مسئولیت حوادث رانندگی خودروهای خودران بر عهده چه کسی است؟

خودروهای خودران که اغلب به عنوان وسایل نقلیه مستقل شناخته می شوند، به سرعت در حال افزایش هستند. جای تعجب ‏نیست که تصادفاتی برای این وسایل اتفاق بیفتد و موضوع بحث و دعوی حقوقی قرار گیرند.‏
چهارشنبه، 21 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسئولیت حوادث رانندگی خودروهای خودران بر عهده چه کسی است؟
آیا می دانید چنانچه اتومبیل خودرانی موجب بروز تصادف منجر به مرگ یا زخمی شدن راننده دیگر شود، چه کسی مسئول آن خواهد بود؟ افرادی که در وسیله نقلیه مستقل قرار دارند، مسئولیتی در قبال صدماتی که خودرو خودران به دیگران و خود آنها وارد می سازد نخواهند داشت مگر آنکه به گونه ای مسبب بروز آن بوده باشند.

به عنوان مثال در صورتی که تصادف اتومبیل به دلیل عدم تعمیر و نگهداری مناسب  صورت گرفته باشد و این تعمیر و نگهداری بر عهده مالک بوده باشد، در این صورت صاحب خودرو مقصر خواهد بود.

چنانچه فردی که در وسیله نقلیه خودران قرار دارد نتواند از دستورالعمل های مناسب برای به کار گیری خودرو پیروی کند، شاید سخت باشد که سازنده را در خصوص تصادفات پیش آمده و بروز مصدومیت و مرگ و میر مقصر بدانیم، همانطورکه شاهد این اتفاق در اولین تصادف منجر به مرگ اتومبیل خودکار تسلا در ماه مه 2016 بودیم.

تسلا در خصوص این حادثه مدعی است که رانندگان بایستی هوشیار بوده و در زمان مقتضی آماده در دست گرفتن کنترل اتومبیل باشند. تسلا در این مورد (برعهده گرفتن مسئولیت) از مشتریان خود می خواهد که قابلیتهای خودران بودن اتومبیل را بیشتر به عنوان یک کمک در نظر بگیرند تا آنکه آن را به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً مستقل به حساب آورند.

بر اساس نتیجه گیری نهایی ستاد ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB)، علاوه بر مقصر بودن راننده کامیون در این حادثه، راننده خودرو تسلا و خود شرکت نیز به دلیل استفاده از سیستمی که به رانندگان اجازه می دهد برای مدت زمان زیاد تمرکز خود را از رانندگی منحرف ساخته و چشم از جاده بردارند، مقصر می باشند.
 

موارد تأثیر گذار بر قوانین آتی و رویه قضایی صدمات شخصی

در مارس 2019 یکی از رانندگان اتومبیل های تسلا مدل 3 به هنگام تصادف با کامیونی که به طور غیر منتظره از خط خارج شده بود، جان خود را از دست داد. این تصادف شبیه به سه تصادف منجر به مرگ دیگر اتومبیل های نیمه مستقل تسلا از جمله اولین مورد در ماه مه 2016 می باشد.
کمپانی تسلا به منظور هدایت وسایل نقلیه خودران خود از ترکیب دوربین و رادار استفاده می کندکمپانی تسلا به منظور هدایت وسایل نقلیه خودران خود از ترکیب دوربین و رادار استفاده می کند. این سیستم مشکلاتی را در تشخیص اشیاء غیر متحرک و اجسامی که به صورت عمود بر آنها حرکت می کنند نشان می دهد. نمونه ای از این مشکل حادثه فلوریدا است که در آن اتومبیل تسلا که با سرعت  68 مایل در ساعت (5ر109 کیلومتر در ساعت) در حرکت بود با کامیونی تصادف می کند. این کامیون که به آرامی در مقابل خودرو در حرکت بود به سمت چپ جاده منحرف شده و موجب بروز این حادثه می شود.

کادیلاک و آئودی در مدلهای نیمه مستقل خود از حسگرهای ردیاب حرکات چشم در اتاقک خودرو استفاده می کنند. این حسگرها می توانند در صورت عدم توجه راننده به جاده آن را اعلام کنند. آنها این کار را با استفاده از نشانگر نوری و صوتی به منظور بازگرداندن حواس راننده به جاده انجام می دهند. تسلا برای اطلاع از تمرکز راننده به جاده و رانندگی به گشتاور فرمان متکی است. NTSB در تحقیقات مربوط به حادثه نخست منجر به مرگ تسلا عقیده دارد: «نظارت بر گشتاور فرمان، گزینه ضعیفی برای تعیین میزان عملکرد صحیح راننده وسیله نقلیه خودکار در انجام وظائف رانندگی خود به حساب می آید».

پر واضح است که در نرم افزار، سخت افزار یا نحوه اجرای هر دو نقص وجود دارد. در غیر این صورت وسایل نقلیه قادر خواهند بود به موقع وارد عمل شده و از برخورد با اجسام پارک شده یا وسایل نقلیه ای که به آهستگی در جلو آنها حرکت می کنند جلوگیری نمایند.

عامل دیگر تعیین کننده مسئولیت حوادث رانندگی، انتظاراتی است که توسط شرکت ایجاد شده اند. آیا تسلا محصول خود را به گونه ای تبلیغ و به فروش می رساند که این انتظار را در رانندگان بوجود می آورد که می توانند خودرو را در حالت خودکار قرار داده و با خیال راحت تمرکز و توجه خود را از رانندگی به کار دیگری معطوف دارند؟

چنانچه تسلا آشکارا یا به صورت ضمنی این انتظار را در مشتریان خود ایجاد کرده باشد که وسیله نقلیه آنها برای استفاده در حالت خودکار ایمن است و مشخص شود این گونه نبوده است، آنگاه می توان این کمپانی را برای صدمات و مرگ و میر ناشی از تصادف اتومبیل های آن مقصر قلمداد کرد.

در حادثه مارس 2019 راننده تسلا با سرعت 13 مایل در ساعت حرکت می کرد، اما کارشناسان بازسازی حادثه نشان دادند که حتی با این سرعت یک راننده تنها به 3 ثانیه زمان برای متوقف کردن خودرو نیاز دارد. طبق داده های بدست آمده از تسلا، راننده پیش از حادثه به مدت 8 ثانیه به فرمان دست نزده بود.
حتی در صورت انحراف غیر قانونی کامیون در مقابل اتومبیل تسلا، اما باز هم بخشی از این مسئولیت متوجه راننده تسلا خواهد بودحتی در صورت انحراف غیر قانونی کامیون در مقابل اتومبیل تسلا، اما باز هم بخشی از این مسئولیت متوجه راننده تسلا خواهد بود. خانواده او به دلیل عدم تشخیص کامیونی که به آهستگی در جاده مقابل اتومبیل تسلا در حال حرکت بود و اطمینانی که راننده در خصوص توانایی اتومبیل در کنترل خودرو و اعتمادی که به حالت خودکار آن داشته است می توانند از تسلا شکایت کنند.
 

مسئولیت حقوقی تسلا در قبال صدمات و مرگ و میر ناشی از تصادف اتومبیلهای مستقل آن

حداقل در حال حاضر تسلا قول نمی دهد خودروهای خودکار این شرکت عملکرد کاملاً بی نقصی داشته باشند.

از زمانی که قابلیتهای خودران در سال 2016 به اتومبیل ها افزوده شدند، تسلا هدف انتقاد کارشناسان ایمنی و سایر رانندگان مربوطه قرار داشته است. این امر همراه با ناکارآمدی قابل استناد در نرم افزار و سخت افزار خودروهای مستقل تسلا نشان می دهد که این سیستم آماده بکار گیری به عنوان سیستمی کاملاً مستقل نمی باشد.

تسلا به عنوان یک سازنده وسیله نقلیه در قبال افرادی که از محصولات آن خریداری می کنند مسئول است. یک وکیل تصادفات خودکار می تواند مدعی شود که فروش یک محصول معیوب و بالقوه خطرناک، عدم توجه کمپانی به مسئولیت و وظائف خود است. چنانچه این کار آنها منجر به بروز صدمه دیدگی یا مرگ شود نبایستی انتظار داشت که قضات و هیئت منصفه حکم به تبرئه تسلا دهند.
 

منبع: kpattorney


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.