انقلاب اسلامی یک پدیده است و مانند هر پدیده دیگری در معرض آفتها، آسیبها و تهدیدها است. به همین جهت بنیانگذار نظام مبارک جمهوری اسلامی ماهها پیش از پیروزی انقلاب، نسبت به آفتهایی که ممکن است بعد از پیروزی دامنگیر انقلاب شود، هشدار داده و به تبیین آفتها پرداخت و در وصیتنامه خویش نیز از این مهم غافل نشدند.
بدیهی است که تداوم و بقای جمهوری اسلامی منوط به آفتشناسی، پیشگیری و برخورد با آنها است. با کنکاش در بیانات، نوشتهها و وصیتنامه امام خمینی به مواردی میرسیم که میتواند به عنوان آسیبهای اصلی انقلاب اسلامی قلمداد شود که در این سلسله یادداشت به برخی از آنها اشاره میکنیم.
تغییر انگیزهها
قیام امام خمینی (ره) قیام به حق است. او و همه کسانی که با او صادقانه همراه شدند و تفکر او را پذیرفتند تنها برای خدا و باهدف اعتلای «کلمه الله» قیام نمودند و به جرئت میتوان گفت که رمز پیروزی سریع انقلاب نیز همین بود. امام خمینی (ره) در بند الف وصیتنامه خود اول چیزی را که برای تداوم انقلاب لازم میداند، پاسداری از انگیزههای است. ایشان میفرماید:بىتردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است؛ و رمز پیروزى را ملت مىداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن: انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان انگیزه و مقصد.
انگیزه الهی همان موعظه واحدی است که پیامبراکرم(ص) مأمور است همه را به آن دعوت کند: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى...»[1]؛ بگو شما را تنها به یک چیز اندرز مىدهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر براى خدا قیام کنی...؛ این انگیزه اصل و اساس تمام تحولاتی است که عموم پیامبران به ویژه رسول خدا (ص) دنبال آن بودند.
امام خمینی (ره) در ادامه همان بند الف وصیتنامه میفرماید:
اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت مىکنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهى را که خداوند تعالى در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.
ریشه فتنههای بعد از رحلت رسول خدا که منجر به شهادت فاطمه زهرا (س) و خانهنشینی امام علی (ع) شد، همین تغییر انگیزهها است، چنان که برپایی جنگ جمل توسط دو صحابی خاص پیامبر یعنی طلحه و زبیر ریشه در همین تغییر انگیزهها داشت. اگر انگیزههای الهی در فرد یا جامعه تغییر کرد، سیر قهقرایی نهضت آغاز میشود و جامعه تا آنها سقوط میکند که عالمانه و آگاهانه در کربلا دست به جنایت میزند؛ بنابراین تغییر انگیزههای الهی به مادی بزرگترین آفتی است که اگر انقلابیون و به ویژه خواص جامعه به آن گرفتار شدند، انقلاب در نیمه راه میماند و به مقصد خود که زمینه سازی برای حکومت مهدوی است، نخواهد رسید.
پینوشت:
[1] . سبأ،46.