فواید گوشت شتر برای سلامتی

چربی کمتر، منبع خوب پروتئین، مواد مغذی فراوان، انرژی فراوان، آهن بالا، درمان درد بدن، درمان عفونت آسم برخی از خواص گوشت شتر برای سلامتی می باشد. در ادامه این مطلب به توضیح موارد یادشده پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
جمعه، 11 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گوشت شتر برای سلامتی
گوشت شتر می‌تواند خستگی و فرسودگی را از بین ببرد زیرا این گوشت حاوی انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن است.
 

مقدمه

شتر نماد قدرت، استقامت و علامت تجاری بیابان این روزها کم کم دارد جای خود را در میان وعده های غذایی برخی فرهنگ ها باز می‌کند. این حیوان می‌تواند حرارت را تحمل کند و به عنوان یک وسیله‌ی حمل و نقل تا سه نفر را در هر سفر حمل کند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا از خواص گوشت شتر نکات جالبی بدانید.
 

خواص گوشت شتر


۱. چربی کمتر
مطالعات و تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که گوشت شتر برتر از سایر انواع گوشت است. شتر از دیگر حیوانات متمایز است بر اساس این واقعیت که درصد چربی عضلانی آن در حین این‌که حیوان پیرتر می‌شود، کاهش می‌یابد. این کیفیت، تنها در شترها یافت می‌شود. در واقع گوشت این حیوان چربی کم‌تری دارد و بنابراین مصرف آن برای سلامتی مفید است. مصرف گوشت شتر برای از دست دادن وزن توصیه می‌شود. و این ویژگی گوشت شتر همچنین خطر بیماری‌های قلبی عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد، زیرا سبب پایین آمدن میزان کلسترول خون می‌شود.

۲. منبع خوب پروتئین
این موضوع توسط دکتر سید آنجل الیکا، پزشک عمومی مرکز پزشکی KIMS، دبی نیز تایید می‌شود. دکتر الیکا همچنین اظهار می‌دارد که گوشت شتر منبع خوبی از پروتئین است که توسط بدن برای ساخت سلول‌های جدید، جلوگیری از عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. دکتر الیکا همچنین می‌گوید که گوشت شتر ممکن است به عنوان یک ماده‌ی غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کمبود پروتئین، مشکلات عضلانی یا هرگونه سوء تغذیه‌ی پروتئین توصیه شود، اما چنین کاری باید بعد از ارزیابی کامل وضعیت بیماری آن‌ها انجام شود. این فرم رژیم غذایی باید همراه با آلبومین (به شکل سفیده‌ی تخم‌مرغ) ارائه شود که رژیم ایده‌آلی برای کمبود پروتئین است؛ پس از در نظر گرفتن عواملی مانند دسترسی به گوشت، وضعیت مالی بیمار (هزینه‌ی گوشت شتر بیش از گوشت‌های دیگر است) و از همه مهم‌تر ذائقه‌ی بیمار که به خوردن این نوع گوشت عادت نکرده‌است.

۳. مواد مغذی فراوان
دکتر الیکا در مورد مواد مغذی که فرد می‌تواند با خوردن گوشت شتر به دست بیاورد، تضمین می‌دهد که این گوشت با توجه به ترکیب شیمیایی بالای پروتئین حاوی سه الکترولیت اصلی مورد نیاز بدن است یعنی پتاسیم، سدیم و کلسیم. مواد معدنی مانند روی، فسفر، منیزیم، آهن، مس نیز در این گوشت یافت می‌شود. و ویتامین‌های ۱B، ۲B، ۶B، C و ویتامین E .

۴. انرژی فراوان
در نسخه‌ای از یک روزنامه‌ی عمانی در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹ گزارش شد که گوشت شتر می‌تواند خستگی و فرسودگی را از بین ببرد زیرا این گوشت حاوی انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن است. این انرژی از چربی نیست زیرا چربی شتر در کوهان آن متمرکز شده‌است، در حالی که حیوانات دیگر آن را در عضلات خود ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، گوشت شتر حاوی گلیکوژن است، کربوهیدراتی که به راحتی در بدن جذب و متابولیزه شده و به گلوکز تبدیل می‌شود که عصب و همچنین سلول‌های دیگر را فعال می‌کند. چنین کیفیتی سبب می‌شود که این گوشت برای سالمندان مناسب باشد، زیرا انرژی و پروتئین مورد نیاز را برای جبران بافت آسیب‌دیده و بازتولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها برای عملکرد سلول فراهم می‌کند.

۵. آهن بالا
این گوشت همچنین به دلیل درصد بالای آهنی که دارد، شناخته‌ شده است، یکی از مواد اساسی هموگلوبین خون که به کاهش خطر ابتلا به کم خونی کمک می‌کند. این موضوع توسط تحقیقات اثبات شده‌است. به کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود که گوشت شتر مصرف کنند.

۶. درمان درد بدن
از قدیم‌الایام بسیاری از مردم گوشت شتر را برای درمان تب فصلی، سیاتیک و درد شانه و همچنین برای از بین بردن کک و مک با قرار دادن تکه‌های گوشت گرم روی ناحیه استفاده می‌کردند. سوپ گوشت شتر برای درمان کدر شدن قرنیه و برای تقویت بینایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حالی که چربی آن برای کاهش درد هموروئید استفاده می‌شد.

۷. درمان عفونت آسم
علاوه بر این، چربی کوهان برای حذف کرم نواری و ریه‌ی خشک‌ شده‌ی آن به عنوان یک درمان برای آسم (به خصوص با عسل) تجویز می‌شد. چنین تاثیری به خاطر این واقعیت است که ریه‌ی شتر غنی از ویتامین C است که باعث کاهش تب و بهبود سیستم ایمنی می‌شود، تاثیری که به نوبه‌ی خود عفونت‌های آسم را کاهش می‌دهد. بنابراین دفعه‌ی بعد که به دنبال یک رسپی یا خوردنی جدید هستید، غذاهای همیشگی را با گوشت شتر درست کنید و طعم متفاوت و خوب و در عین حال خواص آن را تجربه کنید.
 

گوشت شتر به عنوان جایگزینی برای گوشت گاو

شتر جوان کم‌تر از سه ساله، گوشت کم چرب با کیفیت بالایی تولید می‌کند. گوشت شتر چربی کم‌تری دارد و کلسترول آن نیز نسبت به گوشت سایر حیوانات پایین‌تر است. مقدار کلسترول گوشت شتر (۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) کم‌تر از کلسترول گوشت گاو (۵۹ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، گوسفند (۷۱ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، بز (۶۳ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، شترمرغ (۵۲ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم) ) و مرغ (۵۷ میلی‌گرم در هر۱۰۰ گرم) است. علاوه بر این، یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که گوشت شتر را می‌توان تا ۷۵٪ به برگر اضافه کرد. از این رو روشن است که گوشت شتر می‌تواند به عنوان یک جایگزین خوب برای گوشت گاو به دلیل چربی و کلسترول کمی که دارد مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.