گفتگوی اختصاصی با دکتر مهدی مهدوی اطهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه اراک

رابطه مستقیم جهش در تولید با اقتصاد مقاومتی

اقتصاد دولتی در دنیا منسوخ‌شده است، اقتصاد به سمت اقتصاد مردمی و خصوصی می‌رود. در اصل قانون اساسی به اصل تعاون تأکید شده است و سیاست اقتصاد تعاونی را پیگیری می‌کند ما هم اگر بتوانیم تولید را از طریق تعاونی‌ها پیگیری کنیم جهش تولید را خواهیم دید.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
رابطه مستقیم جهش در تولید با اقتصاد مقاومتی
برای تحقق شعار سال باید با برنامه‌ریزی صحیح و سیاست‌گذاری دقیق وارد شویم و در این مسیر حتماً باید از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب چند سال قبل آن‌ها را تعیین کرده است استفاده کنیم چراکه شاه‌کلید همه شعارهای اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.
 
با شروع سال جدید و نو شدن سال، رهبر معظم انقلاب هم برای سال پیشرو نامی را انتخاب می‌کنند که چندین سال است این نام‌گذاری‌ها و شعارهایی که انتخاب می‌شود در راستای اقتصاد است و امسال شعار جهش در تولید انتخاب‌شده است. در کتب اقتصادی جهش تولید با عبور از برخی مراحل در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود که این مسئله همراه با تلاش مضاعف و خلاقیت است و این مسئله را رهبر معظم انقلاب به‌خوبی مطلع شده‌اند.
 
از همین رو خبرنگار راسخون در خصوص شعار سال و مهم‌ترین عوامل تحقق شعار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مهدوی اطهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه اراک گفتگو کرده است.
 
راسخون: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب شعار سال «جهش در تولید» انتخاب شد. ازنظر شما مهم‌ترین عوامل تحقق شعار سال چیست؟
لازمه تحقق شعار سال، برنامه‌ریزی صحیح و سیاست‌گذاری مناسب است. وقتی مقام معظم رهبری شعار سال را بیان می‌کنند یعنی سیاست کلی نظام باید به این سمت برود، لذا اولا باید یکسری راهبردهای لازم برای رسیدن به جهش تولید را هماهنگ کنیم و همچنین برای هر راهبرد برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهیم و اهداف خود را در آن زمینه تعیین کنیم.
 
به تعبیر دیگر همان سیاست و روش آرمان‌گرایی و واقع‌بینی که حضرت آقا بارها بیان کرده‌اند باید موردتوجه قرار بگیرد آرمان‌گرای و واقع‌بینی یعنی آرمان را قله قرار دهید و به واقعیت‌های موجود نگاه کنیم و از واقعیت‌های موجود اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را ترسیم کنیم تا به این قله برسیم.
 
ما هم اگر امسال جهت تولید را یک آرمان و قله قرار دهیم واقعیت‌های موجود تولید را ببینیم و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت را انجام دهیم تا به اهداف خود برسیم حتماً جهش در تولید را محقق خواهیم کرد.
 

دستگاه‌های دولتی شعار سال را شاخصه همه امور خود قرار دهند

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود علاوه بر این مسائل، برای افزایش تولید هماهنگی همه دستگاه‌ها را لازم داریم چراکه دخالت یک وزارت خانه کافی و تأثیرگذار نیست و لازم است همه وزارتخانه‌ها دست‌به‌کار شوند؛ واقع همدلی ایجاد شود و شعار را شاخصه همه امور قرار دهند.
 
نکته بعدی که به نظر می‌رسد برای مسئله تولید لازم است و باید موردتوجه قرار بگیرد سیاست‌های کلی نظام است که حضرت آقا قبلاً ابلاغ کرده‌اند. در این زمینه باید بحث خصوصی‌سازی را پیگیری کنیم. اقتصاد دولتی در دنیا منسوخ‌شده است، اقتصاد به سمت اقتصاد مردمی و خصوصی می‌رود. در اصل قانون اساسی به اصل تعاون تأکید شده است و سیاست اقتصاد تعاونی را پیگیری می‌کند ما هم اگر بتوانیم تولید را از طریق تعاونی‌ها پیگیری کنیم جهش تولید را خواهیم دید.
 
 باید درزمینه تولید به مردم اعتماد کنیم و دست آن‌ها را باز بگذاریم. علاوه بر این‌ها برای افزایش تولید و تحقق جهش تولید باید مشوق‌های تولید مانند کاهش مالیات، بسته‌های تشویقی مناسب و. را ایجاد کنیم که در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.
 

برای تحقق شعار سال سه قوه وظیفه دارند

راسخون: وظیفه دولت، مجلس، قوه قضائیه و مردم در تحقق شعار سال چیست؟ البته به برخی از وظایف دولت اشاره کرده‌اید.
نکته دیگری تأثیرگذاری مجلس است. مجلس می‌تواند با کاهش قوانینی که در بحث تولید مانع است به جهش تولید کمک کند. امروز برخی قوانین دست و پاگیر در امر تولید وضع‌شده است که مانعی برای تولیدکنندگان است؛ قوه قضائیه هم باید نظارت‌ها بیشتر کند تا مانع فساد شود و مفاسدی که وجود دارد را علنی اعلام کند.

در بخش مردمی هم مردم با خرید تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و انتخاب محصولات خوب به تولید داخل کمک کنند از طرفی هم ذائقه تولیدکنندگان باید ذائقه مردم باشد و همان را تولید کنند.

دانشگاه‌ها هم می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تولید محصولات علمی و نیاز امروز جامعه در جهت تولید و افزایش تولید کشور تأثیر بسیاری داشته باشند.
 
ما باید مواردی را تولید کنیم که نیاز اساسی کشور را رفع کند مخصوصا کالاهای استراتژیک کشور که در زمان های بحرانی نیاز آن بسیار احساس می‌شود.
 

جهش در تولید با نگاه به توانمندی داخلی محقق خواهد شد

در تحقق شعار جهش در تولید هم دولت، هم مجلس، هم قوه قضائیه و هم ارگان‌های مختلف دولتی تأثیرگذار هستند و در طرف دیگر مردم قرار دارند. این رفت‌وبرگشت و تعامل بین دولت و ملت باعث می‌شود که جهش تولید محقق شود و باید دقت کنیم جهش تولید فقط با اتکا به نیروهای داخلی محقق شود.
 
راسخون: با توجه به این‌که شاه‌کلید همه نام‌گذاری سال‌ها در چند سال اخیر به‌نوعی به اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد. ارتباط شعار سال با اقتصادی مقاومتی چیست؟
یکی از ارکانی که ما می‌توانیم جهش تولید داشته باشیم بحث اتکا به نیروهای داخلی است. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که اولا اتکای آن به نیروهای داخلی است دوما اعتماد و افزایش آن به شرکت هایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان است.
 

رابطه مستقیم جهش در تولید با اقتصاد مقاومتی

جهش تولید با اقتصاد مقاومتی یک رابطه مستقیم دارد. باید بدانیم ما در جنگ نرم قرار داریم و غرب و استعمار غربی به هیچ عنوان خوشحال نخواهد شد که کشورهای ضد استعماری مانند ایران جهش و رونق تولید پیدا کنند و اقتصادی بر مبنای منابع داخلی و نیروهای داخلی داشته باشند.
 
نظریه اقتصاد مقاومتی فقط برای ایران نیست و هر کشوری که بخواهد از زیر سلطه استعمار خارج شود می‌تواند از آن استفاده کند. در اقتصاد مقاومتی داشتن روحیه جهادی و روحیه مقاومت بسیار مهم است و همین مسئله باعث تحقق جهش در تولید می‌شود.
 

اصطلاح دینی جهش در تولید، جهاد است

تولید عادی با جهش تولید اندکی متفاوت است، اگر می‌خواهیم جهش پیدا کنیم نیاز به تلاش مضاعف داریم یعنی حرکت و سرعت بیشتری نیاز داریم که اصطلاح دینی آن جهاد است. همان‌طور که حضرت آقا فرمودند جهاد سه نکته دارد؛ اول تلاش دوم تلاش از جنس مضاعف و سوم توجه به مقابل دشمن بودن، است.
 
در جهش تولید هم همین‌طور است ما با روحیه جهادی با تلاش مضاعف و با دانستن اینکه موانعی داریم که موانع خارجی مشخص است و ممکن است موانع داخلی هم داشته باشیم که باید رفع شود تا جهاد تولید محقق شود.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.