فواید پرهیز گوشت قرمز برای سلامتی

چون گوشت قرمز، باعث ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و بالا رفتن فشار خون می‌شود، کاهش مصرف آن نه تنها به حفظ فشار خون طبیعی بدن کمک می‌کند بلکه خطر پرفشاری خون را نیز کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از خوردن گوشت قرمز پرهیز کنند، طعم دار کردن گوشت مخصوصا با نمک، این وضعیت را بدتر می‌کند. در این مطلب به فواید پرهیز گوشت قرمز برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید پرهیز گوشت قرمز برای سلامتی
پرهیز یا کاهش مصرف گوشت قرمز می‌تواند در برابر برخی بیماری‌ها که ممکن است کشنده نیز باشند، از سیستم قلبی عروقی محافظت کند.
 

مقدمه

پرهیز و نخوردن گوشت قرمز موضوعی است که خیلی‌ها با آن مشکل دارند زیرا گوشت یکی از غذاهای محبوب است. گوشت قرمز، پروتئین و چربی بالایی دارد که آن را خوش‌طعم می‌کند. چربی گوشت قرمز، بسیار دلپذیر و خوش‌طعم است و باعث می‌شود مردم از خوردن آن لذت ببرند. گوشت قرمز از زمان‌های دور منبع مهم پروتئین و مواد مغذی بوده است. گوشت قرمز فقط پروتئین ندارد بلکه حاوی ویتامین و مواد معدنی از جمله آهن، روی و ویتامین B12 نیز هست که در حفظ سلامت بدن نقش دارند.

همان‌گونه که می‌دانیم دو نوع گوشت وجود دارد، قرمز و سفید. گوشت قرمز، گوشت پستانداران است که قبل از پخت، رنگی قرمز دارد و و در فرآیند پخت، تیره می‌شود. گوشت سفید، گوشت ماهی و مرغ است که قبل از پخت رنگی سفید دارد و بعد از پخت، کم‌رنگ‌تر می‌شود. این تفاوت رنگ به دلیل وجود میوگلوبین (پروتئین موجود در ماهیچه) است.
 

فواید نخوردن گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز با خطر پیشرفت برخی از بیماری‌ها در ارتباط است. تحقیقات زیادی برای یافتن خطرات احتمالی مصرف گوشت قرمز انجام شده است. در پایین، فواید نخوردن گوشت قرمز آمده است:
 
۱. جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
پرهیز یا کاهش مصرف گوشت قرمز می‌تواند در برابر برخی بیماری‌ها که ممکن است کشنده نیز باشند، از سیستم قلبی عروقی محافظت کند. گوشت قرمز حاوی چربی اشباع یا LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) و کلسترول است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
 
۲. حفظ فشار خون طبیعی
چربی اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز می‌تواند باعث مشکلات قلبی و به ویژه آسیب به دیواره عروق شود. کلسترول در دیواره رگ‌های خونی جمع شده و آن را ضخیم می‌کند. این ممکن است باعث باریک شدن مسیر جریان خون و در نتیجه بالا رفتن فشار خون شود.
 
۳. کاهش خطر پرفشاری خون
چون گوشت قرمز، باعث ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و بالا رفتن فشار خون می‌شود، کاهش مصرف آن نه تنها به حفظ فشار خون طبیعی بدن کمک می‌کند بلکه خطر پرفشاری خون را نیز کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از خوردن گوشت قرمز پرهیز کنند، طعم دار کردن گوشت مخصوصا با نمک، این وضعیت را بدتر می‌کند.
 
4. پیشگیری از سکته مغزی
اگر رگ‌های خونی و فشار خون شما در وضعیت طبیعی باشند، خطر سکته و بیماری قلبی از بین خواهد رفت. رگ‌های خونی، مسئول حفظ خون مغز هستند. اگر اختلالی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید، فشار خون به طور ناگهانی بالا می‌رود که مسئله‌ای خطرناک است زیرا می‌تواند باعث آسیب رگ‌های خونی مغز و در نتیجه سکته مغزی شود.
 
۵. پیشگیری از سرطان
برخی محققان در مطالعات خود دریافتند که ارتباطی میان مصرف گوشت قرمز و سرطان وجود دارد. ماده‌ای که خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد آهن است. آهن، دارای ماده‌‌ای به نام «هم» است که می‌تواند تشکیل ترکیب  N- Nitroso را افزایش ‌دهد. این ترکیب، سرطان‌زاست و می‌تواند باعث سرطان روده بزرگ شود. چربی موجود در گوشت قرمز با جهش برخی هورمون‌ها مانند استروژن در ارتباط است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که گوشت قرمز، احتمال سرطان‌های ریه، پانکراس و دیگر سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. فرآوری کردن گوشت قرمز توسط ماده‌های شیمیایی مانند نگه‌دارنده‌ها و همچنین فرآیندهای پخت مانند گریل کردن، می‌تواند این خطر را دو برابرکند.
 
6. حفظ وزن سالم
برخی از افراد به منظور تامین پروتئین و ساخت ماهیچه، گوشت قرمز مصرف می‌کنند. آن‌ها فراموش می‌کنند که گوشت قرمز حاوی چربی اشباع نیز هست که قاتل رژیم غذایی آن‌هاست. خوش‌طعم بودن گوشت قرمز معمولا شما را ترغیب به خوردن آن می‌کند. گوشت قرمز، کالری بالایی نیز دارد که در صورت ورزش نکردن، نمی‌سوزد و باعث چاقی می‌شود.
 
۷. جلوگیری از سندرم روده تحریک‌پذیر
سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS، اختلال رایج روده است که می‌تواند باعث درد شکم، نفخ و دیگر علائم شود. چربی موجود در گوشت قرمز، از خالی شدن معده جلوگیری کرده و تولید اسید گوارشی را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.
 
۸. جلوگیری از آسیب دیواره روده
آهن بالای گوشت قرمز می‌تواند به دیواره روده بزرگ آسیب رسانده و در جذب آب و نمک مواد دفعی اختلال ایجاد کند. این مسئله ممکن است باعث اسهال و حتی سرطان روده بزرگ شود. پرهیز یا کاهش مصرف گوشت قرمز می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند.
 
۹. پیشگیری از دیابت
مصرف روزانه بیش از ۱۱۰ گرم  گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع دوم را تا ۵۰٪ افزایش دهد. هر چه مصرف گوشت قرمز بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است. گوشت قرمز پخته می‌تواند باعث مقاومت در برابر انسولین شده و در فرآیند کنترل قند خون اختلال ایجاد کند. گوشت قرمز فرآوری شده نیز می‌تواند این خطر را افزایش دهد زیرا سلول‌های پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.
 
۱۰. پیشگیری از آلزایمر
چربی اشباع و کلسترول می توانند برای سلامتی مغز خطرناک باشند. دانشمندان دریافتند که تجمع آهن در مغز می‌تواند باعث پیشرفت آلزایمر شود. همان‌گونه که می‌دانیم، گوشت قرمز آهن بالایی دارد.
 
۱۱. کاهش احتمال حساسیت
اگرچه احتمال ایجاد حساسیت از طریق مصرف گوشت قرمز، بسیار نادر است اما پروتئین موجود در گوشت قرمز می‌تواند تولید آلرژن را در بدن تحریک کرده و باعث بروز علائم حساسیت شود.
 
۱۲. پیشگری از سمیت
گوشت قرمز دارای مواد مضر مانند فلزات سنگین و برخی هورمون‌هاست که برای سلامتی مضر هستند. گزارش می‌شود که در حمل گوشت قرمز از ایالات متحده به مکزیک، میزان مس گوشت افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث سمیت شود.
 
13. حفظ سلامت کلیه‌ها
رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا مانند رژیم آتکینز که به افراد اجازه خوردن گوشت قرمز را می‌دهند می توانند برای کلیه مضر باشند. مصرف زیاد پروتئین می‌تواند باعث فعالیت زیاد کلیه و در نتیجه بیماری کلیوی شود.
 
۱۴. طول عمر بیشتر
بدترین خبر در مورد خوردن گوشت این است که می‌تواند باعث مرگ شود. مطالعات متعدد در مورد ارتباط میزان مرگ و میر و مصرف گوشت قرمز انجام شده است. بیماری قلبی عروقی و سرطان، عوامل اصلی مرگ ناشی از مصرف گوشت قرمز هستند. بنابراین گوشت قرمز، طول عمر را کوتاه می‌کند. مطالعه انجام شده توسط آن پن و همکاران در موسسه آلمانی تغذیه دریافت که پس از انجام تحقیقات ۲۲ ساله مشخص شد مصرف گوشت قرمز عامل ۲۳.۹۲۶ مورد مرگ (۵۹۱۰ مرگ ناشی از بیماری قلبی و ۹۴۶۴ مرگ ناشی از سرطان) در میان ۲.۹۶ میلیون نفر بوده است. با استناد به این مطالعه می‌توانیم نتیجه بگیریم که با کاهش مصرف گوشت قرمز یا نخوردن گوشت قرمز می‌توان امید به زندگی بیشتری داشت.
 

چه مقدار گوشت می‌توانید بخورید؟

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند را می‌توان در مقادیر مختلف مصرف کرد. وزارت سلامت توصیه می‌کند که مردم مصرف گوشت قرمز را به ۹۰ گرم در روز کاهش دهند. همچین توصیه می‌شود که بیش از ۵۰۴ گرم در هفته گوشت قرمز نخوریم.
 

چگونه میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید؟

– به جای خوردن گوشت قرمز مانند استیک یا هر چیز دیگر، بهتر است از پروتئین‌های دیگر مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ استفاده کنید.

– مصرف سبزیجات و غلات بیشتر و مقدار گوشت کمتر را توصیه می‌کنیم. اما باید به خاطر داشته باشید که میزان سبزیجات و غلات باید از گوشت بیشتر باشد. گوشت را به عنوان چاشنی یا تزیین در نظر بگیرید نه غذای اصلی.

– گاهی وقت‌ها باید از رژیم غذایی وگان‌ها تقلید کنیم، آن‌ها به جای گوشت، در سوپ، خورش، کاسرول و غذاهای دیگر از لوبیا و قارچ که پروتئین بالا و چربی کمتر دارند استفاده می‌کنند.

– می‌توانید برای تامین پروتئین روزانه خود از منابع دیگر پروتئینی استفاده کنید. می‌توانید از ماهی، ماکیان، تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب و فرآورده‌های سویا استفاده کنید.

– اگر بازهم به خوردن گوشت قرمز تمایل دارید از گریل کردن آن خودداری کنید، پختن گوشت با حرارت بالا مانند گریل می‌تواند عوامل پیشرفت سرطان را تا دو برابر بیشتر کند. این عوامل، آمین‌های هتروسیکلیک (HCA) و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH) هستند.

این‌ها فواید نخوردن گوشت قرمز هستند. گوشت قرمز می‌تواند باعث مشکلات متعددی برای سلامتی شود اما به این معنا نیست که خود را از خوردن استیک، گوشت گوسفند یا هر غذای گوشتی دیگری محروم کنید اما محدود کردن مصرف آن می‌تواند مانع از بروز این مشکلات شود. خوردن هوشمندانه و درست می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.