آیا تبدیل دیابت نوع 2 به نوع 1 ممکن است؟

دیابت معمولاً در دو نوع 1 و 2 طبقه بندی می شود. شیوع دیابت نوع 2 در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته و بسیاری از افراد، در جوامع مختلف را درگیر نموده است. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، از تبدیل بیماری خود به دیابت نوع 1، ابراز نگرانی می کنند. در این مقاله به امکان چنین تغییر و تبدیلی می پردازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
آیا تبدیل دیابت نوع 2 به نوع 1 ممکن است؟
تبدیل دیابت نوع 2 به دیابت نوع 1 امکان پذیر نیست.
 

دیابت نوع 1 و نوع 2 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود. این اتفاق زمانی می افتد که سلول های مسئول تولید انسولین در پانکراس به طور کامل تخریب می شوند و بنابراین بدن توانایی تولید انسولین را از دست می دهد.
 
در بیماری دیابت نوع 2، بر خلاف دیابت نوع 1، این سلول ها هنوز کار کرده و می توانند انسولین مورد نیاز بدن را تأمین کنند. اما در بیماری دیابت نوع 2، بدن در برابر انسولین مقاوم می شود. به عبارت دیگر بدن مانند سابق نمی تواند به نحوی مؤثر از دیابت بهره ببرد.
 
دیابت نوع 1 نسبت به دیابت نوع 2 شیوع کمتری دارد و به عبارتی افراد کمتری در سرتاسر جهان به این بیماری دچار هستند. پیش تر دیابت نوع 1 را دیابت کودکی می نامیدند، چرا که تشخصیص این بیماری معمولاً در سنین کودکی اتفاق می افتاد.
 
از سویی دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شود، هر چند که این روزها شاهد کودکانی هستیم که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بیماری دیابت نوع 2 بیشتر در کودکان مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی قابل مشاهده است. امروزه با تغییر در سبک زندگی و خورد و خوراک، سن ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 پایین تر آمده است.
 

آیا دیابت نوع 2 ممکن است به دیابت نوع 1 تبدیل شود؟

واقعیت این است که تبدیل دیابت نوع 2 به دیابت نوع 1 امکان پذیر نیست، چرا که این دو بیماری از لحاظ ماهیت متفاوت بوده و در حقیقت دو بیماری مجزا و منحصر به فرد هستند.
 

آیا ممکن است تشخیص دیابت نوع 2 در مورد شما اشتباه باشد؟

ممکن است در برخی شرایط به اشتباه برای شما تشخیص دیابت نوع 2 داده شود. ممکن است برخی بیماری ها علائم و نشانه های دیابت نوع 2 را داشته باشند اما در حقیقت دیابت نوع دو نبوده و به دیابت نوع 1 نزدیک تر باشند. این بیماری دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان (LADA)، نامیده می شود.
 
تحقیقات تخمین زده اند که بین 4 تا 14 درصد افرادی که در مورد آن ها تشخیص دیابت نوع 2 داده می شوند، در حقیقت به بیماری دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان، مبتلا هستند. بسیاری از پزشکان هنوز با این بیماری نا آشنا بوده و به خاطر سن و دیگر علائم موجود، تشخصیص دیابت نوع 2 را در مورد بیمار می دهند. به طور کلی این اشتباه به دلایل زیر صورت می گیرد:
 
- بیماری دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان و دیابت نوع 2، هر دو در بزرگسالان مشاهده می شوند.
- علائم اولیه دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان، مانند احساس تشنگی شدید، تاری دید و قند خون بالا، دقیقاً شبیه به علائم دیابت نوع 2 است.
- پزشکان معمولاً پس از تشخیص دیابت نوع 2، آزمایشی برای تشخیص دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان، تجویز نمی کنند.
- در اوایل، پانکراس افراد مبتلا به دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان، هنوز انسولین ترشح می کند.
- رژیم غذایی، ورزش و داروهای خوراکی که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، معمولاً در اوایل ابتلا، در مورد افراد مبتلا به دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان نیز جواب می دهد.
 
تا کنون تعریفی دقیق از دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان و علل بروز آن، نشده است. علت دقیق ابتلا به این بیماری ناشناخته است، اما تحقیقات نشان داده که برخی ژن های خاص ممکن است در ابتلای افراد به این بیماری نقش داشته باشند.
 
معمولاً پزشکان زمانی به بیماری دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان مشکوک می شوند که بدن فرد به داروهای خوراکی دیابت نوع 2، ورزش و رژیم غذایی، پاسخ مناسب نمی دهد.
 
 

بیماری دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان (LADA) چیست؟

بسیاری از پزشکان دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان را شکلی از دیابت نوع 1 می دانند، زیرا دیابت نوع یک نیز یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود.
 
در دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان، دقیقاً مانند دیابت نوع 1، سلول های موجود در پانکراس که وظیفه تولید انسولین را بر عهده دارند، به طور کامل تخریب می شوند. با این حال روند این تخریب به کندی انجام می شود. از روز شروع این بیماری تا از بین رفتن کامل سلول ها، حدود چند ماه و حتی چند سال طول می کشد و در نتیجه در این فاصله بدن قادر به تولید انسولین خواهد بود.
 
دیگر متخصصان معتقدند که دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان چیزی بین دیابت نوع 1 و 2 است و حتی برخی آن را دیابت نوع 1.5 می نامند. این پژوهش ها می گویند که دیابت می تواند در یک طیف اتفاق بیافتد. به طور کلی علائم دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان از این قرار است:
 
- در بزرگسالی اتفاق می افتد
- اغلب در افرادی مشاهده می شود که اضافه وزن ندارند
- اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، مشکلات متابولیک مانند فشار خون و یا تری گلیسرید بالا ندارند.
 
برخی علائم مشترک دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان و دیابت نوع 2 از این قرار است:
 
- تشنگی شدید
- تکرر ادرار
- تاری دید
- قند خون بالا
- قند بالا در ادرار
- خشکی پوست
- خستگی شدید
- سوزن سوزن شدن دست یا پا
- عفونت های مکرر مثانه و پوست
 
بعلاوه، درمان دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان و دیابت نوع 2 در ابتدا مشترک است. برخی از این درمان ها از این قرارند:
 
- رژیم غذایی مناسب
- ورزش
- کنترل وزن
- داروهای خوراکی کنترل دیابت
- انسولین درمانی
- پایش قند خون سه ماهه (A1C)
 

تفاوت میان دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان و دیابت نوع 2

برخلاف مبتلایان به دیابت نوع 2 که ممکن است هرگز به انسولین نیاز پیدا نکرده و بتوانند با تغییر در سبک زندگی، دیابت را تا حدود زیادی درمان کنند، این امکان برای مبتلایان به LADA، وجود ندارد.
 
اگر فردی به LADA مبتلا شود، برای پیشگیری از عوارض این بیماری لازم است انسولین دریافت کند.
 

سخن پایانی

اگر در مورد شما تشخیص ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 داده شده، بدانید که امکان تبدیل آن به دیابت نوع 1 وجود ندارد. اما این امکان وجود دارد که دیابت نوع 2 شما در حقیقت همان LADA و یا دیابت نوع 1.5 باشد که به اشتباه تشخیص داده شده است.
 
تشخیص دقیق LADA بسیار ضروری است، زیرا فرد مبتلا به این بیماری به دریافت انسولین نیاز دارد. اگر احساس می کنید در مورد شما نیز تشخیص غلط داده شده، بهتر است موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید.
 
تنها راه تشخیص LADA، آزمایش آنتی بادی هایی است که نشان دهنده حمله خود ایمنی بدن به سلول های تولید انسولین است.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.