کاوش در مورد مزایای سلامتی روزه گرفتن دو روز در هفته

رژیم غذایی دو روز روزه داری در هفته به جای رژیم کم کردن قابل ملاحظه همیشگی تعداد کالری‌ها که معمولاً توسط مردم پیگیری نمی‌شود توصیه می‌شود که می‌تواند همان اثر یا اثرات بهتری را در بر داشته باشد.
جمعه، 26 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاوش در مورد مزایای سلامتی روزه گرفتن دو روز در هفته
تصویر: به عنوان بخشی از یک مطالعه ارزیابی مزایای سلامتی بالقوه روزه گرفتن دو روز در هفته، برخی از افراد مورد مطالعه رژیم‌های غذایی نوعی خود را می‌خورند، و  بقیه دو یا سه روز در هفته از غذا روزه می‌گیرند و رژیم های عادی خود را در روزهای دیگر می‌خورند. اعتبار: رابرت بوستون
 
در زمانی از سال که بسیاری از افراد تصمیم به از دست دادن چند پوند از وزن خود گرفته‌اند، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس داوطلبانی را برای مطالعه استخدام می‌کنند تا مشخص کنند آیا روزه گرفتن و پرهیز از غذا در چند روز در هفته برخی از همان فواید سلامتی را فراهم می‌کند که محدود کردن شدید کالری‌ها در هر روز هفته فراهم می‌نماید یا نه؟
 
سالهاست که مطالعات انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که کالری‌های به شدت محدود شده، در حالی که همچنان به اندازه کافی تغذیه صورت می‌گیرد، می‌توانند حیوانات را سالم نگه داشته و طول عمر آنها را افزایش دهند. اخیراً تحقیقات روی حیوانات همچنین نشان داده است که روزه گرفتن چند روز در هفته عمر را طولانی‌تر می کند و از ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان جلو گیری می‌کند.
 
افرادی که محدودیت کالری را تجربه می‌کنند – مثلاً خوردن یک رژیم غذایی کم کالری و در عین حال متعادل از نظر غذایی - به نظر می‌رسد برخی از مزایای مشابه حیوانات را دریافت می‌کنند، اما تعداد کمی از مردم مایل به محدود کردن شدید کالری‌های خود، حتی با وعده زندگی بالقوه طولانی‌تر هستند.
 
لوئیجی فنتانا، MD، دکترا، پروفسور تحقیقات پزشکی و محقق اصلی مطالعه گفت: "ما می‌دانیم که مزایای استفاده از محدودیت کالری واقعاً وجود دارد، اما مشکل این است که مردم نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. این بسیار سخت است. خبر خوب این است که داده‌های حیوانات نشان می‌دهند که روزه دارای متناوب ممکن است به اندازه محدودیت کالری طولانی مدت در افزایش طول عمر و بهبود سلامتی مؤثر باشد. "
 
در سال 2013 میلادی، یک پزشک و روزنامه نگار بریتانیایی کتابی پر فروش نوشت و یک مستند درباره رژیم 5 -2  تهیه کرد، که خواستار روزه داری در دو روز در هفته و خوردن نرمال در پنج روز دیگر شده بود. اکنون هزاران نفر در سراسر جهان آن را امتحان می‌کنند. اما فنتانا گفت روزه متناوب در مردم به اندازه کافی مطالعه نشده است.
 
فونتانا گفت: "این اولین مطالعه این استراتژی است که در آن ما به طور کلی به نشانگرهای التهاب، تغییر در عملکرد و سوخت و ساز بدن و قلب و عروق، از جمله تغییرات مولکولی در روده بزرگ که ممکن است از بروز سرطان جلو گیری کند، نگاه می‌کنیم. "
 
به جای کاهش مصرف کالری 25 تا 30 درصدی در هر وعده غذایی مانند تمرین کنندگان محدودیت کالری، از افرادی که در این مطالعه شرکت می‌کنند خواسته می‌شود تا حداقل شش ماه هر هفته دو یا سه روز روزه بگیرند.
 
از داوطلبان مطالعه که شاخص توده بدنی آنها(BMI، اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن) 24 تا 28 است، که دارای اضافه وزن مرزی هستند، خواسته می‌شود که دو روز در هفته روزه بگیرند. افراد با BMI  28 تا 35، که چاق محسوب می‌شوند، سه روز در هفته روزه می‌گیرند.
 
فونتانا گفت: "اما شرکت کنندگان مجبور نیستند در روزهایی که روزه می‌گیرند کاملاً از غذا خود داری کنند." وی گفت: "در هنگام صرف شام می‌توانند یک سالاد بزرگ یا سبزیجات سبز خام یا پخته شده میل کنند. اما خوردن هیچ سبزیجات پروتئینی یا نشاسته‌ای مانند سیب زمینی یا نان مجاز نیست. "
 
در روزهای دیگر، شرکت کنندگان در مطالعه همان کالری‌ای را که معمولاً مصرف می‌کنند، مصرف می‌کنند.
 
فونتانا توضیح داد: "متخصص تغذیه ما ممکن است تغییر در کیفیت رژیم‌های غذایی شرکت کنندگان را پیشنهاد دهد اما نه تغییری در کل کالری‌ها." "ما دوست داریم که آنها رژیم‌های غذایی سالم‌تری داشته باشند، از مواد ناخواسته خلاص شوند و غذاهای باکیفیت بخورند، اما ما نمی خواهیم آنها کالری را محدود کنند. "
 
این مطالعه به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. برای شش ماه اول، افراد به طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار می‌گیرند. روزهای اول هر هفته دو یا سه روز روزه می‌گیرند. از شرکت کنندگان در گروه دیگر خواسته می‌شود که روشی را که معمولاً انجام می‌دهند، ادامه دهند. سپس پس از شش ماه، اعضای گروه دوم نیز دو یا سه روز در هفته روزه می‌گیرند.
 
تمام افراد در ابتدای مطالعه تحت آزمایش قرار می‌گیرند. از آنها خون گرفته و تست می‌شود، آزمایش ترکیبی بدن و آزمایش تحمل گلوکز خوراکی و الکترو کاردیوگرام روی آنها انجام می‌شود. ویزیت‌ها، و آزمایشات مختلف نیز سه، شش، نه و 12 ماه به مطالعه نیاز دارند. به جای کاهش مصرف کالری 25 تا 30 درصدی در هر وعده غذایی مانند تمرین کنندگان محدودیت کالری، از افرادی که در این مطالعه شرکت می‌کنند خواسته می‌شود تا حداقل شش ماه هر هفته دو یا سه روز روزه بگیرند. همچنین از برخی افراد سؤال خواهد شد که آیا می‌خواهند نمونه برداری روده بزرگ را برای شناسایی خطر احتمالی سرطان روده بزرگ انجام دهند.
 
با کاهش وزن افراد، تیم فونتانا مانیتورینگ وزن خواهند شد، اما این مطالعه کمتر به تأثیرات روزه داری بر کاهش وزن توجه دارد تا رابطه آن با تغییرات مرتبط با پیری و طول عمر.
 
تمام ویزیت‌ها، آزمایش‌ها و مشاوره مربوط به رژیم به طور رایگان ارائه می‌شود.
 
این رژیم غذایی، که در بریتانیا نیز شروع شده است، کالری شما را 2 روز در هفته به شدت کاهش می‌دهد. اساساً شما روزه می‌گیرید. این برای همه بی خطر نیست، بنا بر این اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی روزه می‌گوید که اگر باردار یا کم وزن هستید، یا سابقه اختلالات خوردن یا دیابت دارید، نباید روزه بگیرید و در صورت مصرف دارو ابتدا باید با پزشک خود در مورد روزه گرفتن مشورت کنید. این رژیم غذایی همچنین برای بچه‌ها، نوجوانان، سالخورده‌های ضعیف یا هر کسی که احساس خوبی ندارد و یا تب دارد توصیه نمی‌شود.

مفهوم اصلی پشت سر گذاشتن رژیم غذایی روزه این است که به مدت 5 روز در هفته به طور معمول میل کنید و در 2 روز دیگر کالری بسیار محدودی بخورید.

یکی از متخصصین این رژیم "روزه داری متناوب" را امتحان کرد وقتی که پزشک به او نشان داد که اگرچه او فقط چند پوند اضافه وزن داشت، اما کلسترول او زیاد بود و پارامترهای قند خون وی درست نبود. او می نویسد که می‌دانست روزه گرفتن دشوار است، اما درد گرسنگی‌های او سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت برطرف شد. او همچنین احساس کرد که روزه گرفتن حواس و مغز او را تیزتر می‌کند. به علاوه، رژیم غذایی تمام نتایج مورد نظر خود را به بار آورد.
 
منبع: جیم درایدن Washington University in St. Louis


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.