تاثیر نگرانی بر سلامت بدن

آیا بیش از اندازه نگرانید؟ ممکن است در ناخودآگاهتان تصور می‌کنید اگر به اندازه کافی نگران باشید، می‌توانید از وقوع اتفاقات بد جلوگیری کنید. اما واقعیت این است که نگرانی تاثیراتی بر بدن دارد که ممکن است متعجبتان کند. وقتی نگرانی بیش از اندازه شود، ممکن است به احساس اضطراب بسیار زیاد تبدیل شود و حتی از نظر جسمی بیمارتان کند.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نگرانی بر سلامت بدن

بلایی که نگرانی بر سر سلامت شما می آورد!

نگرانی تنها بر حالت روحی شما تاثیر نمی گذارد – نگرانی زیاد می تواند به سیستم ایمنی بدن، فشار خون، روابط جنسی و حتی موارد دیگر اثر بگذارد. منظور از نگرانی زیاد، چه میزان نگرانی است؟

همه ی ما گاهی نگران می شویم، اما اگر نتوانید آنرا از خود دور کنید یا این نگرانی به زندگی عادی و روزمره ی شما وارد شده با دکتر خود مشورت کنید.

این موضوع می تواند به سلامت شما آسیب بزند و با اختلال اضطراب مرتبط باشد. درمان، دارو ها و دیگر استراتژی ها می توانند کمک کننده باشند.
 
سیستم عصبی
این شبکه پیام رسانی از مغز، نخاع، اعصاب و سلول های خاصی به نام نورون ساخته شده است. نگرانی بیش از حد با انتشار هورمون استرس باعث می شود سرعت ضربان قلب و تنفس شما بالا برود، و نیز قند خون خود را افزایش می دهد و خون بیشتری به دست و پا می دهد. با گذشت زمان این مسئله می تواند قلب، عروق خونی، عضلات و سیستم های دیگر شما را تحت تاثیر قرار دهد.
 
عضلات
هنگامی که از چیزی ناراحت می شوید، عضلات شانه و گردن شما کشیده می شوند این موضوع می تواند به میگرن یا سردرد های تنشی منجر شود. تکنیک های ماساژ یا آرام سازی مانند تنفس عمیق و یوگا می توانند کمک کننده باشند.
 
تنفس
هنگامیکه خیلی نگران هستید، ممکن است عمیق تر و یا اغلب به طور ناخودآگاه نفس می کشید. این موضوع زیاد مهم نیست اما زمانی موضوع جدی می شود که شما دارای مشکلات تنفسی مرتبط با آسم، بیماری ریه یا ناراحتی تنفسی دیگر باشید.
 
قلب
اگر در شرایط نگرانی باقی بمانید, موضوع کوچکی مانند یک نگرانی ناخوشایند در پس ذهن شما میتواند بر قلبتان تاثیر بگذارد. این اتفاق باعث میشود احتمال فشار خون بالا, حمله قلبی یا سکته ی مغزی بالا رود. سطوح بالاتر نگرانی می توانند هورمون های استرس را که باعث ضربان قلب بیشتر و سخت تر می شوند را فعال کنند.

اگر این شرایط بارها و بارها اتفاق بیفتد, رگ های خونی ملتهب می شوند که این اتفاق منجر به سخت شدن دیواره شریان ها, سطوح کلسترول ناسالم و سایر مشکلات می شود.
 
قند خون
هنگامی که شما در مورد چیزی نگران هستید، هورمون های استرس نیز قند خون را بالا می برند. برای رد شدن از خطر این نیرو به شما کمک خواهد کرد اما اگر شما از آن سوخت استفاده نکنید چه اتفاقی می افتد؟

بدن شما به طور عادی آن را ذخیره می کند. اما چنانچه شما اضافه وزن و یا دیابت داشته باشید, برای مثال قند خون می تواند تا مدت زیادی در سطح بالا قرار گیرد. که این موضوع می تواند منجر به بیماری های قلبی, سکته مغزی یا بیماری های کلیوی شود.
 
سیستم ایمنی
اگر بدن شما تحت تاثیر پیامد های فیزیکی نگرانی قرار بگیرد, نمی تواند با میکروب ها مبارزه کند. تنها تفکر درباره ی چیزهایی که در گذشته شما را خشمگین یا افسرده کرده اند می تواند آسیب زننده باشد. نگرانی باعث می شود دیرتر از بیماری آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس ها بهبود یابید.
 
معده
زمانیکه دلشوره و نگرانی دارید- در مواقع جدی تر ممکن است احساس تهوع و یا حتی استفراغ کنید. چنانچه این اتفاق اغلب مواقع اتفاق بیفتد می تواند منجر به درد شکم و درد در دیواره ی معده (زخم معده) شود.

و چنانچه غذاهای دارای چربی و شکر بالا مصرف کنید, معده می بایست برای هضم آن بیشتر فعالیت کند و در نتیجه اسید بیشتری هم در معده تولید می شود. این شرایط باعث بوجود آمدن رفلاکس اسید و برگشتن اسید معده به درون گلو می شود.
 
روده ها
نگرانی پیوسته می تواند بر روی عادات روده ی شما تاثیر بگذارد-ممکن است اسهال شوید و یا دچار یبوست شوید. رژیم غذایی, ورزش و مصرف دارو (بدون نسخه ی پزشک) غالبا موثر هستند اما با از بین بردن نگرانی می توانید جلو وقوع این اتفاقات را بگیرید.
 
سلامت جنسی
نگرانی می تواند شما را خسته کند و باعث پرت شدن حواس و در نتیجه کمتر شدن علاقه تان به رابطه جنسی می شود.

در طولانی مدت این اتفاق سطح هورمون تستوسترون در مردان را پایین می آورد و بر رشد اسپرم اثر می گذارد و واکنش طبیعی بدن مردان را در هنگام تمایل به رابطه ی جنسی آهسته یا متوقف می کند.

نگرانی برای زنان یائسه می تواند باعث گرگرفتگی و بدتر شدن مشکلات خواب شود.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.