تغذیه مناسب برای بهبود دیابت (بخش دوم)

فعالیت بیشتر فیزیکی و رژیم غذایی سالم در کنار هم می‌توانند تأثیر شگفت آوری در کنترل دیابت داشته باشند. تحرک بیشتر می‌تواند به شما در مدیریت دیابت و کاهش خطر مشکلات قلبی کمک کند. در این مطلب به بیان تغذیه مناسب برای بهبود دیابت خواهیم پرداخت.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه مناسب برای بهبود دیابت (بخش دوم)
برای میان‌وعده، به جای چیپس، بیسکویت، شکلات و خوراکی‌هایی با ارزش غذایی پایین، از ماست، خشکبار بی‌نمک، تخمه، میوه و سبزیجات استفاده کنید.
 

تغذیه مناسب برای بهبود دیابت

1. چربی‌های سالم‌تری انتخاب کنید
همه ما در رژیم غذایی‌مان به چربی‌ها نیاز داریم. چربی‌ها می‌توانند انرژی ما را تأمین کنند. اما انواع مختلف چربی به شیوه‌های مختلفی سلامت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. چربی‌های سالم‌تر در غذاهای زیر موجود هستند:
- آجیل و خشکبار بی‌نمک
- دانه‌ها
- آووکادو
- ماهی‌های روغنی
- روغن زیتون، روغن کلزا و روغن آفتاب‌گردان

برخی چربی‌های اشباع‌شده می‌توانند میزان کلسترول خون و خطر مشکلات قلبی را افزایش دهند. بنابراین، بهتر است مصرف آنها را محدود کنید. این نوع چربی‌ها معمولاً در محصولات حیوانی و غذاهای آماده مثل موارد زیر یافت می‌شوند:
- گوشت قرمز و فرآوری‌شده
- روغن حیوانی
- کره
- بیسکویت، کیک، کلوچه و انواع شیرینی‌‌

در کنار مصرف درست چربی‌هایی که نام برده شد، بهتر است استفاده از روغن‌ها را نیز کم کنید. به جای آن می‌توانید روش‌های گریل یا کباب کردن، بخارپز یا تنوری کردن در فر را امتحان کنید.
 
2. قند افزودنی را کم کنید
کم کردن قند مصرفی ممکن است در ابتدا واقعاً دشوار باشد. می‌توانید با جایگزین کردن خوراکی‌ها به طور آهسته این کار را آغاز کنید. برای شروع می‌توانید نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آب‌میوه‌ها را با آب، شیر ساده، چای و قهوه بدون شکر جایگزین کنید. مصرف شیرین‌کننده‌های رژیمی با کالری صفر یا کالری پایین که با عنوان شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز شناخته می‌شوند می‌توانند به شما در کم کردن قند مصرفی کمک کنند. کم کردن این قند‌های افزودنی در کنترل سطح قند خون و پایین نگه داشتن وزن‌تان مؤثر هستند.

البته اگر در معرض حملات هیپوگلیسمی یا همان افت شدید قند خون قرار دارید و برای درمان این حملات از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنید، نباید به طور کامل این قندها را قطع کنید. این خوراکی‌ها به بالا آمدن قند خون شما در این شرایط کمک می‌کنند و شاید نتوانید این نوشیدنی‌ها را در شرایط ضروری حذف کنید. اما اگر مرتباً دچار حملات افت شدید قند خون می‌شوید، حتماً این موضوع را با پزشک‌تان مطرح کنید.
 
3. میان‌وعده‌ها را زیرکانه انتخاب کنید
برای میان‌وعده، به جای چیپس، بیسکویت، شکلات و خوراکی‌هایی با ارزش غذایی پایین، از ماست، خشکبار بی‌نمک، تخمه، میوه و سبزیجات استفاده کنید. اما همچنان مراقب مقدار هر وعده غذایی‌تان باشید. این موضوع علاوه بر کنترل قند خون‌تان به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را کنترل کنید.
 
4. از نوشیدن الکل خودداری کنید
کالری الکل بالاست. بنابراین، مصرف الکل می‌تواند مانع از این باشد که اضافه وزن‌تان را کنترل کنید. مصرف الکل با شکم خالی نیز می‌تواند احتمال حملات هیپوگلیسمی یا افت شدید قند خون را افزایش دهد، پس از الکل به هر شکل و میزان کاملاً پرهیز کنید.
 
5. غذا خوردن را تبدیل به نبرد خود و بدن‌تان نکنید
این موضوع که هر روز در حدی افراطی و با وسواس مدام به خودمان بگوییم این غذا «دیابتی» است یا آن یکی؟ می‌تواند آزادهنده باشد. به‌طورکلی، این نظریه که یک محصول متناسب با شرایط افراد مبتلا به دیابت تولید شود، می‌تواند فکر خوبی باشد اما همین که شما بدانید از هر ماده غذایی چگونه و به چه مقدار در روز مصرف کنید نیز می‌تواند به شما کمک بزرگی در کنترل دیابت باشد. سخت‌گیری به مرور می‌تواند شما را از ادامه دادن یک رژیم غذایی خسته و دلسرد کند. پس بهتر است با رعایت موارد ساده و قابل انجام یک رژیم غذایی ساده ولی «شدنی» و معقول را دنبال کنید؛ هرچند نظر پزشک شما در این مورد بسیار بسیار مهم و دارای اولویت است، چون میزان و شدت بیماری شما ممکن است با دیگری متفاوت باشد.
 
6. مواد معدنی و ویتامین‌ها را از طریق غذا تأمین کنید
هیچ شواهدی مبنی بر این که مکمل‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها در مدیریت دیابت به شما کمک می‌کنند وجود ندارد. بنابراین، اگر پزشک شما نیازی نمی‌بیند که برای شما مکمل تجویز کند نگران نباشید. البته، در بعضی موارد هم ممکن است لازم باشد شما مکمل خاصی مصرف کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید باردار شوید باید از قبل از اقدام برای بارداری فولیک اسید بخورید و حتماً تحت نظر یک پزشک برای باردار شدن اقدام کنید.

برخی مکمل‌ها ممکن است روی داروهای شما اثر بگذارند یا برخی عوارض دیابت، مثل بیماری کلیه را تشدید کنند. بهتر است مواد مغذی اصلی خود را تا حد ممکن از طریق خوردن ترکیبی غذاهای مختلف دریافت کنید. اما اگر نیاز به مصرف مکمل‌های دارویی داشتید، عاقلانه است که به پزشک‌تان اعتماد کنید و بیش از حد نگران نباشید.
 

یک توصیه مهم: تحرک را فراموش نکنید

فعالیت بیشتر فیزیکی و رژیم غذایی سالم در کنار هم می‌توانند تأثیر شگفت‌آوری در کنترل دیابت داشته باشند. تحرک بیشتر می‌تواند به شما در مدیریت دیابت و کاهش خطر مشکلات قلبی کمک کند. علت این امر آن است که تحرک فیزیکی، میزان مصرف گلوکز توسط ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا انسولین را به شکل مؤثرتری مورد استفاده قرار دهد.

تلاش کنید تا حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته را به ورزش با شدت ملایم اختصاص دهید. فعالیتی داشته باشید که ضربان قلب‌تان را بالا ببرد، تنفس‌تان را تندتر کند و احساس گرمای بیشتری کنید. طی این نوع فعالیت باید همچنان قادر به صحبت کردن باشید، اما اندکی نفس‌نفس بزنید. بهتر است همه ۱۵۰ دقیقه را یک‌جا ورزش نکنید. می‌توانید آن را به زمان‌های کوچک ۱۰ دقیقه‌ای یا پنج زمان نیم‌ساعته در هفته تقسیم کنید.

منبع: behtiam.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما