اثرات اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان بر یادگیری دانش آموزان

چه بخواهید گفت‌وگوهای بهتری در زندگی اجتماعی‌تان داشته باشید، یا قصد ارائه‌ی بهتر ایده‌های‌تان را در محل کارتان داشته باشید، وضعیت مشابه است. شما می‌خواهید با افراد دیگری ارتباط برقرار کنید.برای افرادی مانند معلمان که باید با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کنند و از طرفی دچار اختلال گفتاری یا شنیداری هستند نیز مشکلاتی وجود دارد که ممکن است بر روند یادگیری دانش آموزان اثر بگذارد.
شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثرات اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان بر یادگیری دانش آموزان
دانش آموزی را تصور کنید که در کلاس بی دقت است؛ رفتار نادرستی دارد و نمرات خوبی نمی‌گیرد. اولین فکری که در ذهن شما خطور می‌کند این است که شاید این کودک، ناتوانی در یادگیری دارد. یا اینکه احتمال دهید که کودک دچار مشکل خاصی باشد. اما گاهی اوقات این مشکلات در معلم است که تاثیراتش را روی دانش آموز می‌گذارد.

ممکن است معلم به خاطر اختلال گفتاری و یا شنیداری نتواند به خوبی با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و دانش آموزان کلافه و سردرگم شوند. بنابراین این موضوع می‌تواند بر روند یادگیری آن‌ها اثر منفی بگذارد.

در ادامه مباحث مربوط به اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان و تاثیرات آن بر روی دانش آموزان و میزان یادگیری آن‌ها را بررسی می‌کنیم. همچنین نکاتی برای معلمان دارای اختلال گفتاری و شنیداری ارائه می دهیم تا در برقراری ارتباط با دانش آموزان خود به کار ببرند و مشکلات خود را در این زمینه کاهش دهند.
 

اختلالات شنیداری و گفتاری در معلمان

تحقیقات نشان می‌دهد که معلمان در معرض خطر کم شنوایی به علت سر و صدای شغلی هستند. طبق مطالعه جدیدی که توسط مرکز آموزشی دانمارک انجام گرفته است، معلمان با کمتر از 40 سال سن، به میزان 26 درصد مشکل شنوایی دارند. این ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که معلمان در طول شغل خود دچار کم شنوایی ناشی از سر و صدا می‌شوند.

اما شاید از خودتان بپرسید که چه صداهایی در یک مدرسه یا موسسه آموزشی وجود دارد که باعث کم شنوایی در معلمان می‌شود؟ تحقیقات نشان داده است که معمولا صداهای درون یک سالن مدرسه بالاتر از 90 دسی بل است. همچنین سر و صدای دانش آموزان در کلاس درس نیز شامل این موضوع می‌شود. به دلیل اینکه معلمان زمان زیادی را در این محیط پر سر و صدا سپری می‌کنند، احتمال اینکه به کم شنوایی یا سایر اختلالات شنوایی دچار شوند،  وجود دارد.

برخی از افراد نیز ممکن است از قبل دچار اختلال شنوایی بوده و شغل معلمی را برای خود انتخاب کرده باشند، که برای برقراری ارتباط با دانش آموزان باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. مسئله دیگر، معلمان با اختلال گفتاری هستند. ممکن است معلم دچار مشکل لکنت زبان باشد یا در بیان یک حرف خاص دچار مشکل باشد، که این موضوع نیز حائز اهمیت است. (1) و (2)
 

تاثیرات اختلالات گفتاری شنیداری معلم بر روی دانش آموزان


اثرات اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان بر یادگیری دانش آموزان

برخی از اثراتی که اختلالات گفتاری یا شنیداری معلمان بر روی یادگیری دانش آموزان می‌گذارد، در زیر آورده شده است:
 
  • این امکان وجود دارد معلمانی که دچار اختلال شنیداری شده اند، در ارتباط با دانش آموزان و درک صحبت‌‌های آن‌ها دچار مشکل شوند. (3)
 
  • معلمان با اختلال شنوایی ممکن است از دانش آموزان یا سایر افراد بخواهند که صحبت ‌های خود را تکرار کنند و این موضوع به مرور زمان دانش آموز را از صحبت کردن منصرف می‌ کند. (3)
 
  • معلمان با اختلال شنوایی به علت اینکه دائما باید تمام تمرکز خود را روی شنیدن قرار دهند، دچار استرس و خستگی ناشی از این مسئله خواهند شد. این موضوع در برقراری تعامل با دانش آموزان مشکل ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که معلم به مرور زمان عصبی شده و صبوری لازم برای ارتباط با دانش آموزان را از دست بدهد. (3)
 
  • در صورتی که معلمانی که دچار اختلال شنوایی هستند، به درمان خود نپردازند، عملکرد کلاس و نمرات دانش آموزان به مرور زمان تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. (3)
 
  • در صورتی که معلم دچار اختلال گفتاری باشد ممکن است به مرور زمان بر روی نحوه گفتار دانش آموزان نیز تاثیر بگذارد و آن‌ها نیز دچار مشکل در بیان یک حرف یا کلمه خاص شوند.
 
  • بچه های زیر 5 سال در مدل سازی صداها بیش از سایرین تحت تاثیر افراد هستند و وجود یک معلم با اختلال گفتاری، ممکن است مشکلاتی را در گفتار بچه‌ها ایجاد کند. (4)
 

نکاتی برای معلمان با اختلال گفتاری شنیداری

اثرات اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان بر یادگیری دانش آموزان
 
  • مرزها یا قوانینی در کلاس تعیین کنید. به عنوان یک معلم در مورد این قوانین کمی فکر کنید تا متوجه شوید چه قانونی به اداره بهتر کلاس کمک می‌کند و باعث می شود با دانش آموزان ارتباط بهتری برقرار کنید. (3) و (5)
 
  • سعی کنید دانش آموزان خود و نوع رفتارشان را شناسایی کنید. افرادی که به توجه بیشتری نیاز دارند تا مطالب درسی را از شما یاد بگیرند را شناسایی کنید.
 
  • در مورد مشکل گفتاری یا شنیداری خود برای دانش آموزان توضیح دهید. آن‌ها می توانند مشکل شما را درک کنند. علاوه بر این با شما همکاری بیشتری خواهند کرد. همچنین این فرصتی خواهد شد تا نگرش افراد سالم را درباره مشکل خود تغییر دهید. (3) و (5)
 
  • اگر در برخی از دانش آموزان رفتار نامناسبی با خود مشاهده کردید، با او قاطعانه برخورد کنید. به این دلیل که اگر برخورد قاطعانه‌ای از خود نشان ندهید، این رفتار ادامه پیدا خواهد کرد و روند تدریس شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. (3) و (5)
 
  • با دانش آموزان و همکاران خود صمیمی باشید؛ نباید به خاطر اینکه چنین مشکلی دارید خود را منزوی کنید.
 
  • می‌توانید با والدین دانش آموزان نیز ارتباط موثری داشته باشید و تمام اطلاعات مفید برای نحوه تعامل بهتر را در اختیار آن‌ها قرار دهید و به یک تیم خوب برای آموزش مطالب درسی تبدیل شوید. (5)
 

برنامه‌های درسی برای اداره کلاس توسط معلم دچار اختلال گفتاری یا شنیداری

اثرات اختلالات گفتاری و شنیداری معلمان بر یادگیری دانش آموزان

درصورتی که دچار اختلال شنیداری یا کم شنوایی هستید توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل را بررسی کند و برای درمان آن اقدام کنید. شاید مشکل شما با وجود یک سمعک کوچک قابل حل باشد. اما می‌توانید با وجود این مشکل نیز به تدریس دانش آموزان خود بپردازید.

بهتر است در روش تدریس خود از مولفه‌های آموزشی مختلف استفاده کنید. می توانید با تلفیق مولفه‌های دیداری، لمسی و حسی، ضعف خود در شنیدار را جبران کنید و به خوبی مطالب درسی را به دانش آموزان آموزش دهید. همچنین در صورتی که دچار اختلال گفتاری هستید، سعی کنید آرامش خود را هنگام صحبت کردن حفظ کنید تا کمتر دچار مشکل شوید و کلمات را شمرده‌تر بیان نمایید.

علاوه بر این می‌توانید بیشتر از روش‌های نوشتاری استفاده نمایید تا دانش آموزان بهتر مطالب آموزشی را متوجه شوند. با به کارگیری روش‌های جذاب در نحوه تدریس خود می توانید دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهید. بنابراین خلاق باشید و به دنبال راه حل‌های مفید برای حل این مشکل بگردید.

به خاطر داشته باشید که با غلبه بر این مشکل قطعا دانش آموزان، شما را به عنوان یک الگو قرار می دهند و از شما درس‌های زیادی یاد خواهند گرفت که در زندگی آینده آن‌ها اثرات ویژه‌ای خواهد داشت. اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با تمرکز بر توانایی‌های خود، دانش آموزان نمونه‌ای را آموزش دهید.

پینوشتها
1-www.starkey.com
2-www.healthyhearing.com
3-www.hearinglikeme.com
4- www.quora.com
5- www.hear-it.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.