ارز رمز نگاری شده ملی

در این مقاله می‌بینیم که یک ارز ملی دیجیتال می‌تواند دارای پیامدهایی جدی در حفظ حریم خصوصی باشد.
يکشنبه، 10 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارز رمز نگاری شده ملی
تصویر: ارز دیجیتال بانک کانادا به دولت فدرال اجازه می‌دهد تا هزینه‌ها را کنترل کند. (Shutterstock)
 
 
استفاده گسترده از ارز رمز نگاری شده به عنوان یک روش جایگزین پرداخت منجر به رشد اکوسیستم دیجیتال در طی این سالها شده است. دولت‌ها در پشت منحنی هستند و با چگونگی تدوین اقدامات مؤثر در سیاست‌های عمومی برای تنظیم استفاده از آن، همچنان دست و پنجه نرم می‌کنند.
       
بانک کانادا چندین سال است که به طور جدی گزینه ارز دیجیتال را بررسی می‌کند تا تهدید چندین ساله درک شده از ارز رمز نگاری شده را برطرف کند. این واحد پول ملی دیجیتال متمرکز خواهد شد، به این معنی که بانک قادر به نظارت و تنظیم معاملات در آن شبکه خواهد بود.
 
ارز رمز نگاری شده یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که برای انجام معاملات مالی و محافظت در برابر جعل و کلاهبرداری، به کاربرد رمزنگاری متکی است. ارز رمز نگاری شده جایگزین ارزهای مستقل است که مانند مورد دولت کانادا توسط دولتهای ایالتی صادر می‌شود.
 
تحقیقات دکتری من به بررسی چگونگی تلاش دولت‌ها برای تنظیم رمز نگاری پرداخته است - فناوری مختل کننده حاکمیتی که در برابر کنترل یک دولت به طور یک جانبه مقاوم است.
 

تنظیم ارزهای رمز نگاری شده

استفاده از ارزهای رمز نگاری شده پیامدهای گسترده‌ای برای اقتصاد جهانی و همچنین نقش دولت دارد. به عنوان یک شبکه پرداخت غیرمترقبه و غیرقابل انعطاف که به افراد امکان می‌دهد بدون نیاز به یک واسطه، اطلاعات را با یک دیگر به اشتراک بگذارند، ارز رمز نگاری شده کنترل بانک‌های مرکزی بر عرضه پول را دور می‌زند.
 
با استفاده از فناوری بلاک چین، هیچ شخص ثالثی قادر به کنترل معاملات و داده‌های ذخیره شده در دفتر کل توزیع شده نیست. به این ترتیب، استفاده از ارز رمز نگاری شده به عنوان وسیله پرداخت، این توانایی را دارد که توانایی دولت برای رد یابی حرکت ارز را تضعیف کند.
 
در نتیجه، دولت‌ها در جهت کاهش ارزهای رمز نگاری شده، در بعضی موارد از آنها به عنوان تهدید مستقیمی برای امنیت ملی و ثبات سیستم مالی جهانی یاد می‌کنند.
 
این اقدام برای طبقه بندی ارز رمز نگاری شده به عنوان یک تهدید، با گفته های مارک کارنی، فرماندار سابق بانک کانادا و فرماندار فعلی بانک مرکزی انگلیس، مخالف است. کارنی نقش ارز ذخیره جهانی را به چالش کشید و اظهار داشت که می‌تواند با یک ارز دیجیتالی جایگزین شود.
 

ارز دیجیتال فدرال

در گزارشی که توسط بانک کانادا تهیه شده است، یافته‌ها حاکی از آن است که کانادایی‌ها اکنون نسبت به ارزهای رمز نگاری شده مانند بیت کوین آگاهی بیشتری دارند و حدود پنج درصد از کانادایی‌ها واقعاً مالک این دارایی‌های دیجیتال هستند.
 
ارزهای دیجیتالیِ متعلق به دولت، احتمالاً باعث تداوم یک بلاک چین خصوصی خواهد شد به خاطر این که مدل حکومتی متمرکزشان  شفافیت را کاهش می دهد. بلاک چین‌های خصوصی تلاش می‌کنند بدون تسلیم شدن به کنترل، از مزایای فناوری بلک چین استفاده کنند. رویکرد متمرکز سازی باعث افزایش خطر یک نقطه منفرد خرابی می‌شود زیرا تمام داده‌ها در یک سیستم منفرد ذخیره می‌شوند.
 
ذخیره مقدار عظیمی از داده‌ها در یک مکان متمرکز همیشه موفقیت آمیز نبوده است، و اغلب منجر به نقض و نشت داده‌ها می‌شود. علاوه بر این، دسترسی آسان‌تر به داده‌ها امکان پذیر خواهد بود زیرا هکرها در مقایسه با میزان گره‌ها در یک شبکه غیر متمرکز عمومی، تنها لازم است از پس تعداد کمتری گره برآیند.
 

مدیریت توسط اجماع

ارزهای رمز نگاری شده سنتی غیر متمرکز هستند و معاملات از طریق اجماع اعتبار سنجی و اداره می‌شوند. این بدان معنی است که اکثر گره‌های شبکه مجبور هستند که برای اعتبار سنجی، موافقت کنند که یک تراکنش اتفاق افتاده است.
 
اکتشاف بانک کانادا پیشنهاد کرده است که ایجاد ارز دیجیتال امکان جمع آوری اطلاعات بیشتر، در مقایسه با گذشته، در مورد مصرف کنندگان کانادایی را فراهم می‌کند. این اطلاعات و داده‌های شخصی سپس می توانند با اشخاص ثالث مانند مأموران اجرای قانون به اشتراک گذاشته شوند، که در حال حاضر برای بررسی عادات هزینه‌ای شخص نیاز به حکم دارند.
 
مفهوم جمع آوری اطلاعات بیشتر در باره کانادایی‌ها از طریق ارز دیجیتال پیشنهادی، نگرانی‌هایی جدی در باره حفظ حریم خصوصی را ایجاد می‌کند. در حالی که پول نقد همچنان تنها راه برای ناشناس ماندن معاملات شماست، استفاده از ارز رمز نگاری شده یک دنباله تفصیلی را  به حال خود رها می‌گذارد.
 
بانک کانادا با درج خود در این ترکیب، می‌خواهد سطح جدیدی از نظارت دولتی در اقتصاد دیجیتال را تقویت کند.
 

کنترل جریان پول

اگر چه برخی از ارزهای رمز نگاری شده نام مستعاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما هیچ تضمینی مبنی بر این که ارز دیجیتال بانک کانادا همان سطح ناشناس بودن را در اختیار شهروندان قرار دهد، نیست.
 
یک ارز دیجیتال ملی که اطلاعاتی را در مورد مصرف کنندگان جمع می‌کند دلالت‌هایی جدی در خصوص حفظ حریم خصوصی دارد و یکی از پیامدهای احتمالی آن جایگزین کردن پول فیزیکی است. نظارت نهادی بر عادت‌های خرج ارزهای دیجیتال نگرانی‌هایی را در مورد نظارت بر افراد زیر سن قانونی، شهروندان بدون سند و حق مردم برای حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند.
 
با آماده شدن کشورها برای آزمایش و راه اندازی ارزهای دیجیتالی ملی خود، آنها همچنین با موضوعات مرتبط با حاکمیت متمرکز رو به رو می‌شوند.
 
ارز رمز نگاری شده ملی

تصویر: بانک کانادا با معرفی و تنظیم ارز دیجیتال مدیریت شده، مشغول نظارت دولت بر الگوها و عادات هزینه کانادایی خواهد بود. (Shutterstock)
 

خرج آزادانه

هر داده کمی که بانک مرکزی بتواند در مورد کانادایی‌ها و عادات خرج کردن آنها کنترل، مشاهده و به اشتراک بگذارد، یک مزیت یاد گیری بالقوه برای بانکداران ممتاز است، اما برای بقیه جامعه این گونه نیست. نظارت نهادی بر عادت‌های خرج ارزهای دیجیتال نگرانی‌هایی را در مورد نظارت بر افراد زیر سن قانونی، شهروندان بدون سند و حق مردم برای حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند. هر محدودیتی که بانک کانادا با آن رو به رو است، از جمله افزایش استفاده از ارز رمز نگاری شده غیر متمرکز در بین جمعیت، یک ضعف است - از این رو به آزمایش آن با فناوری دفتر کل توزیع شده خصوصی می‌پردازد.
 
معرفی هرگونه رمز نگاری متمرکز از طریق بانک کانادا باید تحت نظارت باشد زیرا احتمالاً به یک سطح بی سابقه نظارت دولتی بر کانادایی‌ها منجر می‌شود. از آن جا که ما همچنان شاهد نظارت بیشتر دولتی و نهادی هستیم، باید از خود بپرسیم که آیا بانک‌های مرکزی مؤسسات مناسبی برای توسعه ارزهای دیجیتالی جدید هستند یا خیر.
 
آنچه بانک کانادا نتوانسته است آن را درک کند این است که از نظر تاریخی، فناوری به سمت گشودگی گرایش پیدا می‌کند. رویکرد بانک کانادا به ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیست.
 
منبع: انور محمد - McMaster University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط