دروازه ي لُد
نويسنده:مريم پاك آيين
«لد»، روستايي در نزديكي بيت المقدس، در سرزمين فلسطين است.(1)
دروازه ي لد كه با نام «باب لد»نيز شناخته مي شود، در برخي روايات و احاديث محل فرود آمدن حضرت عيسي (ع)معرفي شده است، اما علت عمده ي شهرتش بدين جهت است كه با توجه به احاديث، محل به هلاكت رسيدن دجال مي باشد.(2)
در شماري از روايت هاي ابن حماد آمده است كه محل فرود آمدن عيسي (ع)در قدس خواهد بود و دربرخي ديگر آمده كه در محل پل سفيد بر دروازه ي دمشق و در بعضي ديگر، در كنار مناره اي در محل دروازه ي شرقي دمشق، بر طبق پاره اي از روايات در دروازه ي لد در فلسطين مي باشد. اما نظر مشهور اين است كه آن حضرت نخست در قدس فرود مي آيد وسپس رهسپار شام و ديگر نقاط مي شود.(3)
در زمينه ي فرود آمدن حضرت عيسي (ع)احتمال قوي اين است كه با توجه به گفتار خداوند متعال در قرآن كريم:«هيچ كس از اهل كتاب نيست مگر اينكه به او ايمان مي آورد».
مي توان گفته همه ي ملل مسيحي و يهودي به او ايمان مي آورند.فلسفه ي عروج او به آسمان و طولاني شدن عمر آن حضرت اين است كه خداوند او را براي ايفاي نقش بزرگ وي در مرحله ي حساس تاريخي كه امام مهدي (ع)ظهور مي كند و مسيحيان بزرگ ترين قدرت جهاني را تشكيل مي دهند، ذخيره نموده است.(4)
در روايات آمده است كه حضرت مسيح، دجال را در دروازه لد مي كشد.هرچند برخي احاديث گوياي اين مطلب اند كه حضرت مهدي (ع)، خود، اين كار را انجام مي دهد، به طور مثال:
در حديث نوروز از معلي بن خنيس از حضرت صادق (ع) فرمود:«نوروز آن روزي است كه قائم ما در آن روز ظاهر مي شود و خداوند او را بر دجال ظفر خواهد داد، پس او را در كناسه ي به دار آويزد».
با اين حال، اين حديث چون در كتب قديمي نيامده است چندان اعتباري ندارد و حديثي كه بيانگر اين است كه دجال به دست حضرت عيسي به هلاكت مي رسد قوي تر است.(5)
توضيح درباره ي شخيصت دجال و اينكه آيا او نمادين است يا مصداق خارجي دارد، يا ويژگي هاي ظاهري او در اين مقاله نمي گنجد اما آنچه مسلم است اينكه دجال در آخرالزمان ظهور مي كند و ابزارهاي پيچيده اي براي مقابله با حقيقت اسلام دارد.
درمورد دجال از پيامبر اكرم (ص)نقل شده است:«چون دجال خروج كند، طوفاني چون قوم عاد و بانگي چون بانگ قوم صالح و مسخي چون مسخ اصحاب رس واقع شود.وي از مشرق، از دهكده اي به نام «دارس»خروج مي كند، بر مركبي نابينا و سُم شكسته سوار مي شود كه تا سينه اش در آب فرو مي رود، به هر شهري وارد شود جز چهار شهر: مكه، مدينه، قدس و طرسوس.آنگاه حضرت عيسي (ع) نازل مي شود و دجال به دست او كشته مي شود، با وسيله اي كه با خود موقع نزول مي آورد.دجال چهل روز در زمين مي گردد كه يك روز آن چون يك سال و يك روزش چون يك ماه و ديگر روزهايش چون روزهاي معمولي است.حضرت عيسي (ع)او را در باب لد مي كشد».(6)
/خ
دروازه ي لد كه با نام «باب لد»نيز شناخته مي شود، در برخي روايات و احاديث محل فرود آمدن حضرت عيسي (ع)معرفي شده است، اما علت عمده ي شهرتش بدين جهت است كه با توجه به احاديث، محل به هلاكت رسيدن دجال مي باشد.(2)
در شماري از روايت هاي ابن حماد آمده است كه محل فرود آمدن عيسي (ع)در قدس خواهد بود و دربرخي ديگر آمده كه در محل پل سفيد بر دروازه ي دمشق و در بعضي ديگر، در كنار مناره اي در محل دروازه ي شرقي دمشق، بر طبق پاره اي از روايات در دروازه ي لد در فلسطين مي باشد. اما نظر مشهور اين است كه آن حضرت نخست در قدس فرود مي آيد وسپس رهسپار شام و ديگر نقاط مي شود.(3)
در زمينه ي فرود آمدن حضرت عيسي (ع)احتمال قوي اين است كه با توجه به گفتار خداوند متعال در قرآن كريم:«هيچ كس از اهل كتاب نيست مگر اينكه به او ايمان مي آورد».
مي توان گفته همه ي ملل مسيحي و يهودي به او ايمان مي آورند.فلسفه ي عروج او به آسمان و طولاني شدن عمر آن حضرت اين است كه خداوند او را براي ايفاي نقش بزرگ وي در مرحله ي حساس تاريخي كه امام مهدي (ع)ظهور مي كند و مسيحيان بزرگ ترين قدرت جهاني را تشكيل مي دهند، ذخيره نموده است.(4)
در روايات آمده است كه حضرت مسيح، دجال را در دروازه لد مي كشد.هرچند برخي احاديث گوياي اين مطلب اند كه حضرت مهدي (ع)، خود، اين كار را انجام مي دهد، به طور مثال:
در حديث نوروز از معلي بن خنيس از حضرت صادق (ع) فرمود:«نوروز آن روزي است كه قائم ما در آن روز ظاهر مي شود و خداوند او را بر دجال ظفر خواهد داد، پس او را در كناسه ي به دار آويزد».
با اين حال، اين حديث چون در كتب قديمي نيامده است چندان اعتباري ندارد و حديثي كه بيانگر اين است كه دجال به دست حضرت عيسي به هلاكت مي رسد قوي تر است.(5)
توضيح درباره ي شخيصت دجال و اينكه آيا او نمادين است يا مصداق خارجي دارد، يا ويژگي هاي ظاهري او در اين مقاله نمي گنجد اما آنچه مسلم است اينكه دجال در آخرالزمان ظهور مي كند و ابزارهاي پيچيده اي براي مقابله با حقيقت اسلام دارد.
درمورد دجال از پيامبر اكرم (ص)نقل شده است:«چون دجال خروج كند، طوفاني چون قوم عاد و بانگي چون بانگ قوم صالح و مسخي چون مسخ اصحاب رس واقع شود.وي از مشرق، از دهكده اي به نام «دارس»خروج مي كند، بر مركبي نابينا و سُم شكسته سوار مي شود كه تا سينه اش در آب فرو مي رود، به هر شهري وارد شود جز چهار شهر: مكه، مدينه، قدس و طرسوس.آنگاه حضرت عيسي (ع) نازل مي شود و دجال به دست او كشته مي شود، با وسيله اي كه با خود موقع نزول مي آورد.دجال چهل روز در زمين مي گردد كه يك روز آن چون يك سال و يك روزش چون يك ماه و ديگر روزهايش چون روزهاي معمولي است.حضرت عيسي (ع)او را در باب لد مي كشد».(6)
پي نوشت ها:
1.مراصد الاطلاع، ج3، ص 1202، به نقل از :مجتبي تونه اي، موعود نامه، ص 152.
2.منتخب الاثر، صص 316 و 318، به نقل از:موعود نامه، ص 152.
3.كوراني، علي، عصر ظهور، ص 342.
4.همان.
5.خراساني، محمد جواد و مير شفيعي خوانساري، سيد جواد، مهدي منتظر، ص 278.
6.ينابيع المودة، ج3، ص 136؛ الزام الناصب، ص 228، بشارة الاسلام، ص 274، به نقل از روزگار رهايي، ج1، ص552.
/خ