خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت دوم)
خطا و فساد تنها در مورد افراد عادی محتمل نیست، بلکه بزرگان علم و خرد هم در معرض افتادن در این دام هستند
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نخست: تعمیم نظارت بر پیش کسوتان و کارگزاران بر جسته ای که از علم و تقوای بالا برخوردارند و از همگان به حکومت و رهبران نزدیکترند. از دیدگاه امام (علیه السلام) حتی کارگزارانی همچون ابن عباس که مقام علمی و منزلت امانتداری و تقوا و جایگاه قرابتی آنها به بنیانگذار اسلام و مرکزیت امامت شناخته شده است، باید تحت مراقبت و نظارت قرار گیرند و هیچ کارگزاری از نظارت بی نیاز نیست و چنان که در نامه دیگری که به یکی از کارگزاران خود نوشته است، فرمود: «فارفع الى حسابک و اعلم أن حساب الله عظیم من حساب الناس» که: نظارت و حسابرسی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی، هر چند به دقت نظارت و حسابرسی الهی نیست، اما به همان اندازه شامل همه انسانها است. امام (علیه السلام) در این تعمیم، خود را هم مستثنا نمی کرد و به کارگزاران خود هشدار می داد که شما در برابر من مسئولید چنان که من خود در برابر خدا مسئولم و مسئولیت را بر هر چیزی و همه ابعاد تکلیف، تسری میداد و تأکید می کرد: «اتقوا الله فی عباده و بلاده فانکم مسئولون حتى عن البقاع و بهائم». پرهیزکاری را در حق مردم و سرزمین های خدا رعایت کنید شما مسئولید حتی نسبت به ساختمانها و چار پایان.
دوم: خطا و فساد تنها در مورد افراد عادی محتمل نیست، بلکه بزرگان علم و خرد هم در معرض افتادن در این دام هستند که «... إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربی...» انگیزه انحراف در هر انسانی وجود دارد و ابن عباس با تمام مقام و منزلت علمی و دینی که دارد، از آن در امان نیست. از نامه امام (علیه السلام) به ابن عباس به خوبی می توان دریافت که ابن عباس باید پیشاپیش این خطر را احساس می کرد و به کمک علم و خردی که خداوند به او عطا فرموده بود، راه گریز از آن را می یافت و به دام پنهان نفس اماره و شیطان نمی افتاد. در حقیقت این طبیعت قدرت است که انسانها را به فساد و خیانت وا می دارد و این طبیعت حتی در ذات و درون قدرتی که در دست صاحبان پرهیزکار قرار گرفته هم وجود دارد، هر چند علم و تقوا و خرد مانع فساد قدرتند، اما برای مصونیت شرط کافی نیستند، نخبگان علم، تقوا و خرد هم باید برای مصون ماندن از فساد قدرت ، از تمام توانمندیهای خویش بهره بگیرند تا در این دام نیفتند.
انسان به هنگام سوار بر قدرت و احساس بی نیازی همواره در معرض طغیان قرار دارد، طغیان همان سوءاستفاده از قدرت و افتادن در تباهی فساد و خیانت است و بنابراین امام (علیه السلام) مسئولیت را امانت تعریف می کند نه قدرت با توجه به این دو نکته، و برخلاف برداشت و نقل قول ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه نباید در مخاطب نامه به لحاظ تندی مضمون آن تردید روا داشت. مضمون نامه به وضوح حاکی از مقام و منزلت والای مخاطب و اعتماد کامل امام (علیه السلام) نسبت به اوست و چنین کسی جز افرادی چون ابن عباس و مالک اشتر، نمی توانند باشند. به ویژه آن که از نامه های رد و بدل شده بین امام (علیه السلام) و ابن عباس که در تاریخ ثبت شده، چنین مستفاد می شود که ابن عباس در ارتکاب عمل مورد سرزنش امام (علیه السلام)، در یکی از دو امر، مرتکب خطای در اجتهاد شده است و او خود را در اجتهاد خویش، مرتکب خطا نمی پنداشته است. وی چنان که از برخی از نامه های منسوب به ابن عباس استفاده می شود، خود را شایسته استفاده از آن اموالی میدانسته که با خود از بصره به مکه برده است و امام (علیه السلام) در پاسخ وی، گوشزد کرده است که آیا او خود را در برخورداری از بیت المال، اولی از دیگران می پنداشته است؟ و هم ممکن است خطای اجتهادی ابن عباس از عواقب ناشی از حسابرسی امام (علیه السلام) بوده باشد که تصور کرده است با دقتی که امام (علیه السلام) در حسابرسی دارد (هر جزء از آن اموال را از چه کسی، در کجا و به چه مناسبتی و به چه مقدار و براساس چه محاسبه ای دریافت کرده)، او هرگز نخواهد توانست با وجود محق بودن، پاسخ امام (علیه السلام) را به دقت بدهد و از حسابرسی امام (علیه السلام) جان سالم به در ببرد و از این رو صلاح را در آن دید که از دسترسی امام (علیه السلام) خارج شود و خود را درگیر مسائل ناشی از مؤاخذه شدید امام (علیه السلام) نکند. او هر چند خود را در امور مالی حکومت بصره محق میدانست، اما متوجه این نکته بود که امام از او انتظار بیشتر و اعمال دقت و احتیاط بیشتر را دارد.
آنها که خواسته اند مخاطب این نامه شدیداللحن را، به منظور حفظ شخصیت عبدا.. بن عباس که از شاگردان و تربیت شدگان مکتب علوی به شمار می رود، برادر وی عبیدا... بن عباس و یا قسم بن عباس معرفی کنند، توجه نکرده اند که فرمانداری بصره از طرف امام (علیه السلام) به نام عبدالله بن عباس شهرت داشته و در تاریخ ثبت شده است و عبیدالله امارتی نداشته و قسم بن عباس هم حاکم مکه بوده است.
مرحوم استاد آیت الله خوئی در معجم الرجال، انتساب نامه 41 نهج البلاغه به عبدا... بن عباس را برخاسته از کینه و دشمنی با همبستگی وی با امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السلام دانسته و اساس آن را مجعول و نسبت آن را به مقام و منزلت ابن عباس، ناروا دانسته است.
ولی برخی از محققان تاریخ شیعه به استناد منابع تاریخی، ضمن تأیید صحت خطاب نامه 41 نهج البلاغه به عبدا.... بن عباس، که وی را به توبه فراخوانده بود؛ او را نسبت به خطای خود منفعل و تائب دانسته و بازگشت وی را به بصره که تا هنگام شهادت امام (علیه السلام) به طول انجامیده، گواه بر آن شمرده اند. بازگشت ابن عباس به بصره می تواند به دلیل بازگرداندن اموال به اهل و صاحبان آنها و جبران خطا باشد و هم ممکن است برای اطاعت از امام (علیه السلام) و در امان ماندن از مؤاخذه و احساس شرمساری انجام شده باشد. در گزارشهای تاریخی، از نامهای یاد می شود، که ابن عباس در پاسخ نامه معاویه (که به موضوع نامه 41 اشاره دارد) نوشت و به این بازگشت و کسب رضای امام خود اشاره داشته است.
منبع: نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی و دکتر ابراهیم موسیزاده، صص 42-39، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1389
مقالات مرتبط
طبقه بندی فلسفههای تربیتی و ملاکهای آن
فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه وجود گرایی
انسان از نگاه سورن کییر کگارد
خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نظارت عامل شتاب و هدایت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
عدالت در نظارت بر فعالیتهای اداری
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
ضرورت نظارت در حکومت اسلامی
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
ضرورت نظارت بر حکومت به طور عام
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت اول)
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
موضوع نظارت بر فعالیت حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
زمینه نظارت در خصوص حکومت اسلامی
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
حوزه نظارت بر فعالیت حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
اهداف نظارت بر اعمال حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
کارآمدی و عدالت در نظام اسلامی
چهارشنبه، 1 آذر 1391
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها