بیماری‌های عضلانی

چندین نوع بیماری عضلانی وجود دارند که افراد را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. در مورد برخی از رایج‌ترین آنها در این مقاله بیشتر بیاموزید.
يکشنبه، 10 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری‌های عضلانی
بیماری‌های عضلانی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

چندین نوع بیماری عضلانی وجود دارند که افراد را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. در مورد برخی از رایج‌ترین آنها در این مقاله بیشتر بیاموزید.
در بدن انسان سه نوع عضله یا ماهیچه وجود دارد. عضلات اسکلتی، قلبی و صاف. عضلات اسکلتی مجموعه‌ای از عضلات ارادی می‌باشند در حالی که دو نوع دیگر به خودیِ خود و بدون هیچ گونه تلاش آگاهانه عمل می‌کنند، در نتیجه غیر ارادی می‌باشند. هر کدام از این عضلات با توجه به عوامل مختلفی مانند داشتن سبک زندگی بدون تحرک، عفونت، دارو، اختلالات پزشکی نهفته، و غیره در عملکرد خود دچار نقص می‌شوند.

بیماری‌ها و اختلالات مربوط به عضلات

میوپاتی Myopathy

این اصطلاح به طور کلی به انواع مختلف بیماری‌های عضلانی اسکلتی اشاره دارد. علائمی که معمولاً با این بیماری همراه است عبارتند از:
☚ضعف عضلانی به حدی که فرد مبتلا قادر به انجام وظایف معمول نمی‌باشد
☚گرفتگی، خشکی، حساسیت به لمس و سفتی

فیبرومیالژیا Fibromyalgia

یکی دیگر از اختلالات رایج عضلانی فیبرومیالژیا است. این اختلال بیشتر در زنان عمومیت دارد. به گفته کارشناسان پزشکی، این اختلال با تقویت احساس درد، پردازش سیگنال‌های درد توسط مغز را مختل می‌سازد. علائم مشخصه این بیماری مزمن درمان ناپذیر عبارتند از:
☚درد در قسمت‌های مختلف بدن مانند قسمت بالایی باسن، اطراف باسن، پشت سر، بالای شانه و قسمت داخلی زانو. قسمت بالای قفسه سینه، ناحیه‌ای میان استخوان‌های کتف، و قسمت‌های جلویی گردن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
☚علائمی که در بالا ذکر کردیم ممکن است همراه با خستگی، افسردگی، اضطراب بدون هیچ دلیل واقعی، سردرد، و نشانه‌های سندرم روده تحریک‌پذیر باشند.

سندرم خستگی مزمن Chronic Fatigue Syndrome

بر خلاف احساس عادی خستگی، این عارضه نه تنها با استراحت یا خواب بهبود نمی‌یابد، بلکه با فعالیت بدنی و حتی ذهنی بدتر نیز می‌شود. علائم مختلفی ممکن است در این اختلال وجود داشته باشد که گاهی اوقات تشخیص آن را دشوار می‌سازند.

☚خستگی، که ممکن است با مشکلات حافظه، تمرکز کمتر، و خوابی که موجب سرحالی و تجدید قوا نمی‌گردد، همراه باشد.
☚گلو درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد غیر طبیعی عضلات و دردی که از یک مفصل به مفصل دیگر منشعب می‌شود
☚سردردی که با سردردهای معمولی تفاوت دارد
☚احساس خستگی شدید، که ممکن است پس از زیاده روی در انجام کاری بدنی یا ذهنی بیش از یک روز طول بکشد.
☚درد قفسه سینه، اسهال، خشکی دهان، درد فک، تهوع، لرز، سرگیجه، سرفه (مزمن)، احساس نفخ، کوفتگی صبحگاهی و مانند آن، برخی از علائم دیگری هستند که توسط بیماران در مورد آنها صحبت شده است.

پلی‌میوزیت Polymyositis

یکی از اشکال رایج میوپاتی است که با تأثیرات بد آن بر بافت‌های همبند مشخص می‌شود. پی برده شده که افراد مابین 30 و 50 ساله بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری عضلانی التهابی می‌باشند. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است. علائم پلی‌میوزیت که بایستی مراقب آنها باشیم عبارتند از:

☚ تِندِرنس یا حساسیت به لمس در عضلات و یا در مفاصل متأثر از این بیماری
☚ اشکال در خوردن و نوشیدن
☚ خستگی، که ممکن است با تنگی نفس همراه باشد
☚مشکلات گفتاری

سندرم کمپارتمان مزمن Chronic Compartment Syndrome

یکی از بیماری‌های رایج عصبی ـ عضلانی سندرم کمپارتمان مزمن می‌باشد. و بیماری نادری است که به سبب ورزش کردن بوجود می‌آید و بر عضلات اندام تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل در ورزشکارانی این بیماری شایع‌تر می‌باشد که وزش‌هایی با حرکات پی در پی انجام می‌دهند. علائم و نشانه‌های اصلی آن عبارتند از:

☚ درد در اندام متأثر که ممکن است احساس سفتی و سوزش داشته باشند
☚ امکان ضعف در ناحیه‌ی متأثر، که گاهی اوقات، ممکن است با تورم بدتر شود
☚ توجه به این نکته دارای اهمیت است که درد ناشی از این بیماری بلافاصله پس از شروع تمرین فرد آغاز شده و چنانچه تمرین ادامه یابد، این درد به طور مداوم شدیدتر می‌شود. معمولاً این درد 15 تا 30 دقیقه پس از توقف ورزش از بین می‌رود، اما با گذشت زمان فروکش نمودن درد ممکن است یک یا دو روز طول بکشد.

سندرم ایساک Isaac's Syndrome

یکی از نادرترین انواع بیماری‌های عضلانی، سندرم ایساک است. که یک اختلال عصبی عضلانی می‌باشد و علائم مهم آن عبارتند از:

☚ منقبض و کشیده شدن (به طور مداوم) عضلات
☚ گرفتگی
☚ تعریق بیش از حد
☚ رفلکس‌های ضعیف
☚ تأخیر در شل شدن عضلات
☚ سفتی در اندام و تنه
☚ مشکلات گفتاری و تنفسی

رابدومیولیز Rhabdomyolysis

یکی دیگر از انواع بیماری‌های نادر عضلانی است که موجب تخریب سلول‌های عضلانی می‌شود، که تحت عنوان رابدومیولیز شناخته شده است. این فرایند منجر به انتشار محتویات فیبر عضلانی در گردش خون شده که تعدادی از علائم زیر را سبب می‌شود، این علائم عبارتند از:

☚درد شدیدی که در سراسر بدن پخش می‌شود
☚ضعف در عضلات قسمتهای مختلف بدن
☚رنگ ادرار ممکن است تیره و یا نوشابه‌ای رنگ شود
☚علائمی از آسیب کلیه

دیستروفی ماهیچه‌ای(MD) Muscular Dystrophy

در این بیماری، فیبرهای عضلانی موجود در بدن، به نحوی، در معرض خطر بالایی از آسیب باقی می‌مانند. دیستروفی عضلانی در واقع به عنوان گروهی از بیماری‌های عضلانی موروثی، شناخته شده است. عضلات ارادی تحت تأثیر این عارضه مستعد آسیب پذیرترین نوع خواهند بود. برخی از انواع این گروه همچنین عضلات قلب، و دیگر عضلات غیر ارادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علائم کلی آن عبارتند از:
☚از دست دادن تعادل و یا هماهنگی
☚ضعف عضلانی
☚ زمین گیری

فرمهای عمده‌ی MD به شرح زیر است:

• [دیستروفی عضلانی] بکر Becker
• [دیستروفی عضلانی] مادر‌زادی Congenital
• [دیستروفی عضلانی] دیستال Distal
• [دیستروفی عضلانی] دوشن Duchenne
• [دیستروفی عضلانی] Emery-Dreifuss
• [دیستروفی عضلانی] فاسیو اسکاپلو هومرال Facioscapulohumeral
• [دیستروفی عضلانی] لیمب گریدل Limb-girdle
• [دیستروفی عضلانی] میوتونیک Myotonic
• [دیستروفی عضلانی] آکولوفارینژیال Oculopharyngeal

بیماری کندی Kennedy's Disease

این عارضه تنها مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و یک بیماری ارثی است، و موجب آسیب تدریجی به عضلات می‌شود. علائم معمول آن عبارتند از:

☚گرفتگی عضلات
☚لرزش
☚سختی در بلع غذا و نوشیدنی
☚سختی در صحبت کردن
☚تعداد کم اسپرم و رشد پستان و ضعف جسمی یا لاغری
☚انقباض بیضه‌ها
☚بی حسی که به صورت موضعی باقی می‌ماند

همانطور که می‌توان از علائم استنباط کرد، این عواض ممکن است سلامت فرد مبتلا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین مورد توجه قرار دادن این علائم و در میان گذاشتن آنها با یک پزشک متخصص، می‌تواند از ناخوشایند شدن و حتی گاهی وخیم شدن اوضاع جلوگیری نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نباید به منظور جایگزین توصیه‌های یک پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.