ثابت قيس بن الخطيم

«قيس بن خطيم» (پدر ثابت ) يكى از شعراى بزرگ زمان جاهليت بود، او روزى از شهر خود مدينه، به مكه آمد و با پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) ملاقات كرد، پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) او را به اسلام دعوت نمود، او مهلت خواست تا به مدينه بر گردد و در اين باره تصميم بگيرد!، ولى او بار ديگر به ديدار پيامبر(صلی الله علیه وآله) تو فيق نيافت و پيش از آن كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) به مدينه هجرت نمايد، در يكى از جنگ‏هاى قبيله «اوس» و «خزرج» كشته شد و مشرك از
شنبه، 28 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ثابت قيس بن الخطيم
ثابت قيس بن الخطيم
ثابت قيس بن الخطيم






«قيس بن خطيم» (پدر ثابت ) يكى از شعراى بزرگ زمان جاهليت بود، او روزى از شهر خود مدينه، به مكه آمد و با پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) ملاقات كرد، پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) او را به اسلام دعوت نمود، او مهلت خواست تا به مدينه بر گردد و در اين باره تصميم بگيرد!، ولى او بار ديگر به ديدار پيامبر(صلی الله علیه وآله) تو فيق نيافت و پيش از آن كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) به مدينه هجرت نمايد، در يكى از جنگ‏هاى قبيله «اوس» و «خزرج» كشته شد و مشرك از دنيا رفت.
ولى پسرش «ثابت نه تنها به افتخار اسلام نايل گرديد، بلكه يكى از مسلمانان دلير شجاع، و از سربازان مجاهد و فداكار اسلام بود، او در جنگ بدر شركت داشت و با وجود آنكه در اين جنگ دوازده زخم بر او وارد شده بود، دست از فداكارى نمى‏كشيد و پيشاپيش پيامبر (صلی الله علیه وآله) مى‏جنگيد او غير از جنگ بدر، در غزوه‏هاى ديگر صدر اسلام نيز شركت داشت.

ثابت قيس بن الخطيم

فرماندار مدائن

«ثابت» پس از انتقال امير مومنان (علیه السلام) به عراق ارتباط خود را با آن حضرت قطع نكرد و در جنگ‏هاى سه گانه امير مؤمنان (علیه السلام) شركت داشت (1) و روى اين سوابق، امير مؤمنان (علیه السلام) او را به فرماندارى «مدائن» منصوب كرد. او پس از شهادت على (علیه السلام) نيز در پست خود باقى بود تا اين كه معاويه به عراق مسلط شد و «مغيره» را به عنوان استاندار كوفه منصور نمود و مغيره «ثابت بن قيس» را از كار بر كنار كرد.
او تا آخر عمر مورد خشم معاويه بود زيرا او در تمام جنگهاى على (علیه السلام) شركت داشت، علاوه بر اين، هنگامى كه انصار جمع شدند تا نامه‏اى به معاويه نوشته از علت قطع حقوق و مقررى انصار از بيت المال بپرسند، ثابت گفت:خوبست نامه را فقط يكنفر بنويسد، زيرا ممكن است معاويه طورى پاسخ دهد كه شما را ناراحت كند معاويه روى اين دو جهت سخت از او خشمگين بود (2) «ثابت بن قيس» در دوران خلافت معاويه بدرود زندگى گفت و سه فرزند به نام‏هاى:«محمد»، «عمر» و يزيد از خود به يادگار گذاشت. اين هر سه تن در جنگ «حره كه سپاه يزيدين معاويه به شهر مدينه حمله كرد، شربت شهادت نوشيدند. (3)

پي نوشت :

1- «اسدالغابه» جلد 1 صفحه 229 - «الاصابه» جلد 1 صفحه 196 «الاستيعاب» جلد 1 صفحه 200
2- «الاصابه» جلد 1 صفحه 196
3- «اسدالغابه» جلد 1 صفحه 229 - «الاستيعاب» جلد 1 صفحه 200.

منبع: شخصيت‏هاى اسلامى شيعه، آیت الله سبحانى – مهدی پيشوايى، ص 199 تا 202




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.