آشنایی با مراقبت های لازم دوران بارداری ( قسمت اول )

مراقبت های دوران حاملگی یا قبل از تولد را می توان به عنوان برنامه ای مشتمل بر معاینه ، ارزیابی ، نظارت ، درمان و آموزش زنان حامله تعریف کرد ، که هدف از انجام آن هرچه بی خطر کردن حاملگی و تولد نوزاد سالم می باشد .
سه‌شنبه، 13 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مراقبت های لازم دوران بارداری ( قسمت اول )
بارداری، حس خوشایند و دلچسب مادر شدن و ایجاد تحولی بی نظیر در زنان است که با هیچ حس و حال دیگری قابل مقایسه نیست.

داشتن دانش و اطلاعات کافی، شروع بارداری ایمن، نشانه های اولیه و نکاتی که در طول این دوران باید به خوبی رعایت شود؛ مختصرا در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.
 

علائم و نشانه های بارداری

در طول دو هفته ی اول، تشخیص بارداری کمی دشوار است؛ با این حال برخی روش های خانگی جهت تشخیصِ این امر وجود دارد که قطعیت 100 درصد ندارد. بهترین شیوه ی تشخیص بارداری در دو الی سه هفته ی اول، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون است.

با این حال، موارد زیر میتوانند نشانه های خوبی برای آغاز دوران حاملگی باشند :
 
تغییرات در روحیه و سطح انرژی
این مورد میتواند شامل بی حالی و سستی، احساس انزجار از بو و غذا های مختلف ( ویار ) و همچنین عصبانیت و زود رنج شدن ناگهانی شود.
 
تغییرات جسمی
این مورد میتواند شامل تغییر روند قاعدگی ( از دست رفتن یک دوره )، تهوع های غیر معمول ( عموما صبحگاهی و یا با استشمام بوی برخی مواد غذایی )، خونریزی یا لکه بینی غیر معمول که حاصل از پیوند در رحم شماست، درد های جسمی غیر منتظره ( مثل گرفتگی رحم و یا درد در سینه ها ) و همچنین تکرر ادرار تا 25% بیشتر از حالت معمول
 
آزمایشات پزشکی
استفاده از بیبی چک که به سادگی میتوان از داروخانه ها تهیه نمود. بهترین زمان استفاده از آن صبح می باشد که سطح هورمون HCG در بالاترین حالت خود قرار دارد. معمولا توصیه میشود پس از پایان زمانی که منتظر قاعدگی بودید و این دوره به تعویق افتاده، از بیبی چک استفاده کنید تا نتیجه ی دقیق تری حاصل شود.

با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون یا ادرار میتوانید به طور قطعی از مثبت یا منفی بودن احتمال بارداری خود مطلع شوید.1
 

چگونه بارداری سالم داشته باشیم

برای داشتن یک بارداری ایمن، در درجه ی اول باید خودتان سالم باشید. مراقبت از خود و حفظ سلامتی در طول دوران حاملگی، نه تنها برای سلامت جسمی و روحی مادر، بلکه برای سلامت و رشد کودک نیز اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، فعالیت جسمی و فیزیکی به موقع و برنامه ریزی شده و همچنین توجه به عواطف و احساسات میتوانید دوران بارداری خود را به سلامت طی کنید.

اگر لازم است در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید؛ تغییراتی که زندگی شما را به سمت سالم ترین حالت ممکن سوق دهد، سلامت کودک آینده تان را تا حد زیادی تضمین میکند. در این زمینه، توصیه های زیر را جدی بگیرید :
 
انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان مناسب و چک آپ منظم
در صورت بروز هرگونه مشکل یا پزشک خود ارتباط برقرار کرده و او را در جریان روند بارداری خود قرار دهید.

در رابطه با مراقبت های دوران بارداری از پزشک خود سوال کنید. بهتر است در اینگونه جلسات همسر، مادر و یا پرستار شما نیز حضور داشته باشند تا در جریان مراقبت های لازم قرار گیرند.
 
به طور منظم ورزش کنید.
فعالیت فیزیکی منظم و مناسب، زایمان شما را آسان تر کرده و عضلاتتان را مقاوم تر میکند. همچنین تحرک و ورزش نه تنها سلامت شما، بلکه سلامت فرزندتان را نیز تضمین مینماید.

یکی دیگر از مزیت های ورزش، جلوگیری از اضافه وزن جنین است. این موضوع خصوصا برای مادرانی که قصد زایمان طبیعی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

از انجام ورزش های خشن وهیجانی دوری کنید؛ همچنین حرارت و گرمای زیاد برای جنین مناسب نیست. لباس مناسب بپوشید و آب زیادی مصرف کنید.
 
به اندازه ی کافی بخوابید
حداقل 8 ساعت خواب شبانه برای شما و فرزندتان لازم است. در ساعاتی که مشغول استراحت هستید، جنین در شکم شما رشد میکند و همچنین احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

برنامه ی خواب خود را تنظیم کنید و هر شب در ساعتی معین به رختخواب بروید.
 
به شیوه ی درست بخوابید
سعی کنید همیشه روی پهلوی چپ خود بخوابید. این حالت کمترین فشار را بر کمر شما وارد کرده و جریان خون را با مشکل مواجه نمیکند.

سایر حالت ها مانند طاق باز، خوابیدن روی شکم و... برای جنین شما خطرناک است.
 
بدون مشورت پزشک دارو مصرف نکنید
بسیاری از دارو های شیمیایی، به طور مستقیم بر جنین شما اثر میگذارد و میتواند عوارض جبران ناپذیری به بار آورد. به همین دلیل حتی برای مصرف مسکن های عادی با دوز پایین، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

با نظر پزشک معالج، و همچنین با توجه به نتایج ازمایش هایتان، مکمل های مناسب دوران بارداری مصرف کنید. اگرچه پیگیری مداوم و مصرف روزانه ممکن است در ابتدا برایتان نا خوشایند و سخت باشد؛ اما از خطرات بروز نقص های مادرزادی در هنگام تولد نوزاد تا حد زیادی جلوگیری میشود.

این مکمل ها عبارت اند از : فولیک اسید، آهن، روی و کلسیم
 
وزنتان را کنترل کنید
مقدار وزنی که در طول بارداری اضافه میکنید، تاثیر مستقیمی بر سلامت خودتان و همچنین فرزندتان دارد. افزایش وزن اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است سبب بروز دیابت بارداری، فشار خون بالا و.. شود.

به طور طبیعی و ایده آل میزان افزایش وزن در زنان مختلف به شرح زیر است :
 
وضعیت جسمی پیش از آغاز بارداری حد متعادل افزایش وزن
زنان کم وزن 18 الی 18.5 کیلوگرم
زنان با وزن متناسب 16 کیلو گرم
زنان با اضافه وزن بین 7 تا 11 کیلوگرم
زنان چاق بین 5 تا 9 کیلوگرم
 
مراجعه به دندانپزشک
از انجایی که در دوران بارداری، میزان تولید استروژن و پروژسترون به شکل قابل توجهی افزایش میابد، لذا زنان باردار، بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های دهان و دندان (خصوصا عفونت لثه ) قرار میگیرند.

با مراجعه ی مداوم به دندانپزشک، میتوانید از بروز اینگونه بیماری ها جلوگیری کنید.

همچنین در دوران بارداری، به دلیل مصرف مواد غذایی قندی و شیرین، مراقبت از دندان ها و توجه به بهداشت آنها اهمیت بیشتری پیدا میکند. به همین منظور، مرتبا مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.
 
خوردن برای دو نفر !
شاید این جمله خیلی صحیح نباشد؛ شما با توجه به وزن اولیه و شاخص توده ی بدنی خود باید در طول روز مقدار خاصی کالری مصرف کنید. در زمان بارداری، بهتر است تمام این مقدار به خوردن مواد غذایی سالم، ارگانیک و مفید اختصاص یابد.

به یاد داشته باشید برای رفع نیاز غذایی فرزندتان در دوران بارداری، به ازای هر کودک 300 کالری بیشتر مصرف کنید. برای دو قلو ها 600، سه قلو ها 900 و ....
 
از مصرف الکل خودداری کنید
نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری بسیار مضراست؛ این نوشیدنی ها مجموعه ای از عوارض و نقایص را برای جنین دنبال دارند. همچنین مصرف آن خطر سقط و یا زایمان زودرس را افزایش میدهد.

همچنین احتمال ابتلای جنین به انواع ناتوانی های رشدی ( جسمی و ذهنی ) را بالا میبرد.2

پینوشت
1.www.wikihow.com
2.www.mozilla.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما