سؤال روز پنجم تولد

«جاری شدن یا خروج شیر» به چه معناست؟

‏در این مقاله خروج شیر از سینه را تعریف کرده و نحوه شکل گیری آن را توضیح داده ایم.
سه‌شنبه، 31 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«جاری شدن یا خروج  شیر» به چه معناست؟
در طی چند روز اول تا چند هفته نخست پس از زایمان، ممکن است در سینه های خود بعد از شروع به مکیدن نوک سینه توسط نوزادتان، احساس سوزن سوزن شدگی یا سوزش کنید. در این وضعیت ممکن است شیر از سینه دیگر خارج شود. به این وضعیت رفلکس جاری شدن (let-down reflex) شیر یا رفلکس خروج شیر از سینه گفته می شود.

رفلکس خروج شیر از سینه مادر زمانی رخ می دهد که اعصاب موجود در نوک سینه با مکیدن نوزاد (یا دستگاه شیردوش) تحریک شوند. اعصاب پیامی مبنی بر ترشح و آزاد شدن شیر را به مغز شما ارسال می کنند. مغز هورمونی تحت عنوان اکسی توسین را آزاد ساخته که باعث می شود ماهیچه های ریز موجود در سینه مادر سفت شده و شیر به بیرون کشیده شود یا به اصطلاح خارج شود. اکسی توسین همچنین می تواند هنگامی که شیر از سینه خارج می شود موجب احساس گرفتگی در رحم شود. این امر برای بازگشت رحم به اندازه اصلی خود مفید است.

رفلکس خروج شیر همچنین می تواند در صورت به تأخیر افتادن شیردهی یا پیش از آنکه شروع به شیر دادن نوزاد خود کنید، اتفاق افتد (در بعضی مادران تنها با دیدن نوزاد خود یا شنیدن گریه او خروج شیر انجام می شود). یا ممکن است پس از آنکه کودک خود را به سینه چسبانده و چند مرتبه عمل مکیدن را انجام داد، این اتفاق رخ دهد. بعضی از مادران در طول هر وعده تغذیه‌ای کودک چندین مرتبه دچار این وضعیت می شوند.

هرچند بعضی از مادران هرگز احساس جاری شدن شیر نخواهند داشت که این امر نیز اشکالی ندارد. حتی اگر آن را احساس نکنید، باید بیرون آمدن شیر از نوک سینه خود را مشاهده کرده و صدای بلع و خوردن شیر توسط نوزادتان را بشنوید و ببینید.

 
منبع: پلیکیشن ردیاب کودک (Baby Tracker)


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.