 

شعارهای انقلاب دلیل اصلی گسترش و صدور آن در جهان شد

بنابراین شعارهای اصیل انقلاب اسلامی، شعارهای انسانی و ارزش‌های الهی و معنوی است که همه انسان‌ها و آزادی خواهان جهان آن را قبول دارند و این می‌تواند دلیل اصلی و کلید گسترش انقلاب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی در سراسر جهان باشد که توانسته با اتکا به این شعارها مردم را بیدار کند و آن‌ها علیه نظام سلطه قیام کنند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.