ضرورت نوآوری و شکوفایی در عرصه داخلی و بین المللی

نوآوری و شکوفایی در کشور می تواند در ابعاد مختلف بروز و ظهور داشته باشد. در این نوشتار قصد داریم نوآوری و شکوفایی را بطور مختصر در دو عرصه داخلی و بین المللی مورد اشاره قرار دهیم.الف- عرصه داخلی: در عرصه داخلی از جهت تکوین انقلاب اسلامی، امروز کشورمان باتوجه به برتری گفتمان اصولگرایی در شرایط مطلوبی برای عبور از مرحله
سه‌شنبه، 14 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ضرورت نوآوری و شکوفایی در عرصه داخلی و بین المللی
ضرورت نوآوری و شکوفایی در عرصه داخلی و بین المللی
ضرورت نوآوری و شکوفایی در عرصه داخلی و بین المللی
 
نویسنده:اعظم حبیبی
نوآوری و شکوفایی در کشور می تواند در ابعاد مختلف بروز و ظهور داشته باشد. در این نوشتار قصد داریم نوآوری و شکوفایی را بطور مختصر در دو عرصه داخلی و بین المللی مورد اشاره قرار دهیم.
الف- عرصه داخلی: در عرصه داخلی از جهت تکوین انقلاب اسلامی، امروز کشورمان باتوجه به برتری گفتمان اصولگرایی در شرایط مطلوبی برای عبور از مرحله سخت و دشوار تشکیل دولت اسلامی قرار دارد. بویژه آنکه این اتفاق در آستانه ورود به دهه چهارم حیات طیبه انقلاب اسلامی شکل می گیرد. ترسیم نقشه راه این دهه توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان پیشرفت و عدالت به استناد تجارب سه دهه گذشته صورت می پذیرد.
در دهه اول انقلاب، اقتصاد بسته و دولتی حاکم بود و تلاش هایی در جهت توزیع عادلانه امکانات و مایحتاج عمومی صورت گرفت که مقتضای شرایط جنگی همان دهه بود و البته پیشرفتی در پی نداشت. پیشرفت ها و توسعه اقتصادی دهه دوم اگرچه شرایط اقتصادی کشور را متحول ساخت و بسیاری از نابسامانیهای ناشی از جنگ تحمیلی را ترمیم کرد اما به قیمت نادیده انگاشتن عدالت تمام شد. دهه سوم اما عصر توسعه سیاسی نام گرفت که در آن نه از پیشرفت اقتصادی و توسعه چشمگیر خبری بود و نه از عدالت در زمینه های مختلف و از جمله سیاسی. البته در سایه این بی عدالتی سیاسی و اجتماعی بود که کفه احزاب و تشکل ها و نیروهای لائیک و سکولار در مقابل جریان مذهبی سنگین شد.
بدین ترتیب توسعه عدالت محور در دستور کار قرار گرفت و به عنوان نسخه علاج کشور برای دهه چهارم در نظر گرفته شد. ضمن آنکه عدم شکوفایی و باروری کشور پس از سه دهه صرف نظر از علل و عوامل آن می بایست نتایج و دستاوردهای ملموسی داشته باشد. مقام معظم رهبری به عنوان تئوریسین راهبردهای کلان نظام می فرماید: «خب، ما می خواهیم وارد دهه چهارم بشویم برای دهه چهارم جمهوری اسلامی ما باید نگاه کنیم به عرصه زندگی خود و ببینیم کمبودهای ما کجاست، ما کمبودهای زیادی داریم... باید شتابمان و نوع حرکتمان را جوری تنظیم بکنیم که بتوانیم به صفوف مقدم برسیم.»
نوآوری در خصوص مسائل فرهنگی نیز بویژه در جوامع ارزشی و دینی همواره به عنوان یک ضرورت مطرح می شود؛ اما آنچه در سال جاری بیش از هر چیز مد نظر است نوآوری و خلاقیت در بعد اقتصادی در جهت حل مشکلات معیشتی مردم و گشایش در بن بست ها بوده و ملموس بودن و عینیت بخشیدن به نوآوری ها، به عنوان یک ضرورت مطرح می شود. از همین رو بر شکوفا شدن نوآوری های قبلی و زحمات گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید شده است لذا به نظر می رسد ضمن آنکه همه خواص و عوام باید جهت فراگیر کردن فضای نوآوری در جامعه بکوشند اما باید این نوآوری ها تبلور عینی در عرصه جامعه داشته باشد.
در سال پایانی دولت نهم به عنوان نماد حضور تفکر اصولگرایی در عرصه مدیریتی کشور و ضرورت تبلور محصول و برکات این حضور در رفع مشکلات مردم قرار داریم از یک طرف آثار زحمات و طرح های ابتکاری دولت اصولگرای نهم باید پیش از به سر رسیدن دوره چهار ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد بصورت عینی و ملموس در منظر عمومی آشکار گردد و آحاد ملت بویژه طبقات محروم جامعه از ثمرات شیرین آن بهره مند گردند و از طرف دیگر جریان اصولگرا به عنوان یک اندیشه ناب و مدافع ارزشهای انقلاب اسلامی باید بتواند با خلاقیت و نوآوری موانع بزرگ رشد و تعالی کشور را از پیش رو برداشته و بقای نظام اسلامی و حاکمیت دینی را با نمایش توانمندی ها و کارآمدی آن تضمین نماید.
ب- عرصه بین المللی: ضرورت دیگر طرح راهبرد نوآوری و شکوفایی در سال جاری به موقعیت حساس کشورمان در مواجهه با نظام سلطه گری غرب و فشارهای آمریکا در موارد مختلف بویژه پرونده هسته ای باز می گردد که باتوجه به ماه های پایانی حضور نومحافظه کاران تندرو در کاخ سفید احتمال افزایش زورگویی این کشور به جمهوری اسلامی ایران متصور است. از این رو، رهبر معظم انقلاب در تشریح ضرورت طرح شعار سال، به این علت مهم اشاره فرمودند که «در مقابل زیاده خواهی های دشمنان، راه نجات تسلیم شدن و عقب نشینی کردن نیست، اگر دشمن زورگویی و زورگیری می کند، باید در مقابل دشمن ایستاد و پیشرفت کرد، علاج ملت ایران در کسب اقتدار است. این اقتدار فقط به معنای اقتدار نظامی نیست، باید اقتدار علمی و اقتصادی، قدرت اخلاقی و اجتماعی و بالاتر ازهمه اینها اقتدار معنوی و روحی را هم کسب کنیم.» همچنین معظم له فرمودند: در دوره ای که دنیا به دو بخش سلطه گر و سلطه پذیر تقسیم می شدند جمهوری اسلامی آمد این خط کشی باطل و نظام غلط را درهم شکست». امروزه خاورمیانه نمایشگاه ناکامی و شکست سیاست های آمریکاست. نظام سلطه امروز به یاری خداوند متعال ضربه پذیرتر شده است و فضای کنونی حاکم بر منطقه و جهان به نفع جمهوری اسلامی ایران است. ناکامی آمریکا در منطقه قفقاز نمونه دیگر از شکست های اوست. بنابراین موقعیت جدید ایجاب می کند با استفاده از نوآوری و دیپلماسی نرم در عرصه بین المللی مسئله پرونده هسته ای را دنبال نمود و حداکثر استفاده ممکن از فضای بوجود آمده در روابط شرق و غرب بهره جست و همانگونه که نظام تاکنون در مقابل زیاده خواهی دشمنان ایستادگی کرد با قدرت آن را ادامه دهد تا انشاءالله دشمنان را در رسیدن به اهداف شان ناکام نماید.
منبع: http://www.bashgah.net

معرفی سایت مرتبط با این مقاله


تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما