فواید گوشت قرمز برای سلامتی (بخش اول)

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید، تا از تمام خواص گوشت قرمز برای سلامتی آگاه شوید!
شنبه، 12 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گوشت قرمز برای سلامتی (بخش اول)
یکی از فواید و کارکردهای گوشت قرمز در بدن، این است که این ماده‌ی غذایی به عنوان منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین ببرد.
 

مقدمه

گوشت قرمز واقعا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و خواص گوشت قرمز برای سلامتی انسان واقعا انکار ناپذیر است. با وجود این، برخی آدم‌ها مخالف مصرف گوشت قرمز هستند، زیرا معتقدند گوشت قرمز برای سلامتی انسان مضر است. یکی از مضرات مصرف گوشت قرمز افزایش کلسترول خون به شمار می‌رود. ولی آیا حقیقت دارد که گوشت قرمز برای سلامتی‌مان مضر است؟‌ پاسخ این سوال به نحوه‌ی مصرف گوشت قرمز بستگی دارد. اگر بیش از اندازه گوشت قرمز مصرف شود، قطعا مضر خواهد بود. با این حال، اگر گوشت قرمز را به شکل مناسب مصرف کنید، منبع خوب و سرشاری از مواد مغذی به شمار می‌رود.

در این میان، مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز مشکلات زیادی، از جمله افزایش سطوح کلسترول، ایجاد می‌کند که باعث بروز علائم بیماری قلبی می‌شود. در حقیقت، این علائم به خاطر وجود چربی اشباع شده در گوشت قرمز هستند. با این حال، با عدم مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز و توجه به تعداد کالری‌های مصرفی روزانه در رژیم غذایی می‌توانید از بروز تمام این مضرات جلوگیری کنید، و بدون نگرانی، از خواص گوشت قرمز بهره‌مند شوید.

هم‌زمان با مصرف گوشت قرمز، توصیه می‌شود با مصرف میوه‌هایی نظیر گواوا، پاپایا و انگور که جزء منابع سرشار از فیبر به شمار می‌روند، رژیم غذایی‌تان را متعادل کنید؛ زیرا گوارش پروتئین حیوانی در مقایسه با پروتئین گیاهی دشوارتر است. بنابراین، به طور کلی، اگر گوشت قرمز طی یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، می‌تواند سلامتی را برای بدن به ارمغان بیاورد و شما را از بیماری‌ها دور نگه دارد.
 

ارزش غذایی گوشت قرمز


پروتئین
هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز حاوی ۲۰ الی ۲۵ گرم پروتئین است. میزان جذب پروتئین موجود در گوشت گوسفند و گوساله (۹۴ درصد) در مقایسه با پروتئین موجود در گندم (۸۶ درصد) و پروتئین موجود در لوبیا (فقط ۷۸ درصد) بیش‌تر است.

چربی
چربی اشباع شده و چربی ترانس موجود در گوشت قرمز واقعی نسبتا کم است. بنابراین، مصرف گوشت قرمز به بروز مشکلات سلامتی منجر نمی‌شود. کلسترول موجود در گوشت قرمز سطوح کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد.

انرژی
مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز می‌تواند ۲۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به انرژی برآورده کند.

ویتامین D
هم‌چنین، گوشت قرمز به عنوان منبع  خوبی برای ویتامین D محسوب می‌شود؛ ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها و تقویت دندان ضروری است.

مجموعه‌ی ویتامین B
گوشت حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌های مربوط به خانواده‌ی ویتامین B است؛ از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، و ویتامین B12. برای کمک به کارکرد دستگاه عصبی مغز و بهبود توانایی تمرکز و یادآوری در خردسالان ویتامین B12 بسیار ضروری است.

آهن
مواد مغذی تشکیل دهنده‌ی سلول‌های خونی قادر هستند ۲۱ درصد از نیازهای بدن خردسالان را تامین کنند. آهن موجود در گوشت در مقایسه با آهن موجود در سبزی به شکل آسان‌تری در بدن خردسالان جذب می‌شود. این ماده‌ی معدنی برای انتقال اکسیژن، تولید انرژی، و بهبود کارکرد سلول‌های مغزی ضروری است.

اسیدهای چرب امگا-۳
گوشت قرمز، بعد از ماهی و سایر غذاهای دریایی، حاوی بیش‌ترین مقدار اسیدهای چرب امگا-۳ است. ۱۵۰ گرم گوشت قرمز حاوی حدود ۳۰ میلی گرم اسید چرب امگا-۳  است. این ترکیب برای کمک به کارکرد قلب، دستگاه عصبی مرکزی، و کبد بسیار با اهمیت است.

روی (زینک)
این ماده‌ی مغذی برای تشکیل و تقویت دستگاه ایمنی بدن خردسالان، کمک به فرایند رشد، و تسریع در التیام زخم‌ها بسیار ضروری است. هر صد گرم گوشت گوساله حاوی بیش از ۴ میلی گرم روی (زینک) است.

سلنیوم
آنتی‌اکسیدان‌ها به افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند؛ خردسالان می‌توانند مقدار زیادی از این آنتی‌اکسیدان‌ها را از طریق مصرف گوشت قرمز دریافت کنند. هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۱۷ میلی گرم سلنیوم است؛ در حالی که ۱۰۰ گرم گوشت گوساله حدود ۱۰ میلی گرم سلنیوم دارد.

بنابراین، گوشت قرمز منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند. تا انتهای این مقاله همراه باشید، تا از تمام خواص گوشت قرمز برای سلامتی آگاه شوید!
 

خواص گوشت قرمز برای سلامتی


۱. حاوی آنتی‌اکسیدان و مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد
یکی از فواید و کارکردهای گوشت قرمز در بدن، این است که این ماده‌ی غذایی به عنوان منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین ببرد. هم‌چنین، سلنیوم موجود در گوشت قرمز با همکاری ویتامین E می‌تواند کارکرد آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود ببخشد و به حداکثر برساند؛ و در نتیجه، می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که به سلامتی بدن آسیب می‌رسانند، مبارزه کند. ولی میزان مصرف روزانه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها چه‌قدر باید باشد؟ با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید پاسخ این سوال مهم را به دست بیاورید.

۲. کنترل فرایند تولید مثل
هم‌چنین، فواید سلنیوم موجود در گوشت قرمز برای کنترل و حفظ کارکرد تولید مثل در انسان بسیار عالی هستند. این خاصیت به ویژه برای زنانی که از قاعدگی نامنظم رنج می‌برند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین، گوشت قرمز می‌تواند به کنترل برخی اختلالات مربوط به دستگاه تولید مثل بدن کمک کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.