راهکارهای موثر برای کنترل دیابت (بخش دوم)

کارهایی مثل داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش وجود دارد که می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک و از عوارض ثانویه دیابت جلوگیری کند. البته درمان‌های جایگزین هرگز نباید به تنهایی برای درمان دیابت استفاده شوند. با همراه باشید.
شنبه، 2 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای موثر برای کنترل دیابت (بخش دوم)
ویتامین C ممکن است سطح پایین انسولین خون را که به طور طبیعی به سلول‌ها در جذب این ویتامین کمک می‌کند جبران کند.
 

تغییرات سبک زندگی برای دیابت

همه افراد نیاز دارند که از سلامت خود مراقبت کنند؛ دیابت به این معناست که شما بیش از افراد دیگر لازم است پیگیر وضعیت سلامت خود باشید. بهتر است در کنار موارد بالا نکات زیر را نیز رعایت کنید:
- آزمایشات دوره‌ای و مراجعات به پزشک را به‌موقع انجام دهید تا از عوارض دیابت پیشگیری کنید.
- از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید و منظم نخ دندان بکشید؛ دیابت می‌تواند بیماری لثه را بدتر کند.
- از پاهای خود به خوبی مراقبت و روزانه آن‌ها را بررسی کنید تا در صورت مشاهده زخم سریع آن را درمان کنید. زخم‌های موجود در پا در افراد مبتلا به دیابت اگر به خوبی درمان نشود می‌تواند خطرساز باشد.
- مراقبت صحیح از پوست‌تان را فراموش نکنید. بهداشت پوست را بیاموزید تا دچار مشکلات پوستی با وجود ابتلا به دیابت نشوید.
- استرس باعث بالا رفتن قند خون شما می‌شود. بهتر است روش‌های مدیریت استرس را بیاموزید یا به یک مشاور آگاه مراجعه کنید.

فکر خوبی است یک یادداشت در کیف پول تان یا یک جای مشخص همراه داشته باشید که نشان دهد شما مبتلا به دیابت هستید. این کار باعث می‌شود که در صورت حمله شدید هیپوگلیسمی یا همان افت قند خون، زمانی که شما قادر به صحبت کردن نباشید یا در صورت تصادف کردن و نیاز به مراقبت اورژانسی پزشکی، دیگران بتوانند به درستی از شما مراقبت کنند.

به‌طورکلی، معرفی خودمان با این روش‌های ساده، به عنوان بیمار مبتلا به دیابت بسیار مهم است، زیرا حملات هیپوگلیسمی می‌تواند با مستی اشتباه گرفته شود و افراد در این شرایط اغلب قادر به مراقبت از خود نیستند. بدون درمان سریع، افت شدید قند خون می‌تواند منجر به اغما یا تشنج شود. از آنجا که بدن شما هنگام بیماری یا مجروح شدن، تحت استرس بیشتری قرار دارد، لازم است که سطح قند خون‌تان توسط کادر پزشکی مراقبت‌های اورژانسی بررسی شود.
 

درمان‌های جایگزین برای دیابت

درمان‌های جایگزین یا درمان‌های مکمل، شامل داروها و درمان‌هایی است که معمولاً در کنار مراقبت‌های پزشکی استاندارد، شناخته‌شده و مؤثر برای یک بیماری یا عارضه استفاده می‌شود. برخی درمان‌های مکمل برای دیابت به شکل زیر است:
 
ویتامین‌، مکمل‌ها و مواد معدنی
علاوه بر دارو، کارهایی مثل داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش وجود دارد که می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک و از عوارض ثانویه دیابت جلوگیری کند. البته درمان‌های جایگزین هرگز نباید به تنهایی برای درمان دیابت استفاده شوند. ویتامین‌هایی که می‌تواند در درمان‌های مکمل برای دیابت وجود داشته باشد شامل موارد زیر است:
کروم: مطالعات نشان داده است کروم روی انسولین و سوخت‌وساز گلوکز تأثیر دارد. با این حال، هیچ شواهدی مبنی بر کمک مکمل‌های کروم به درمان دیابت وجود ندارد. اما کروم در بسیاری از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات سبزبرگ، آجیل و غلات یافت می‌شود. در تحقیقاتی گفته شده است بیوتین که به آن ویتامین H نیز می‌گویند وقتی همراه با کروم مصرف شود ممکن است سوخت‌وساز گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که مصرف بیوتین به تنهایی می‌تواند به جذب گلوکز کمک می‌کند.

ویتامین B6 و B12: در صورت کمبود ویتامین‌های B6 و B12 در بدن، مصرف مکمل‌های آن‌ها ممکن است به درمان دردهای عصبی دیابت کمک کنند. اما غیر از این، هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف این مکمل‌ها ممکن است کمکی به روال کنترل دیابت کند.

ویتامین C: ویتامین C ممکن است سطح پایین انسولین خون را که به طور طبیعی به سلول‌ها در جذب این ویتامین کمک می‌کند جبران کند. مقادیر مناسب ویتامین C ممکن است به بدن شما کمک کند کلسترول را در سطح خوبی حفظ کند و قند خون را تحت کنترل نگه دارد. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث سنگ کلیه و مشکلات دیگری شود. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا مکمل ویتامین C برای شما مناسب است یا خیر.

ویتامین E: ویتامین E ممکن است بتواند آسیب به عروق خونی را محدود کند و به محافظت در برابر بیماری‌های کلیوی و چشم کمک کند. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند به مشکلات جدی، از جمله خطر بیشتر سکته مغزی منجر شود. قبل از افزودن این مکمل به برنامه خود با پزشک‌تان مشورت کنید.

منیزیم: منیزیم می‌توانند به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند. برخی از افراد مبتلا به دیابت کمبود جدی منیزیم دارند. در این حالت مکمل‌های منیزیم ممکن است عملکرد انسولین را بهبود بخشد.
 
طب ذهن بدن
میزان استرس می‌تواند روی سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. تصویرسازی هدایت‌شده، بیوفیدبک، هیپنوتیزم و یوگا باعث کاهش هورمون‌های استرس می‌شوند. این کار ممکن است به ثبات سطح قند خون کمک کند. بیوفیدبک همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای کشف نقش آن در درمان دیابت و فشار خون بالا لازم است. به طور کل، زمانی که شما بتوانید از سطح استرس خود کم کنید و با مدیریت آن زندگی آرام‌تری داشته باشید، به مدیریت قند خون خود کمک خواهید کرد.
 
داروهای گیاهی
برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که کرم کپسایسین به کاهش درد دست و پای ناشی از نوروپاتی دیابتی کمک می‌کند. این کرم در واقع یک پماد موضعی ساخته‌شده با فلفل قرمز است. افرادی که در دست و پای‌ خود بی‌حسی دارند، باید هنگام استفاده از کپسایسین احتیاط کنند، زیرا ممکن است نتوانند در صورت بروز سوزش پوست این سوزش را به طور کامل احساس کنند. در هر صورت مانند هر داروی دیگری اگر می‌خواهید این محصول را امتحان کنید، اول با پزشک خود مشورت کنید.

این تصور و عقیده هم وجود دارد که روغن گل مغربی یا پامچال شب نیز به کاهش درد عصبی دیابت کمک می‌کند، اما هنوز هیچ مدرک علمی قطعی برای آن یافت نشده است. همچنین کهن‌دار یا گینکو، سیر، برگ ریحان مقدس، تخم شنبلیله، جینسنگ و زالزالک از دیگر گیاهان دارویی هستند که توسط عده‌ای به عنوان داروهایی برای درمان علائم دیابت تبلیغ شده‌اند که در علم پزشکی به اندازه کافی تأثیر این مواد بررسی نشده و تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم این گیاهان چه نقشی می‌توانند در بهبود عوارض دیابت داشته باشند؛ البته اگر بتوان اول این فرضیه را قبول کرد که این مواد در سلامت تأثیرگذارند. در هر صورت و با هر میزان از عوارض، لازم است حتماً قبل از امتحان کردن هر نوع محصول گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: behtiam.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما