انار و تاثیرات آن بر بدن انسان

دانه‌ها و گل میوه انار می‌توانند خواصی را ارائه بدهند که برای کاهش دادن قند خون مناسب هستند و به‌طور بالقوه برای افراد مبتلا به هایپرگلایسمی و بیماری دیابت مفید محسوب می‌شوند.
دوشنبه، 18 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انار و تاثیرات آن بر بدن انسان

چرا انار بخوریم ؟

انار در میان میوه ها در صدر خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان است . البته بعضی از این ترکیبات ، عامل رنگ قرمز انار و بعضی ، ترکیباتی به نام تانین ها هستند که طعم گس یا تلخ مانندی در این میوه ایجاد می کنند . در کل انار میوه ایده آل پاییز و زمستان و سرشار از ویتامین ها و املاحی مانند B5 ، B6 ، C ، پتاسیم ، مس می باشد .
 

چه اناری بخوریم ؟

انار کاملا گرد و بزرگ را انتخاب کنید زیرا انارهای کوچکتر معمولا کم آب تر و ترش هستند .

میوه سنگین ، نشان می دهد دانه ها کاملا آب دارند و وقتی آرام به پوست انار ضربه بزنید باید صدایی شبیه ضربه زدن به فلز داشته باشد .

انار ضد سرطان است و به عنوان منبع آنتی اکسیدانی قوی ، خوراکی ایده آلی برای پیشگیری از سرطان در برنامه روزانه است و حتی می تواند مانع پیشرفت بیماری شود . البته تاثیر آن در مقابله با سرطان پروستات ملموس تر است و می تواند روند تکثیر سلول های سرطانی را به یک سوم برساند .

عملکرد آن نسبت به سرطان سینه و پروستات ناشی از تنظیم هورمون های استروژن است و تانین های موجود در آن با فعال شدن در سیستم گوارش در برابر سرطان کولون موثر خواهد بود . ایزوفلاون های ( فیتواستروژن ) انار نیز به کاهش سلول های سرطانی کمک می کنند و تاثیر قابل توجهی در این خصوص دارند .
 

درباره خواص ضد پیری و ضد سرفه انار نیز توضیح بفرمایید ؟

خاصیت آنتی اکسیدانی انار ، به عنوان یک راهکار طبیعی ضد پیری بیش از پیش مورد توجه تولید کنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی است . درواقع انار بر فیبرهای پوست اثر می گذارد و حالت کشسانی بهتری به آن می دهد .

البته هشتاد درصد این فواید از طریق مصرف خوراکی تامین می شود و استعمال خارجی چندان تاثیری ندارد . به این ترتیب که ماساژ موضعی روزانه آب انار رقیق شده با روغن زیتون روی پوست می تواند به برطرف شدن لکه های قهوه ای و لکه های پوستی کمک کند .

شاید عجیب به نظر برسد اما انار یک ماده ی غذایی موثر برای سرفه است . درواقع ، ویتامین ب ۶ ، که انار سرشار از آن است … باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .

به این تاثیر عالی باید خواص ضدالتهابی فلاونوئیدها ( نوعی از آنتی اکسیدان ها ) عملکرد ضد باکتریایی و ضد ویروسی و تانین ها را نیز اضافه کرد . از این پس برای تسکین سرفه های مزمن یک تا دو بار در روز آب انار را غرغره کنید . فراموش نکنید از خواص و فواید انار ، ضد سرفه بودن آن است .
 

آیا مصرف انار در سوء هاضمه و یا آلزایمر تاثیر دارد ؟

از قدیم گفته می شد انار برای بهبود بیماری های گوارشی مفید است که البته از لحاظ علمی نیز تائید شده است . در کل ، فلاونوئید ها ، تانین ها و فیبرها ترکیبات عالی برای سیستم گوارش هستند که ناشی از عملکرد ضد باکتریایی ، ضد ویروسی و ضدالتهابی آنهاست .

به علاوه انار می تواند به تسکین باد شکم ، نفخ و اسهال کمک کند .

مصرف منظم انار می تواند از بروز اختلالات عصبی پیشگیری کند . گرچه هنوز مطالعات دقیقی در این باره انجام نگرفته اما به نظر می رسد تاثیر آنتی اکسیدانی انار می تواند نقش محافظتی در برابر اختلالات عصبی مرتبط با پیری و بیماری هایی مانند آلزایمر داشته باشد .

ترکیبات موجود در انار کمک می کند جذب چربی ها طی فرایند هضم کاهش پیدا کند . همچنین انار میوه مناسبی برای سیستم قلبی عروقی است و از جنبه های مختلف مفید است . کلسترول بد خون LDL و فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد .
 

تداخل انار با داروها چگونه است ؟

طبیعی بودن خوراکی ها و خواص درمانی آنها دلیل بی احتیاطی در مصرف آنها نمی شود . به عنوان مثال ، اگر فردی تحت درمان داروهای کاهنده ی کلسترول خون با پایه استاتین است ، باید پیش از مصرف روزانه انار با پزشک معالجش مشورت کند زیرا ممکن است تاثیرات استاتین در بدن افزایش یابد و مسمومیت ایجاد شود .
 

بهترین روش نگهداری انار

انار را می توان در محیطی خنک حدود ۵ درجه سانتی گراد به مدت ۴ ماه نگهداری کرد . البته نباید دیگر میوه ها را کنار انار گذاشت زیرا انار گاز اتیلن آزاد می کند که باعث رسیدن سریع تر آنها می شود .

همچنین در دمای معمولی محیط تا حدود ۲ هفته و در جا میوه ای یخچال تا یکماه قابل نگهداری است . جالب است بدانید انار قابل کنسرو شدن نیست اما می توان دانه هایش را خشک یا منجمد کرد و ماه ها در ظرف دربسته نگه داشت .


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.