صدور انقلاب اسلامی

اسلام پیشرفته ترین حکومت را دارد و به هیچ وجه حکومت اسلام با تمدن مخالفتی نداشته و ندارد. اسلام خود از پایه گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صدور انقلاب اسلامی
یکی از نکات مهم که امام  رحمه الله تأکید می کند، مسأله صدور انقلاب است. بعضیها می ترسند، می گویند: آقا نگویید صدور انقلاب. طرح صدور انقلاب دشمنان انقلاب را می ترساند. خوب به جهنم که دشمنان را بترساند. می گویند دشمنان را تحریک می کند؛ مگر تاکنون دشمنان علیه ما کم توطئه چیده اند. در مقابل، نظر امام بر صدور انقلاب است؛ ولی باید دید منظور از صدور انقلاب چیست! بعضیها می گویند انقلاب به معنای صدور نظامی و کشورگشایی است. خیلیها می گویند مقصود از صدور انقلاب، صدور فرهنگ فکری انقلاب و دیدگاههای انقلاب است. به نظر بنده اینها اشتباه است؛ نه آن صدور نظامی انقلاب که بخواهیم کشورگشایی بکنیم، نه این صدور خشک فکری ایدئولوژی انقلاب؛ بلکه صدور انقلاب به معنی صدور دیدگاههای انقلاب در همه زمینه هاست که به نظرم صدور احساسات انقلابی جزو همین مقوله است. امام دقیقا روی این نکته تأکید می کند که ما باید احساسات انقلابی را به مردم و توده ها برسانیم. بگوئیم ای مردم! حالا به شما میدانید آمریکا دشمن شماره یک شماست پس چرا اجازه میدهید بیاید قطر، بحرین و سعودی پایگاه بزند. حالا که شما می دانید، چرا می گذارید ناوگانهایش را در خلیج فارس بیاورد. حالا که شما میدانید غرب این هدف را دارد و می خواهد ارزشهای اسلامی شما را از بین ببرد، چرا می آیید دوست آنها می شوید. وقتی می بینید حکم اسلامی پایمال شد، باید شب و روز نداشته باشید. این نکته ای اساسی است که می خواستم یادآور بشوم. مسأله صدور انقلاب یعنی صدور دیدگاههای انقلاب به اضافه صدور احساسات انقلابی به توده های مسلمان .
 

محبوبیت امام

آن روح پاک در زندگی خودش خیلی زجر دید و خیلی تحمل کرد و تهمتهای زیادی به او زدند؛ ولی وقتی که چشم از جهان بست مثل حضرت امیر مومنین  (علیه السلام) شد. امروز در کل جهان کسی نیست که از حضرت امام علی (علیه السلام) انتقاد کند. من همین چهار روز قبل بیروت بودم با یک متفکر بزرگ مسیحی به نام «جرج جرداق» ملاقاتی داشتم. این آقا پنج جلد کتاب در مورد حضرت امیر دارد. عنوان کتابش این است: «الإمام علی صوت العدالة الإنسانیه.» دیداری هم داشتم با «سلیمان کتانی» که از نویسندگان معروف مسیحی لبنان است؛ به او گفتم آخر چرا شما درباره حضرت زهرا می نویسید؟ به چه انگیزه ای؟ گفت آقا! اینها الگوهای بشریتند؛ اینها الگوهای ما مسیحیها و شما مسلمانها هستند. من اگر عمرم را در این راه صرف کنم خیلی کم است. یک «مطران» مسیحی آمد و گفت که امام خمینی فقط رهبر شما نیست. در مقابل توده های مردم یک اجلاس عظیمی ترتیب دادند و من آنجا سخنرانی کردم. این مطران مسیحی مارونی که به تعصب هم خیلی معروف است آمد و گفت: امام خمینی رهبر همه ما بود. امام آفتاب روشنی در دل ماست. تعریف‌هایی کرد که من بلد نبودم. اینجاست که به یاد آن آیه ای که در شروع سخن گفتم، افتادم که می گوید: «ان الذین أمنوا و عملوا الصالحات یجعل له الرحمن ودا» ؛ آنهایی که ایمان دارند، آنهایی که عمل صالح انجام دادند، خداوند محبتش را در دل جهانیان قرار خواهد داد. امروز هم از امام تعریف می کنند، حتی دشمن. می دانید که این شخص بزرگ در آن اتاق چهار متری خودش جهان را تکان داد. شاید تاریکی اتاق امام در فیضیه مثل تاریکی غار حرا در مکه نیست آنجا خیلی تاریک بود ولی غار حرا جهان را روشن کرد. اتاق زندگی و درس امام هم جهان اسلام را تکان داد و این نهضت ان شاء الله به دست شاگرد اصیل قدرتمند و مخلصش یعنی مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای ادامه خواهد داشت.
 
اسلام پیشرفته ترین حکومت را دارد و به هیچ وجه حکومت اسلام با تمدن مخالفتی نداشته و ندارد. اسلام خود از پایه گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است. هر کشوری که به قوانین اسلام عمل نماید از پیشرفته ترین کشورها خواهد بود. ما امیدواریم که با پیروزی خود این مطلب را به جهان ثابت کنیم.» امام خمینی(رضی الله عنه) در این مرحله از انقلاب (دوران سازندگی) هدف عمده عبارت است از ساختن کشوری نمونه که در آن رفاه مادی همراه با عدالت اجتماعی و توام با روحیه و آرمان انقلابی با برخورداری از ارزشهای اخلاقی اسلام تأمین شود. هر یک از این چهار رکن اصلی ضعیف یا مورد غفلت باشد، بقای انقلاب و عبور آن از مراحل گوناگون ممکن نخواهد شد.»
 
در حیات طیبه اسلامی صفای معنوی هست، رفاه مادی هم هست، یعنی امنیت اجتماعی هست، امنیت روحی هم هست، یعنی علم و سواد و دانش و بینش و تحقیق هست، تعبد و خلوص و توجه به خدا و عبادت هم هست.» مقام معظم رهبری تمدن غرب درمقابل این اندیشه نوین در راه دارد یا با انقلاب اسلامی کنار آید یا با آن به مبارزه برخیزد، عمق مادہ پرستی نخبگان و سردمداران تمدن غرب آنان را به مقابله واداشته است؛ اما عقلای قوم ملتها را به اندیشه و بررسی راههای تفاهم ترغیب می کنند. بطور وسیعی در اندیشه و نظرات متفکران غرب توجه به دین و مذهب وخدا و تهذیب نفس به چشم می خورد و این تحرک عقلای قوم چشم انداز گسترش تفکر دینی و اسلامی را نوید میدهد.
 
منبع: تمدن اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی رحمه الله، نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه،صص83-81 و صص113-112، چاپ و نشر عروج، چاپ سوم، تهران، 1393


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.