گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی؛ رئیس مرکز تخصصی تربیت مبلغ امریکای لاتین

انقلاب اسلامی و صدور ارزش‌های فرهنگی به دنیا

بسیاری از مردم جهان با حسرت به ما می‌گویند ای‌ کاش در ایران متولد شده بودیم و تحت حکومت ولی‌فقیه رشد می‌کردیم. ولی‌فقیه در ایران یک نعمت بزرگ است که گاهی اوقات ممکن است ما که در ایران هستیم و به‌اصطلاح در کنار آب قرار داریم قدر این نعمت را ندانیم.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامی و صدور ارزش‌های فرهنگی به دنیا
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۵۷ سرمنشأ تحولات عظیمی در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بین‌المللی را به دنبال داشته است، انقلابی که با تکیه بر ایمان و باورهای اسلامی و با شعار نه شرقی، نه غربی رژیم خودکامه ی شاه را سرنگون کرد و حکومت جمهوری اسلامی را در این سرزمین محقق ساخت.
 
انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی رحمه الله ، جلوه‌ای از تمدن اسلامی و مبتنی بر ارزش‌های اصیل است؛ این انقلاب با عشقی که مردم به احیای ارزش‌های اسلامی داشتند، به پیروزی رسید.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۵۷ سرمنشأ تحولات عظیمی در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بین‌المللی را به دنبال داشته است، انقلابی که با تکیه بر ایمان و باورهای اسلامی و با شعار نه شرقی، نه غربی رژیم خودکامه ی شاه را سرنگون کرد و حکومت جمهوری اسلامی را در این سرزمین محقق ساخت.

در این راستا خبرنگار راسخون گفتگویی با حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی که در زمینه تبلیغ در حوزه آمریکای لاتین حدود 15 سال به‌صورت تخصصی فعالیت دارند، انجام داده است.
 
راسخون: صدور انقلاب اسلامی به‌‌عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان است؛ نظرتان را در خصوص ضرورت پیام‌رسانی و ابلاغ ارزش‌های انقلاب در جهان چیست؟
به‌شدت به بازخوانی مجدد هویت انقلاب اسلامی در کلمات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیاز داریم زیرا گاهی اوقات برخی افراد در تلاش هستند تا به گونه‌ای نشان ‌دهندکه انقلاب، ایرانی است و یا انقلاب جمهوری اسلامی ایران محدود به ایران است. درحالی‌که اگر در بیانات مقام معظم رهبری دقت شود هیچ‌گاه ایشان از عنوان "رهبر ایران" استفاده نمی‌کنند بلکه می‌فرمایند "رهبر انقلاب" و این تعبیر رهبر انقلاب نشان‌دهنده یک بُعد است که انقلاب در اندیشه امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار نبود به مرزهای جغرافیایی ایران محدود شود و این اتفاق هم رخ نخواهد داد.
 

انقلاب اسلامی بُعد جهانی دارد

این انقلاب از لحظه تولد، انقلابی برای مقدمه‌سازی ظهور امام زمان(عج) بوده و ازآنجاکه نهضت امام زمان(عج) جهانی است لذا این مقدمه ویژگی و تأثیرگذاری جهانی داشت زیرا مبارزه‌ای که مستضعفین جهان با مستکبرین دارند مبارزه‌ای مرز نشناس است کما اینکه مستکبرین جهان هم‌مرز نمی‌شناسند  و همان‌طور که آمریکا محدود در خاک آمریکا نیست و در همه جهان در حال جنایت و دارای پایگاه نظامی است زیرا استکبار بُعد جهانی دارد و انقلابی که حامی مستضعفین است نیز ازآنجاکه در مقابل استکبار قرار دارد دارای بُعد جهانی می شود.
 

الگوی ایران، الگوی مقاومت است

 این در حالی است که در مقابل همه این مسائل تنها یک الگوی نظام اسلامی با رهبری ولی‌فقیه وجود دارد که یک جریان متفاوت است؛ جریانی که به دنیای مردم توجه دارد یعنی ایران درعین حالی که اسلامی است دارای اقتصاد باز می باشد و ممنوعیت سرمایه‌گذاری ندارد، ثروت در آن هم جرم نیست.

الگوی ایران، الگوی مقاومت است و رشد علمی بالاتری نسبت به کشورهای دیگر دارد. کل دنیا در تلاش هستند تا سخت‌ترین شرایط را بر مردم ایران تحمیل کنند تا جایی که پول نفت خودمان را به ما نمی‌دهند بااین‌وجود شاهد رشد ایران و شکسته شدن اُبهت و قدرت آمریکا هستند.
 

انقلاب اسلامی یک الگوی قابل توسعه به کشورها

موشک باران پایگاه عین الاسد توسط سپاه ایران و بسیاری از مواضع در مقابل دشمن، باعث شد که نگاه مردم دنیا به ایران و انقلاب اسلامی که محدود در مرزهای ما نیست به‌‌عنوان یک الگوی موفق قابل توسعه در نظر گرفته شود.

 در سفرهایی که به آمریکای لاتین داشتم به بیش از صد مجموعه آموزشی و دانشگاهی رفتم که در بیش از هشتاد درصد آن‌ها سوالاتی درباره انقلاب اسلامی، ارتباط ولی‌فقیه با مردم، ارتباط معنویت با سیاست، ارتباط مسجد با حکومت، اقتصاد اسلامی، حقوق اسلامی، سیاست اسلامی و چگونگی مقاومت در مقابل آمریکا و... داشتند دلیل همه این سوالات مردم جهان برای این است که بتوانند انقلاب اسلامی را الگوی خود قرار دهند.

بسیاری از مردم جهان با حسرت به ما می‌گویند ای‌ کاش در ایران متولد شده بودیم و تحت حکومت ولی‌فقیه رشد می‌کردیم. ولی‌فقیه در ایران یک نعمت بزرگ است که گاهی اوقات ممکن است ما که در ایران هستیم و به‌اصطلاح در کنار آب قرار داریم قدر این نعمت را ندانیم.
 

هویت انقلاب را بفهمیم و ترویج دهیم

راسخون: چه تدبیری اندیشیده شود تا ارزش‌های فرهنگی انقلاب را به‌ صورت مطلوب و منطقی به دنیا ابلاغ کنیم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فکری و فرهنگی دشمنان برهانیم ؟
اگر هویت انقلاب را درست بفهمیم و به‌درستی در بین خودمان ترویج دهیم بسیاری از شبهات جواب داده خواهد شد.  انقلاب اسلامی انحصار مردم ایران نیست بلکه یک انقلاب جهانی برای مستضعفان جهان است و همان‌گونه که در قرآن در دعای حضرت ابراهیم آمده است « وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً » "خدایا ما را پیشوای مؤمنین و متقین جهان قرار بده ".

ما در انقلاب اسلامی قرار است دنیا و آخرت را آباد کنیم؛ آباد کردن آخرت در راستای آباد کردن دنیای مؤمنان است.  آخرت به‌ معنای کنار گذاشتن دنیا نیست بلکه آخرت انعکاسی از زندگی مؤمنانه‌ی دنیا است. گاهی اوقات برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی ما از انقلاب صحبت می‌کنیم قصد کنار گذاشتن دنیای آن‌ها برای آخرت را داریم که این دیدگاه غلطی است. « رَبَّنَا آتِنَا فِی‏الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» به معنای جدایی حسنه دنیا از آخرت نیست بلکه همین حسنه دنیا سازنده حسنه آخرت است.
 

جهاد؛ آرامش و امنیت برای کشور می‌آورد

 اگر کسی مؤمن بود و اگر حجاب و قوانین اسلامی اجرا شود دنیای انسان هم ساخته می شود و منافع ، امنیت، نظم و آرامش هم بهتر می شود. باید توجه داشته باشیم جهاد؛ آرامش و امنیت برای کشور می‌آورد و ترسو و بزدل بودن سایه جنگ را بر سر دشمن مسلط می‌کند و باعث طمع دشمن می شود.

کلمبیا یکی از کشورهایی است که تجارت آزاد با آمریکا دارد اما وضعیت اقتصاد آن از بدترین کشورهای اقتصادی دنیا است و فقر و گرسنگی در آنجا بیداد می کند. مصر نیز با همه وادادگی در جلوی اسرائیل و آمریکا وضعیت اقتصادی خوبی ندارد، حتی نخبگان مصری درباره ولایت فقیه مقاله‌های زیادی می‌نویسند زیرا ولایت فقیه و یک فرد صالح، باتقوا و شجاع عالم می‌تواند دنیا و آخرت مردم را باهم تأمین کند.

تربیت غلط دوره پهلوی و قبل از آن به مردم این‌گونه تحمیل کردند که مردم ایران باید محدود در مرزهای خودشان زندگی کنند درحالی‌که آمریکایی‌ها و غربی‌ها پذیرفته‌اند باید برای حفظ منافع آمریکا در خارج از مرزها توانمند و قدرتمند باشند اما متأسفانه در کشور ایران برخی افراد شعار مسخره ، احمقانه و تحقیرکننده "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" را سر می دهند.
 

منافع ایران با حضور قدرتمندانه در کل دنیا تأمین می‌شود

منافع ایران زمانی تأمین می‌شود که در کل دنیا حضور قدرتمندانه داشته باشد ولی اگر بزدلانه خود را در مرز ایران محدود کنیم در همین مرز توسط دشمن خفه می‌شویم.

گاهی برخی افراد که ادعای مذهبی بودن دارند از من سؤال می‌پرسند شما چرا در خارج تبلیغ می‌کنید؟ بیایید در داخل برای جوانان ایران تبلیغ انجام دهید. به آن‌ها جواب می‌دهم مگر ما مرزبندی داریم؟ موضوع قرآن، انسان است؛ قرآن کتاب هدایت جهان و امام زمان(عج) امام عالم و ولی‌فقیه ما رهبر انقلاب مستضعفین جهان است. قطعاً اوج را برای ایران می‌خواهیم اما این اوج با بی‌توجهی نسبت به خارج حاصل نمی‌شود و نگاه مسموم انحصاری در مرزها باید توسط رسانه‌ها برطرف شود.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.