عاقبتاندیشی در اسلام
درک خیر بودن قضای الهی، متوقف بر نظام ارزیابی خیرگراست و نظام ارزیابی خیرگرا، متوقف بر فضیلت حزم و عاقبتاندیشی. بنابراین، برای شناخت و درک خیر بودن قضای الهی باید عاقبتاندیشی را پرورش داد.
شنبه، 3 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزیابی خیر گرا، عاقبتاندیش است، نه حالاندیش. توضیح این که امور زندگی، یک حال دارد و یک آینده که در آن، پیامد امور نمایان میشود. ارزیابی خواستگرا، تنها به حال پدیده ها می نگرد و هر آنچه را که در زمان حال، خوشایند باشد، خیر معرفی میکند و هر آنچه را که در زمان حال، ناخوشایند باشد، شر میداند. در حالی که خیر و شر واقعی پدیده ها، بر اساس آینده آنها رقم میخورد. از این رو، ارزیابی خیر گرا، آینده اندیش است نه حال اندیش. آن احساس گذرا و ناپایداری که برای انسان پیش میآید و از چیزی خوشش میآید و با آن خو میگیرد، یا از چیزی بیزار و گریزان میشود، نشانه خیر و یا شر بودن آن نیست؛ بلکه ملاک خیر و شر بودن یک چیز، در نقش آن در آسایش ابدی و خوشبختی دراز مدت انسان نهفته است. بنابراین، ملاک خیر و شر انسان، آینده است. به همین جهت، پیامبر(صلی الله علیه و اله) خدا میفرماید: بهترین کارها، خوش فرجاترین آنهاست.
امام صادق (علیه السلام) نیز در بخشی از وصیت خود به عبد الله بن جندب میفرماید: ای پسر جندب! همه نیکی، پیش روی تو، و همه بدی، در برابر توست. تو نیکی و بدی را نخواهی دید، مگر پس از فرا رسیدن آخرت؛ چرا که خداوند، همه نیکی را در بهشت و همه بدی را در دوزخ قرار داده است. بنابراین، اگر حال زودگذر امری، خوشایند و آینده پایدار آن، شر و ناخوشایند باشد، نمیتوان آن را خیر دانست. این خیر زودگذر، موجب نارضایتی و در نتیجه، ناشادکامی پایدار را در آینده فراهم میآورد. این یک اصل اساسی است. از این رو، امام على (علیه السلام) تأکید میفرماید که: هر نعمتی در برابر بهشت، ناچیز است و هر گرفتاری ای در مقابل آتش، ایمنی است. همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) نقل میکند که: روز قیامت، برخوردارترین مردم دنیا را از میان کافران میآورند و می گویند: او را یک بار در آتش فرو ببرید. وی را در آتش فرو می برند و آن گاه به او می گویند: «فلانی! آیا هیچ نعمتی به تو رسیده است؟». میگوید: نه؛ از هیچ نعمتی برخوردار نبودهام. از سوی دیگر، گرفتار ترین و بینواترین مؤمن را نیز میآورند و می گویند: او را یک بار به بهشت وارد کنید. وی را به بهشت وارد میکنند و آن گاه به او می گویند: «فلانی! آیا تاکنون رنج و بلایی به تو رسیده است؟». میگوید: هرگز رنج و بلایی به من نرسیده است. بنابراین، انسان، چیزی را که در آینده، شر به ارمغان می آورد، نباید خیر بداند، حتی اگر در حال، خوشایند باشد، و چیزی را که در آینده، خیر به ارمغان می آورد، نباید شر بداند، حتی اگر در در حال، ناخوشایند باشد.
پس روشن میشود که انسان از برخی نعمتها و لذت ها نباید راضی باشد و از برخی محنتها و رنج ها نیز نباید ناراضی باشد. این جا دو زیرشاخه جدید مطرح میشود که در روایات بدان پرداخته شده است: یکی «لذت تلخ» که چیزی جز شر و بدی نیست ، و دیگری «محنت شیرین» که چیزی جز خیر و خوبی نیست. لذت تلخ نیز خود بر دو قسم است: یکی، وضعیت خوشایندی که ثروت همراه با غفلت از خداوند متعال است و در ادبیات دین، به عنوان «نعمت استدراج» از آن یاد میشود، و دیگری، انجام دادن کارهای لذت بخشی است که پیامد منفی دارد و در ادبیات دین، از آن به عنوان «حرام» یاد میشود. محنت شیرین نیز خود بر دو قسم است: یکی وضعیت ناخوشایندی که همراه با یاد خداست و در ادبیات دین، به عنوان «نعمت بلا» یاد میشود و دیگری، انجام دادن تکالیف دشواری است که پیامد مثبت دارند و در ادبیات دین، از آن به عنوان «واجب» یاد میشود.
این چهار موضوع را به تفصیل، بحث خواهیم کرد: نعمت استدراج را در رضامندی دوران خوشایند؛ نعمت بلا را در رضامندی دوران ناخوشایند؛ ترک حرام را در رضامندی از نهی خدا؛ انجام دادن واجب را در رضامندی از امر خداوند. آنچه این جا مهم است، این که پایه این مباحث چهارگانه آینده، همین معیار خیر و شر است که بر اساس سر انجام و پیامد امور استوار است. پس کسی میتواند به «رضامندی اصیل» و در نتیجه، «شادکامی پایدار» دست یابد که از نظام ارزیابی خیرگرا برخوردار باشد، نه خوشایندگرا، و این، در گرو عاقبت اندیشی است نه حال اندیشی. این همان چیزی است که در ادبیات دین، از آن به عنوان «حزم» یاد میشود. بنابراین، این بخش از رضامندی یعنی خیرشناسی، مبتنی بر فضیلت «حزم» است. حزم به معنای جمع کردن و محکم بستن چیزی است. در زبان عربی، «حزامة» به طنابی گفته میشود که دسته هیزم را با آن می بندند. ابن فارس با اشاره به معنای لغوی حزم، به تعریف آن در حوزه اندیشه میپردازد و آن را به معنای اندیشه منسجم و بدون پراکندگی و اضطراب میداند. بنابراین، حزم یعنی: استواراندیشی و اندیشه ناب و منسجم در باره چیزی.
از بررسی روایات حزم به دست میآید که نقطه محوری حزم، بررسی «آینده» و به تعبیر بهتر، «عاقبت» است و چنین بر میآید که حزم، نگاه به آینده دارد و سرانجام امور را بررسی میکند تا خیر یا شر بودن آن را به دست آورد. بنابراین، حزم یعنی دوراندیشی، پیش بینی و آینده نگری، و حازم کسی است که به جای لحظه حال، به آینده و پیامد هر امری نظر میکند و بر اساس آن، به ارزیابی خیر یا شر بودن میپردازد. از آنچه گذشت، چنین به دست آمد که درک خیر بودن قضای الهی، متوقف بر نظام ارزیابی خیر گراست و نظام ارزیابی خیر گرا، متوقف بر فضیلت حزم و عاقبت اندیشی. بنابراین، برای شناخت و درک خیر بودن قضای الهی باید عاقبت اندیشی را پرورش داد.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص164-160، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
نظام ارزیابی و داوری خداوند
تسلیم و پذیرفتن تقدیر
تکیهگاهی به غیر از خدا، انتخابی غلط
دین اسلام، لذت ستیز نیست
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
رویکرد به زندگی و شادکامی ازنظر اسلام
يکشنبه، 3 فروردين 1399
مقدر بودن امور خوشایند و ناخوشایند
سهشنبه، 6 اسفند 1398
روایات نعمت و سعادت از نظر معصومین (علیهم السلام)
سهشنبه، 6 اسفند 1398
ناچیز بودن زندگی دنیوی
دوشنبه، 5 اسفند 1398
دین اسلام، لذت ستیز نیست
شنبه، 3 اسفند 1398
قضا و قدر تکوینی
سهشنبه، 29 بهمن 1398
تربیت بدنی و ورزش از منظر اسلام
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (2)
دوشنبه، 24 تير 1392
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (1)
دوشنبه، 24 تير 1392
عوامل مؤثر بر شادی در قرآن و سیره معصومین (ع)
دوشنبه، 6 آذر 1391
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
احکام روزه مستحبی همه مراجع
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
واگویه های دختر شهید حادثه تروریستی کرمان؛
حمله پلنگ به یک منزل در اسفراین