اندیشه ساختگی یهود و مسیحیت
طبق اندیشه ساختگی یهود و مسیحیت؛ انسان بعنوان موجودی ذاتا آلوده و ناپاک ترسیم شده است که سرشت او به گناه و آلودگی گرایش دارد.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پارهای نیز میل و گرایش انسان را معطوف به سودگرایی و منفعت طلبی و افزون خواهی دانسته اند؛ و سرانجام گروهی کمال انسان را در لذت و کامجویی او دیده اند. وجه اشتراک این پنج گروه و نظایر آنها این است که هیچ یک انسان را آن گونه که باید، نشناخته اند، بلکه با دیدگاههای خود منزلت وی را بارها پایین آورده و به رغم تمام ادعاهایشان به سیمای انسان یکسویه نگریسته اند و از بسیاری ویژگی های وجودی و شخصیتی او غافل مانده اند. طبیعی است چنانچه تربیت انسان به صاحبان این اندیشه ها سپرده شود، وی را جز بر اساس تصویر و گمانه زنی خود تربیت نخواهند کرد.
طی دو سده اخیر، در غرب، بسیاری افراد از آیین کلیسا و دین مسیحیت رویگردان شده اند. دلیل اصلی آنان این بوده که در کتاب مقدس تصویر مناسبی از انسان و سرشت و شخصیت او ارائه نشده است. این چهره زشت و نامناسب گرچه در عهد قدیم تصویر شده است، مورد پذیرش پیروان عهد جدید نیز هست. از میان این افراد می توان به صاحب نظران و نویسندگان نامداری چون ویلیام جیمز و جان دیویی" اشاره کرد. برای نمونه، جان دیویی در مقدمه کتاب مشهور خود، سرشت و رفتار انسان، به برداشت کلیسا از انسان سخت می تازد، و سپس دیدگاه طبیعت گرایان و داروینیستی ها را بر می گزیند. ویلیام جیمز نیز پیش از آن در کتاب مشهور خود، سیمای انسان کامل، ه کوشیده است با نگرشی روانشناسانه و آمیخته به رویکرد صوفیانه، تصویری متمایز با تصویر کلیسا از انسان ارائه دهد.
همان گونه که در کتاب مقدس در فصل مربوط به پیدایش و آفرینش جهان و انسان آمده است، انسان از آغاز پاک و پیراسته از هر آلودگی آفریده شد. اما نافرمانی آدم و حوا موجب گردید این پاکی و پیراستگی دوام نیاورد و آلودگی ناشی از آن پیامدهای جاودانهای برجای گذارد. از آن پس سرشت انسان پاک و معصوم نماند و گناه و آلودگی ناشی از آن به ذات و طبیعت فرزندان آدم و حوا سرایت کرد؛ به گونه ای که اساسا آنان با سرشتی آلوده به جهان پای می نهند و به طور طبیعی از بند بند وجودشان شر و بدی سر می زند. از آن فراتر، بنابر این دیدگاه، گناه و آلودگی هرچند از یک یا دو نفر سر زد، اما همین گناه مرگ و فنا را در پی داشت و همین مرگ و فنا به کل جهان سرایت کرد؛ چون همه آحاد انسان گناه آلود شدند. این بدین معناست که بشر با گرایشی ذاتی و موروثی به گناه، در دنیایی آلوده به گناه، متولد می شود.
از این روی، میل و خواهش طبیعی دل انسان این است که نافرمانی خداوند کند و خود را به گناه آلوده سازد. از آن فراتر، اینجاست که انسانها در پیشگاه الهی با عنوان «قانون شکنان» سرزنش شده، از جنبه قانونی «متجاوزان» معرفی می گردند. حتی اگر کسی یک بار گناه کند و قانون الهی را زیر پای گذارد این برچسب های ناروا به انسان زده می شود؛ چه، هر کسی تمام قوانین را رعایت کند و تنها در یک مورد بلغزد، گو اینکه در حق تمام حدود و قوانین جنایت و تجاوز روا داشته است.
کلیسا با ترویج ایده طبیعت آلوده انسان عملا این مطلب را جا انداخت که گناه کردن طبیعی انسان است و انسانها به طور ناخواسته به گناه میل پیدا میکند. کلیسا آن گاه برای جبران خسارات ناشی از این خواست قهری، راه بخشش گناهان را از طریق اعتراف و پرداخت وجوهی به کلیسا باز گذاشته با این بیان، چگونه می توان به تدوین یک فلسفه تربیتی نویدبخش یهودی - مسیحی دل خوش داشت و امیدوار بود؟ تا نقطه سیاه آلودگی طبیعی و ذاتی از صفحه وجود انسان پاک نشود انتظار یک فلسفه تربیتی سازنده و کارآمد یهودی - مسیحی بی جا خواهد بود.
در واقع، برداشت متکلمین یهودی و مسیحی از انسان، حکایت از ظلم مضاعفی دارد که از جانب آنان، هم بر دین و هم بر انسان روا داشته شده است. انسانی که از ابتدا مهر آلودگی و پلیدی بر چهره او خورده است چگونه می تواند در برابر گناه اعتماد به نفس داشته باشد و دامن خویش را از گناه و آلودگی آن مبرا سازد؟ از آن گذشته، چنین انسانی همواره برای ارتکاب گناهان و زشتی ها توجیه طبیعی می یابد!
منبع: درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، سیداحمد رهنمایی، صص204-196، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1388
مقالات مرتبط
طبقه بندی فلسفههای تربیتی و ملاکهای آن
فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه وجود گرایی
انسان از نگاه سورن کییر کگارد
رویکردها و انواع فلسفههای تعلیم و تربیت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
صفات و ظواهر زیبایی
پنجشنبه، 26 دی 1398
سعادت انسان و کمال مطلوب
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و کمال مطلوب
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و زشتی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و ذائقههای انسانی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی شناسی
پنجشنبه، 26 دی 1398
خوبی و بدی افعال
پنجشنبه، 26 دی 1398
حسن و قبح عقلی
پنجشنبه، 26 دی 1398
جمال و جلال پنهان
پنجشنبه، 26 دی 1398
تعریف زیبایی
پنجشنبه، 26 دی 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها