وقتی مسیر تغییر میکند

نگاهی به تغییر انگیزه ها در انقلاب

بى‏‌تردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است؛ و رمز پیروزى را ملت مى‏داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن: انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان انگیزه و مقصد.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به تغییر انگیزه ها در انقلاب
انقلاب اسلامی ایران بزرگ­ترین حادثه عصر حاضر است. حادثه­ای که هندسه قدرت را تغییر داد و دو ابرقدرت شرق و غرب را به چالش کشید تا خود، قطب سومی از قدرت جهانی باشد و اسلام را که تا پیش از آن در معادلات سیاسی جایگاهی نداشت، وارد صحنه جهانی نموده، یک پایه معادلات قدرت در جهان قرار دهد. جورچین این تغییر با افول امپراتور شوروی تکمیل شد و جهانی که می‌رفت دنیای سه قطبی بلوک شرق، بلوک غرب و قدرت نوین اسلامی را تجربه کند دو باره به حالت دو قطبی برگشت با این تفاوت که این‌بار موازنه قدرت بین اسلام و استکبار جهانی بود؛ موازنه‌ای که خیلی‌ها خوابش را هم نمی‌دیدند.
 
انقلاب اسلامی یک پدیده است و مانند هر پدیده دیگری در معرض آفت­‌ها، آسیب­‌ها و تهدیدها است. به همین جهت بنیان­گذار نظام مبارک جمهوری اسلامی ماه‌­ها پیش از پیروزی انقلاب، نسبت به آفت­‌هایی که ممکن است بعد از پیروزی دامن­‌گیر انقلاب شود، هشدار داده و به تبیین آفت‌­ها پرداخت و در وصیت­‌نامه خویش نیز از این مهم غافل نشدند.
 
بدیهی است که تداوم و بقای جمهوری اسلامی منوط به آفت­‌شناسی، پیش‌گیری و برخورد با آن‌ها است. با کنکاش در بیانات، نوشته‌ها و وصیت‌نامه امام خمینی به مواردی می‌رسیم که می‌تواند به عنوان آسیب‌های اصلی انقلاب اسلامی قلمداد شود که در این سلسله یادداشت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 

تغییر انگیزه­‌ها

قیام امام خمینی (ره) قیام به حق است. او و همه کسانی که با او صادقانه همراه شدند و تفکر او را پذیرفتند تن‌ها برای خدا و باهدف اعتلای «کلمه الله» قیام نمودند و به جرئت می‌توان گفت که رمز پیروزی سریع انقلاب نیز همین بود. امام خمینی (ره) در بند الف وصیت­‌نامه خود اول چیزی را که برای تداوم انقلاب لازم می­داند، پاسداری از انگیزه­‌های است. ایشان می‌­فرماید:
 
بى‏‌تردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است؛ و رمز پیروزى را ملت مى‏‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن: انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان انگیزه و مقصد.
 
انگیزه الهی همان موعظه واحدی است که پیامبر‌اکرم(ص) مأمور است همه را به آن دعوت کند: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏...»[1]؛ بگو شما را تنها به یک چیز اندرز مى‏دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر براى خدا قیام کنی...؛ این انگیزه اصل و اساس تمام تحولاتی است که عموم پیامبران به ویژه رسول خدا (ص) دنبال آن بودند.
 
امام خمینی (ره) در ادامه همان بند الف وصیت‌­نامه می­‌فرماید:
 
 این‌جانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت مى‏کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهى را که خداوند تعالى در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.
 
ریشه فتنه­‌های بعد از رحلت رسول خدا که منجر به شهادت فاطمه زهرا (س) و خانه‌نشینی امام علی (ع) شد، همین تغییر انگیزه­‌ها است، چنان که برپایی جنگ جمل توسط دو صحابی خاص پیامبر یعنی طلحه و زبیر ریشه در همین تغییر انگیزه­ها داشت. اگر انگیزه­‌های الهی در فرد یا جامعه تغییر کرد، سیر قهقرایی نهضت آغاز می­‌شود و جامعه تا آن‌ها سقوط می­‌کند که عالمانه و آگاهانه در کربلا دست به جنایت می­‌زند؛ بنابراین تغییر انگیزه­‌های الهی به مادی بزرگ­ترین آفتی است که اگر انقلابیون و به ویژه خواص جامعه به آن گرفتار شدند، انقلاب در نیمه راه می‌­ماند و به مقصد خود که زمینه سازی برای حکومت مهدوی است، نخواهد رسید.

پینوشت:
[1] . سبأ،46.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.