رژیم غذایی اسیدی چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

لازم است که مواد غذایی قلیایی به اندازه کافی مصرف شود تا اثرات مواد غذایی اسیدی و همچنین برخی عادت هایی که بدن را اسیدی می کنند و PH آن را کاهش می دهند (مانند پرخوری یا ورزش سنگین) را خنثی کرده و بدن را به تعادل برساند. اگر تغذیه ما صرفاً حاوی مواد غذایی اسیدی باشد و مواد غذایی قلیایی به میزان کافی مصرف نشود، بدن در معرض دیابت قرار می گیرد.
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی اسیدی چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

رژیم غذایی اسیدی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود!

محققان دریافتند رژیم غذایی حاوی غذاهای اسیدی – گوشت، ماهی و نوشیدنی های گازدار – ممکن است بعضی از زنان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دهد.

محققان متوجه شدند، افراد با داشتن سطح بالاتر اسیدیته رژیم غذایی، بیش از ۷۰٪ بیشتر از افراد با رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی بیشتر، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که رژیم ها غنی از محصولات حیوانی و سایر مواد غذایی اسیدی، ممکن است بار اسیدی ایجاد کنند که با مصرف میوه ها و سبزیجات جبران نمی شود. این امر می تواند به اسیدوز متابولیک مزمن منجر شود، که ممکن است در اختلالات قلب و عروق نقش داشته باشد.
 

پیگیری اثرات اسیدوز (قرار گرفتن ph خون در محدوده اسیدی)

مهم ترین قسمت از دیدگاه کنترل قند خون، افزایش اسیدوز می تواند توانایی انسولین برای اتصال به گیرنده های مناسب در بدن و همچنین حساسیت به انسولین را کاهش دهد.

با این ایده، دانشمندان تصمیم گرفتند تا تاثیر اسیدوز ناشی از مواد اسیدی رژیم غذایی بر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بررسی کنند.

۶۶،۴۸۵ زن در این مطالعه از مطالعه E3N انتخاب شدند (تحقیق اپیدمیولوژیکال در حال انجام شناخته شده ای در مرکز فرانسوی تحقیقات پیشگیرانه اروپا در مورد سرطان و تغذیه) و به مدت بیش از ۱۴ سال مورد بررسی قرار گرفتند. بار اسیدی رژیم غذایی آنها با استفاده از دو آزمون استاندارد برای ارزیابی میزان اسید رژیم غذایی ناشی از غذاها محاسبه شد.

در طی این پیگیری، ۱،۳۷۲ مورد جدید دیابت نوع ۲ اتفاق افتاد. در کل جمعیت، افرادی که دارای بالاترین میزان رژیم غذایی اسیدی بودند در مقایسه با افراد با کمترین میزان مصرف غذاهای اسیدی، ۵۶٪ افزایش خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ را نشان دادند.

زنان دارای وزن طبیعی (با BMI 25 و کمتر) بیشترین افزایش خطر را داشتند (۹۶٪ برای اسیدی ترین رژیم غذایی) در حالی که زنان دارای اضافه وزن (با BMI 25 و بالاتر) با رژیم غذایی اسیدی، تنها ۲۸ درصد افزایش خطر داشتند.
 

گوشت یک اسید ساز است

نویسندگان می گویند: رژیم غذایی غنی از پروتئین حیوانی ممکن است به جذب اسید خالص کمک کند، در حالی که بسیاری از میوه ها و سبزیجاتی که از پیش ماده های قلیایی تشکیل می شوند، اسیدی شدن را خنثی می کنند.

برخلاف باور عموم، بیشتر میوه ها مانند هلو، سیب، گلابی، موز و حتی لیموترش و پرتقال، وقتی بدن آنها را پردازش می کند، در واقع بار اسیدی رژیم را کاهش می دهند.

محققان دریافته اند که ارتباط بین بار اسیدی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ حتی پس از تعدیل الگوهای رژیم غذایی، مصرف گوشت و مصرف میوه، سبزیجات، قهوه و نوشیدنی های شیرین همچنان ادامه دارد که این امر بیانگر این موضوع است که صرف نظر از غذاها یا نوشیدنی هایی که اجزای اسیدی و قلیایی را فراهم می کنند، اسیدهای رژیم غذایی ممکن است نقش خاصی در افزایش توسعه دیابت نوع ۲ داشته باشند.

آن ها نتیجه می گیرند:ما برای اولین بار در تحقیق دراز مدت بزرگی ثابت کرده ایم که مستقل از عوامل خطر شناخته شده دیگر دیابت، بار اسیدی رژیم غذایی قطعا با ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. نتایج ما باید در سایر جوامع تأیید شوند و ممکن است برای جلوگیری از دیابت منجر به ترویج رژیم های غذایی با بار اسید کم شود. تحقیقات بیشتری بر روی مکانیزم های اساسی لازم است.
 

ph متعادل بدن شما

تعادل اسیدی / قلیایی بدن به طور مستقیم با گزینه های غذایی شما مرتبط است. ساختن جایگزین های معقول در رژیم غذایی، راهی ساده برای کمک به کاهش بار اسیدی است. مثلا:

وعده های غذایی مبتنی بر سبزیجات را امتحان کنید- بسیاری از جذاب ترین غذاهای جهان، به جای این که بر پایه گوشت باشند، گیاهی هستند.

گوشت کمتر، اما با کیفیت بهتر مصرف کنید و سعی کنید گوشت سفید، غذاهای دریایی و یا گوشت جایگزینی برای گوشت قرمز انتخاب کنید.

عادت مصرف نان، ماکارونی و برنج را ترک کنید و انواع دیگر دانه ها را انتخاب کنید.

آبمیوه، به ویژه آب سبزیجات را امتحان کنید.

به جای شیر گاو، آجیل یا شیر سویا را امتحان کنید.

آب را بیش از نوشابه های گازدار، آب میوه انتخاب کنید.

به عنوان میان وعده، از میوه ها و سبزیجات به جای شیرینی ها استفاده کنید.

مصرف چربی های سالم را افزایش دهید.

در نهایت، فعال باشید و کاهش استرس را تمرین کنید زیرا بدنی همراه با استرس توانایی کمتری نیز در مقابله با بار اسیدی بالا دارد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.