خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت اول)
این نوع نظارت لازمه امامت معنوی است تا در هر حال، امکان افاضه فراهم آید و همگان از شعاع هدایت امامان برخوردار شوند.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
این نوع نظارت لازمه امامت معنوی است تا در هر حال، امکان افاضه فراهم آید و همگان از شعاع هدایت امامان برخوردار شوند. چنان که نظارت تکوینی، لازمه خلقت و نظارت تشریعی، لازمه در متون دینی و نصوص اسلامی، به ضرورت نظارت از ابعاد و مراحل مختلف و گوناگونی توجه شده که به برخی از آنها می پردازیم:
الف - تأکید بر مراقبت بر خویش: یکی از مراحل تهذیب نفس و جهاد اکبر در منطق اسلام، مراقبت دائمی شخص بر اعمال، رفتار و گفتار خویش است که خود از فضائل اخلاقی محسوب می شود. علمای علم اخلاق از آیه «... و لتنظر نفس ما قدمت لغد...» دو نوع وظیفه فردی را استنباط کردهاند: نخست: محاسبه نفس و دوم: مراقبت بر اعمال خویشتن، و در روایت نبوی آمده:
حاسبوا قبل أن تحاسبوا»: به محاسبه کار خویش بپردازید، قبل از آن که در پیشگاه عدل الهی مورد محاسبه قرار گیرید. یکی از خصوصیات قیامت «یوم تبلى السرائر» است و در آن روز همه پنهانها و پنهان کاری های انسان آشکار می شود، محاسبه و مراقبت نفس، انسان را در آن روز از فضاحت می رهاند. در روایتی از امام هفتم(علیه السلام) آمده است که از شیعیان، محسوب نمی شود کسی که هر روز محاسبه خود را نکند که اگر عمل نیک انجام داده از خداوند مزید آن را طلب کند و اگر عمل نادرستی از او سرزده، از آن استغفار کند،
ب - بدایت سلوک عرفانی: عرفا در ابتدای سیر و سلوک، از محاسبه به عنوان سومین گام مقدماتی نام می برند که تفسیر آن به گفته خواجه عبدالله انصاری چنین است: «ترازوی وقت خود را از دست میندازه و هم از مراقبت به عنوان یکی از ابواب ورودی سیر و سلوک یاد کرده اند.
از نظر عرفا، سالک بدون محاسبه و مراقبت، هرگز قادر به سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عرفانی نخواهد شد. محاسبه و مراقبت خود و نظارت بر خویشتن، ریشه در درون و فطرت انسان دارد که قرآن از آن به نفس لوامه تعبیر می کند. این وجدان بیدار انسانی است که صحنه های با شکوهی از قضاوت در دادگاه درونی انسان بپا می دارد که هرگز نظیر آن را در دادگاههای ظاهری نمی توان یافت؛
ج - نظارت عمومی بالاترین فرائض: اصل نظارت عمومی که در قالب فریضه امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی (آیات و روایات آمده است خود از اهمیت و جایگاه خاص نظارت از دیدگاه اسلام حکایت دارد که امام علی (علیه السلام) آن را «خلق الله» خوانده و امام صادق (علیه السلام) اقامه سایر فرائض را به آن وابسته دانسته اند (بهما تقام الفرائض).
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هرگاه امت من از امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کرده و هر کدام به دیگری واگذار کردند، منتظر حوادث غیر مترقبه و هولناک باشند. در مباحث آینده درباره این فریضه بحث مفصل تری ارائه خواهیم کرد.
د - نظارت و مراقبت در مدیریت ها: در اندیشه اسلامی، اداره و تشکیلات نظام یافته، برای تحقق بخشیدن به عدالت اجتناب ناپذیر و ضروری تلقی می شود، اما بخش عمده این فرآیند به مدیریت باز می گردد و حسن مدیریت هم به مراقبت و نظارت نیازمند است.
اگر نظارت را به معنای پیگیری و ارزیابی اجرای قوانین در مسئولیت های اداری برای اطمینان از هماهنگی های لازم برای رسیدن به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده تعریف کنیم، در حقیقت، نظارت بخشی از مدیریت محسوب می شود.
به طور معمول در نظام اداری، کنترل و نظارت به معنای فرآیندی است که مدیران از راه آن، مطابقت عملیات انجام شده را با اجرای برنامه های از پیش تعیین شده می سنجند و به کوششی گفته می شود که مدیر در جهت تطبیق عملیات اداری با برنامه ها انجام می دهد، تا میزان صحت و سقم فعالیتهای انجام شده را ارزیابی کند.
اما در نظارت و مراقبت به مفهوم اسلامی، تنها فعالیت ها و برنامه ها، دو طرف ارزیابی نیستند، بلکه میزان رعایت اصول و زیر ساخت های برنامه نیز مد نظر است که تا چه اندازه در فعالیتها و حتی در برنامه ریزی ها این اصول و ارزشها رعایت شده اند؟
مدیران هر قدر لایق و صالح باشند از نظارت بی نیاز نیستند. نمونه آن را می توان در گزینش ابن عباس برای فرمانداری بصره توسط امام علی (علیه السلام) مشاهده کرد که با وجود صلاح و سواد ابن عباس، امام یکی از یاران مورد اعتماد خود ابوالاسود دوئلی را برای نظارت بر کارهای فرماندار بصره اعزام کرد، که وی را تحت نظر قرار داده و محرمانه گزارش کار را به امام (علیه السلام) برساند.
پیش بینی امام (علیه السلام) به وقوع پیوست و آثار فساد و سوء استفاده از بیت المال در اعمال فرماندار منتخب امام (علیه السلام) آشکار شد و ابوالاسود دوئلی در گزارش خود به امام (علیه السلام) چنین نوشت:
کارگزار و پسر عمویت ابن عباس بدون آگاهی تو آنچه که در تحت تصرف داشت، در اختیار «شخص خود قرار داده است و من نمی توانم این موضوع را از تو پنهان دارم».
ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه پس از نقل اقوال در خصوص مخاطب نامه شماره 41 نهج البلاغه خطاب آن را به ابن عباس بعید شمرده و آن را متوجه عبیدا... بن عباس که حاکم بصره بوده، دانسته است و در نهایت خود را در این مسئله متوقف و ممتنع شمرده است. امام (علیه السلام) پس از اطلاع از جریان فرار ابن عباس از بصره به مکه و همراه بردن بیت المال، خطاب به عموم مردم کوفه فرمود: این پسر عموی رسول خدا بود که با وجود مقام و منزلتی که داشت چنین کاری را مرتکب شد، چگونه می توان به دیگران اعتماد کرد.
مضمون نامه امام (علیه السلام) به ابن عباس، کاشف میزان اهمیتی است که امام (علیه السلام) برای نظارت بر کارکرد کارگزاران خود قائل بوده و در عمل هم آن را به اجرا در می آورده است.
ابن عباس من تو را در امانت خویش همتای خویش ساختم و تو را چون پیراهن و آستر جامه خود گرداندم و هیچ یک از خویشانم برای همدردی و یاری رساندن و ادای امانت به من از تو درستکارتر نبود، حال چون دیدی روزگار بر پسر عمویت سخت گرفته و دشمن کار را بر او تنگ گرفته و امامت رو به ضعف نهاده و امت راه انحراف پیش گرفته، به پسرعموی خود پشت کردی و چون دیگران او را یاری نکردی و به خیانتکاران کمک نمودی، گویا تو در این کار خدا را در نظر نگرفتی و رفتارت را با خدا بر دلیل محکمی استوار نکردی با خیانت به مردم دارا شدی و آنچه را که از اموال مردم به دست آوردی با خود ربودی، اموالی که به بیوه زنان و یتیمان تعلق داشت؛ چون گرگی، که بره از پا افتاده را می رباید. آن اموال را با خوشحالی به حجاز بردی و از گناه آن باکی به خود راه ندادی. گویا میراث پدر و مادر خود را به خانه ات می بری! سبحان الله!! آیا تو معاد را باور نداری و از حسابرسی روز جزا نمی هراسی؟ تو که در میان ما، از خردمندان به شمار می آمدی، چگونه حرام خوری را جائز میشماری؟ چگونه با مالی که خداوند به مجاهدان اختصاص داده، نکاح روا می داری. از خدا بترس و مال های این گروه را به آنان باز گردان که اگر چنین نکنی و خدا مرا بر تو قادر سازد، تو را با شمشیری ادب کنم که آن شمشیر نصیب کسی نشود مگر آن که سر از آتش دوزخ در آورد. به خدا سوگند اگر حسن و حسین هم این کار را انجام می دادند از مؤاخذه من در امان نبودند».
ادامه دارد..
منبع: نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی و دکتر ابراهیم موسیزاده، صص39-35، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1389
مقالات مرتبط
جهان بینی وجود گرایی
حقیقت در نظر کارل یاسپرس
دین چیست و انسان کیست؟
خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت دوم)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نظارت عامل شتاب و هدایت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
عدالت در نظارت بر فعالیتهای اداری
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
ضرورت نظارت در حکومت اسلامی
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
ضرورت نظارت بر حکومت به طور عام
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
خداوند همراه هر انسان مراقبی گمارده است (قسمت دوم)
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
موضوع نظارت بر فعالیت حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
زمینه نظارت در خصوص حکومت اسلامی
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
حوزه نظارت بر فعالیت حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
اهداف نظارت بر اعمال حکومت
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
کارآمدی و عدالت در نظام اسلامی
چهارشنبه، 1 آذر 1391
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها