چرا گاهی نمیتوان با افراد تعامل اجتماعی برقرار کرد؟

برخی از کودکان ممکن است در کسب مهارت های اجتماعی شکست بخورند چون در زمان رشد، الگوی خوبی نداشتند. ممکن است والدینشان نیز در مهارت های اجتماعی، ناتوان بوده باشند. ممکن است دوستانشان در مدرسه مشکلات اجتماعی داشتند و نمی بایست تقلید می شدند. برخی از مردم حتی کلیت فرهنگ شان را به خاطر نارسائی های اجتماعی، مقصر می دانند.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا گاهی نمیتوان با افراد تعامل اجتماعی برقرار کرد؟

بررسی علل و عوامل ضعف تعامل اجتماعی در افراد

تعامل اجتماعی، شاید وقتی این اصطلاح را می­شنوید ذهن شما سراغ روابط پیچیده اجتماعی برود، اما واقعا اینطور نیست، به هر رابطه­ ای بین دو یا چند نفر در اصطلاح تعامل اجتماعی گفته می­شود. سازمان بهداشت جهانی روابط اجتماعی را یک عامل مهم برای سلامت زندگی افراد می­داند.

پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن شبکه ­های اجتماعی پیشرفته باعث شده تا افراد کمتر به صورت چهره به چهره با یکدیگر ارتباط داشته باشند. امروزه ارتباطات از طریق شبکه­ های اجتماعی به صورت صوتی و تصویری یا نوشتاری صورت می­پذیرد. نمی­توان گفت تعامل اجتماعی به طورکلی از بین رفته بلکه باید گفت شکل آن تغییر کرده است.
 

تعامل اجتماعی

به طور کلی می­توان گفت تعامل اجتماعی فرآیندی شامل عمل و عکس العمل ما نسبت به اطرافیان می­باشد. به طور خلاصه تعامل اجتماعی شامل روابط بین افراد و فعالیت­­هایی است که در ارتباط با هم انجام می­دهند. شاید گفتگوی روزانه با یک دوست، بی­اهمیت به نظر برسد اما این گفتگو یک تعامل اجتماعی شناخته می­شود. این فعالیت و رفتارهای به ظاهر بی اهمیت و کوچک در جامعه شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و نباید از آنها غافل شد.

انسان موجودی است که به روابط اجتماعی نیاز دارد. بدون حضور در اجتماع از عهده پاسخگویی نیازهای متنوع زندگی خود برنمی­آید. به همین دلیل فیلسوفان و دانشمندان انسان را موجودی اجتماعی می­دانند. این موضوع از آیات قرآن کریم نیز به دست می­آید که نشان می­دهد اجتماعی بودن و ایجاد روابط اجتماعی با همنوع در آفرینش او پی ریزی شده است.

در سوره مبارکه حجرات آیه 13 این موضوع را مورد تاکید قرار می گیرد. «ای مردم! شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را و ملت­ها و قبیله­ها قرار دادم نا یکدیگر را بازشناسید». این موضوع در روایات متعدد نیز مورد تاکید واقع شده است مثلا امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می­فرمایند «با مردم چنان معاشرت نمایید که اگر از دنیا رفتید برشما بگریند و اگر زنده ماندید آرزومند دیدار شما باشند.» [1]
 

چگونه تعامل اجتماعی را فرا می­گیریم

با گذشت زمان ما مهارت­های مربوط به تعامل اجتماعی را یاد می­گیریم . اولین مهارت مربوط به ارتباط با اعضای خانواده است. البته بعضی دانشمندان معتقد هستند، جامعه­ پذیری یا جامعه­ گریزی تا حدودی ارثی است. والدین می­توانند با قرار دادن فرزندان خود در محیط ­هایی که نیاز به ارتباط با دیگران دارد مهارت تعامل اجتماعی را در ایشان افزایش دهد.

از جمله این شرایط می­تواند حضور در یک اردوی تابستانی، برنامه ورزشی، شرکت در برنامه­ های مذهبی باشد تا با همسالان خود رو در رو برخورد کرده باهم صحبت و همکاری کنند. فراگیری تعامل اجتماعی نه تنها در زندگی اجتماعی به نفع شما هستند بلکه سلامتی جسمی شما را نیز افزایش می­دهد [2]. شرکت در کارگاه­های افزایش مهارت تعامل اجتماعی در بزرگسالی ما را در داشتن ارتباط بهتر با اطرافیان یاری می­کند.
 

راه‌های تقویت تعامل اجتماعی

توصیه­ های اخلاقی زیادی در اسلام جهت تقویت ارتباط اجتماعی صورت گرفته، از جمله می­تواند به مشورت اشاره کرد. مشورت در مسائل یک امر ضروی و پسندیده است و باعث ایجاد مودت و محبت اجتماعی می­شود. مشورت نه تنها ما را در تصمیم­ گیری بهتر یاری می­کند بلکه باعث تقویت ارتباط اجتماعی نیز می­گردد.

از دیگر توصیه ­های اخلاقی اسلام برای تقویت تعامل اجتماعی می­توان به مهربانی، مدارا و گذشت اشاره کرد. جلوگیری از ایجاد کدورت هم به تقویت تعاملات اجتماعی کمک زیادی می­کند. [1] فردی که می­خواهد رابطه سالمی با دیگران برقرار کند، باید بتواند هیجانات و احساساتش را نسبت به دیگران بروز بدهد و آن را متعادل نگه دارد.

از جمله دیگر راه‌های افزایش روابط اجتماعی خوب می توان به این موارد اشاره کرد: صریح و صادق باشیم، نقطه نظرات مشترک با افراد را بشناسیم، در مشکلات با دوستان همدردی کنیم، شنونده خوبی باشیم، شخصیت افراد را در نظر بگیریم، مخالفت خود را با شیوه‌ای مناسب اعلام کنیم، از تخریب دیگران بپرهیزیم و خوش قول باشیم تمامی این موارد به ما در داشتن تعامل سازنده با سایرین کمک می­کند.[3]
 

تعامل اجتماعی ضعیف و اثر آن بر زندگی فردی

مهارت­های ارتباط اجتماعی به مهارت­هایی اشاره داردکه به افراد امکان می­دهد تا به طور موثر و مناسب با دیگران تعامل داشته باشند.

مهارت­های ارتباط اجتماعی توانایی ارائه پشتیبانی عاطفی به دیگران، خودافشایی، یا توانایی اشتراک اطلاعات شخصی با دیگران، مهارت تحمل درخواست­های غیر منطقی از طرف سایرین و مهارت شروع رابطه یا توانایی معرفی خود به دیگران را شامل می­شود، ضعف در هریک از این موارد می­تواند به تعامل اجتماعی ضعیف تعبیر شود.

به عنوان مثال یک نفر ساعت­ها با شما در مورد موضوعی صحبت می­کند اما شما متوجه منظور او نمی­شوید، این اتفاق از دو بعد قابل بررسی است اول اینکه او توانایی انتقال اطلاعات به شما را ندارد و دوم اینکه شما درک ضعیفی از حرف­ها، زبان بدن و علائم چهره او دارید. به هر حال برای اینکه بتوان تعامل سازنده‌ای با اعضای جامعه برقرار کرد نیاز است تا مهارت­های اجتماعی خود را تقویت کنیم.

اینکه در محل کار قادر نباشید با مدیر یا زیردست خود صحبت کرده و مسائل را به خوبی و به صورت شفاف و دقیق انتقال دهید ممکن است باعث شود تا کار شما نادیده گرفته شود یا با همکاران خود دچار اصطکاک شوید. یکی از مهمترین عوامل ضعف در برقراری ارتباط اجتماعی، داشتن اضطراب اجتماعی است .

این اضطراب باعث ترس در رویارویی با موقعیت­های اجتماعی است. این بیماری باعث می­شود که افراد کنترلی روی زندگی اجتماعی خود نداشته باشند. به عنوان مثال این اضطراب می تواند آنها را از انتخاب شغل مناسب باز دارد. ممکن است بعضی اشخاص نیازی به حضور در جمع احساس نکنند و ترجیح دهند تا بیشتر در خانه بمانند، مطالعه کرده یا روی یک پروژه کار کنند. از نداشتن تعامل اجتماعی احساس ناراحتی نکنند. این یک سبک زندگی است که آنها دنبال می­کنند اما باید توجه داشت که ایشان فرصت کسب مهارت­های اجتماعی را از دست می­دهند و از دیگران عقب می مانند [4].
 

علت عدم مهارت در تعامل اجتماعی و درمان آن

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد دچار نقص در مهارت­ ارتباط اجتماعی شود. این امر می­تواند به دلیل نداشتن دانش کافی مانند عدم توانایی در کسب مهارت­های جدید رخ دهد. در بعضی موارد فرد آگاهی کافی نسبت به مهارت­های اجتماعی دارد، اما به دلیل تمرین محدود قادر به استفاده از آن نیست.

همچنین عواملی مانند اضطراب یا محیط پرهرج و مرج می تواند باعث عدم ارتباط اجتماعی صحیح گردد. افرادی که مهارت­های اجتماعی ضعیفی دارند، استرس و تنهایی بیشتری را تجربه می­کنند که هر دو می­توانند برسلامتی تاثیر منفی بگذارند. شما در ارتباطات خود اطلاعات، افکار، احساسات و هرچیز دیگری را به وسیله صحبت کردن به فرد مقابل منتقل می­کنید.

از جمله دلایل عدم مهارت در تعامل اجتماعی می توان به نداشتن علاقه به موضوعاتی که دیگران به آن علاقمند هستند، کمبود یا نداشتن الگوهای مناسب در تعامل اجتماعی یا مهاجرت به محیط جدید اشاره کرد. از جمله دیگر علل نداشتن تعامل اجتماعی می­توان به موضوعات مربوط به سلامت روان و فاکتورهای اجتماعی اشاره کرد [3].

یک راه مهم برای داشتن تعامل اجتماعی تقویت عزت نفس خودمان است، اگر دنیای پیچیده درون خود را بشناسیم و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و به فکر اصلاح نقاط ضعف یا تقویت نقاط قوت باشیم با احترامی که برای خود قائل هستیم ارتباطمان با دیگران به نحو چشمگیری بهبود می­یابد [3].

 پی نوشتها
  1. www.isfahan.iqna.ir
  2. www.uanews.arizona.edu
  3. www.parvaresheafkar.com
  4. www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.