تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن نرم افزارهای مسیریاب، تحولات گسترده‌ای در صنایع حمل و نقل و گردشگری به وجود آمد. به طوری که امروزه سفر کردن بدون استفاده از این نرم افزارها به امری دشوار تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم به امکاناتی که این نرم افزارها می‌توانند برای مسافران ارائه دهند و تاثیر آن برروی صنعت گردشگری بپردازیم. همچنین تعدادی از نرم افزارهای موفق مسیریابی ایران را نیز معرفی خواهیم کرد.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری

نرم افزارهای مسیریابی

در سال 2005 میلادی، شرکت گوگل، از سرویس جدید خود یعنی گوگل مپ (Google map) رو نمایی کرد و در سال 2007 با ارتقای سرویس اولیه ی خود، نمای خیابانی (Google Street) را به سرویس قبلی خود افزود تا برای نخستین بار، نقشه‌ای جامع و دیجیتال با امکانات فراوان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

این سرویس که بر پایه‌ی سیستم موقعیت یاب جهانی فعال است، از آن سال تا کنون در حال ارتقا بوده و با فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند، امکانات شگفت انگیزی نیز به آن افزوده شد. در حال حاضر، نرم افزارهای بسیار زیادی از این سرویس مشتق گردیده اند که آن‌ها را به نام نرم افزارهای مسیریاب می‌شناسیم. (1)

تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری
در سال 2005 میلادی، شرکت گوگل، از سرویس جدید خود یعنی گوگل مپ (Google map) رو نمایی کرد

مسیریابی پیش از سرویس گوگل مپ

پیش از راه اندازی سرویس‌های مسیریاب، پیدا کردن مسیر و امکانات لازم جهت مسافرت کار چندان آسانی نبود. نقشه‌های کاغذی، محدود به یک جغرافیای کوچک می‌شدند و برای سفرهای طولانی مفید نبودند. مشکلات نقشه‌خوانی و پیدا کردن جهت‌های اصلی نیز، از دیگر مشکلات آن‌ها بود. همچنین امکان یافتن سرویس‌ها و خدمات مسافرتی و اماکن دیدنی نیز بر روی نقشه‌های کاغذی فراهم نبود. (2)

یکی از مهم‌ترین معضلات مسیریابی بدون استفاده از تکنولوژی، پیدا کردن محل دقیق خود بر روی نقشه بود که در آن زمان با چالش‌های بسیاری روبرو بود.

چالش بعدی پس از پیدا کردن موقعیت بر روی نقشه، تلاش برای یافتن جهت‌های اصلی زمین از نظر شمال و جنوب بود که معمولاً آن هم با روش‌های سنتی انجام می‌شد و ضریب خطا در آن بسیار بود.

اشتباه در هر یک از این موارد، برابر با رفتن مسیر اشتباه و سردرگمی در سفر بود. (2) از این رو واژه‌ی مسافر در ادبیات کهن همواره با واژه‌هایی مانند گمگشته، سرگردان، حیران و... مراعات نظیر می‌گردید. (3)

تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری
نقشه‌های کاغذی، محدود به یک جغرافیای کوچک می‌شدند
 
با روی کار آمدن سیستم موقعیت یاب جهانی، بسیاری از سردرگمی‌ها برای داشتن یک سفر خوب، ایمن و آسان از میان رفت و امروزه به وسیله‌ی امکانات جدید، صنعت گردشگری نیز دستخوش تحولات شگفت انگیز خود گردیده است.
 

امکانات نرم افزارهای مسیریابی

مزایای نرم افزارهای مسیریاب، بدون شک بی‌شمار است. این نرم افزارها به طور مخصوص حتی سفر کردن در درون شهر تهران را نیز بسیار آسان‌تر کرده‌اند. با توجه به گسترش شهر‌ها و پیچیده‌تر شدن راه‌های ارتباطی درون شهری و برون شهری، پیدا کردن آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به یک مقصد خاص بدون تجربه‌ی قبلی و یا در اختیار داشتن نرم افزارهای مسیریاب، غیرممکن به نظر می‌رسد.

این نرم افزارها، با در اختیار داشتن نقشه‌ی کامل خیابان‌ها و کوچه‌ها، بهترین، سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد را محاسبه و پیشنهاد می‌کنند، اما امکانات این نرم افزارها به این خدمات محدود نمی‌شود. (4)

تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری
به وسیله‌ی امکانات نرم افزارهای مسیریاب، صنعت گردشگری دستخوش تحولات شگفت انگیزی گردیده است
 
همچنین شما با این نرم افزارها می‌توانید مسائلی مانند ترافیک، زمان رسیدن به مقصد، راه‌های جایگزین احتمالی و امکانات بی‌شمار دیگری را نیز در اختیار داشته باشید. هر واحد تجاری، قادر است مشخصات خود را در سرویس اصلی گوگل ثبت و با این کار خود را بر روی نقشه برای مسافران و جستجوگران نمایان کند.

بجز همه‌ی این ها، سرویس‌های مسیریابی امکانات دیگری را نیز در اختیار مسافران قرار می دهند. امکاناتی نظیر:
 
  • محل دقیق پمپ بنزین ها
 
  • محل دقیق مساجد و اماکن زیارتی
 
  • محل دقیق استراحتگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی
 
  • محل دقیق پارکینگ‌های درون شهری
 
  • محل دقیق هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مجتمع‌های پذیرایی
 
  • محل دقیق فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن
 
  • ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، بی آر تی و...
 
  • طرح‌های ترافیکی و محدودیت‌های ترددی
 
  • پیش بینی دقیق ترافیک مسیرهای مختلف به صورت لحظه ای
 
  • محل دقیق موزه‌ها و پارک‌های ملی
 
  • محل دقیق شهربازی‌ها و اماکن تفریحی
 
  • محل دقیق بناهای تاریخی و دیدنی
 
  • مکان‌های عمومی و خدماتی مانند تعمیرگاه‌ها و... (برای این کار ضروری است که مراکز خدماتی نام و مشخصات خود را بر روی سیستم بین المللی گوگل مپ ثبت کرده باشند) (5)
 
  • تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری
  • یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تکنولوژی گردشگری، توسعه‌ی هرچه بیشتر نرم افزار‌های مسیریاب است
بطرز انکار ناپذیری، جهان امروز، دهکده‌ی کوچک جهانی است و توسعه‌ی صنعت گردشگری در کشور، از نیازهای مهم و اساسی برای گردش سرمایه و افزایش رونق اقتصادی است. از این رو استفاده از سرویس‌ها و تکنولوژی‌هایی که سبب رونق صنعت گردشگری می‌شوند نیز، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تکنولوژی گردشگری، توسعه‌ی هرچه بیشتر نرم افزار‌های مسیریاب و سایر نرم افزارهای وابسته به این صنعت است. (6)
 

موفق‌ترین نرم افزارهای مسیریاب ایرانی

از آن جایی که حمایت از تیم‌های نرم افزاری‌ای که اقدام به تولید و انتشار نرم افزارهای مسیریابی می‌کنند، به توسعه‌ی صنعت گردشگری خواهد انجامید و به جهت آنکه نرم افزارهای فرعی و نامناسب بسیاری در این زمینه تولید شده‌اند، از این رو تعدادی از نرم افزارهای استاندارد مسیریابی را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها سفری ایمن‌تر را تجربه کنید:
 
  • نرم افزار مسیریاب با امکانات استاندارد
 
  • نقشه و مسیریاب سریع و راحت با امکانات استاندارد
 
  • 141: سامانه‌ی مدیریت راه‌های کشور با امکانات ویژه (مانند امکان نمایش محل دوربین‌های نظارتی، نمایش وضعیت آب و هوای جاده‌ای، نمایش کارگاه‌های جاده‌ای و تعمیرات راه‌ها، نمایش تصادفات جاده‌ای، نمایش انسداد جاده‌ای و...)
 
  • نقشه ی راهنمای تهران برای مسیریابی بهتر در کلانشهر
 
  • نرم افزار سخن گو به همراه نقشه ی آفلاین

همچنین، گروه‌های نرم افزاری در شهر‌های مختلف نیز، اقدام به تولید نرم افزارهای بومی می‌کنند که امکانات منحصر به فردی را در آن‌ها برای کاربران در نظر گرفته و جزئیات بیشتری از امکانات و خدمات مورد نیاز شهر را در آن قرار می‌دهند. به علاوه‌ی این نرم افزارها، نرم افزارهای دیگری جهت توسعه‌ی گردشگری و سفرهای بین استانی در حال توسعه هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند سبب فراهم آوردن بستری تازه برای تجربه‌ی سفرهای راحت‌تر و بهتر گردد.
 
نتیجه گیری
پس از روی کار آمدن نرم افزارهای مسیریاب، مسافرت به نقاط مختلف، امری بسیار آسان‌تر تلقی می‌گردد. دیگر، مسافران می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که بهترین مسیر‌ها را برای سفر انتخاب خواهند کرد و در صورت وجود ترافیک در مسیر، زودتر از وجود آن آگاه خواهند شد.

امروزه پیدا کردن امکانات لازم برای سفر بسیار آسان‌تر خواهد بود، چرا که پیش از آغاز سفر می‌توانید مسیر مسافرت خود و همچنین امکانات طول مسیر را پیدا کرده و برای تمام استراحت‌ها و وعده‌های غذایی و کارهای تفریحی و رفاهی خود برنامه ریزی کنند.

از آنجایی که استقبال بیش از حد مردم از این گونه نرم افزارها، نشان دهنده‌ی کارایی فراوان و سهولت سفر به وسیله‌ی آن‌ها است، می‌توان گفت پرداختن به جزئیات این نرم افزارها و افزودن امکانات بیشتر، به سهولت سفر مسافران و به تبع آن، به توسعه‌ی صنعت گردشگری نیز کمک کند. (6)

پی نوشتها
  1. www.fa.m.wikipedia.org
  2. www.tandfonline.com
  3. www.dictionary.abadis.ir
  4. www.e-space.mmu.ac.uk
  5. www.snapp.ir
  6. www.google.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.