غذاهای مفید هنگام سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تنها مصرف دارو کافی نیست، بلکه در مواقع سرماخوردگی و آنفولانزا باید به برنامه غذایی و غذاهای مصرفی خود نگاه ویژه ای داشته باشید.
شنبه، 11 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
غذاهای مفید هنگام سرماخوردگی
در فصل سرماخوردگی خیلی سخت است که خودتان را از شر ویروس‌ها در امان نگه دارید.حتی اگر خیلی مراقب سلامتی‌تان باشید، باز هم ممکن است با بی‌احتیاطی یکی از اطرافیان سرماخورده‌تان، بیمار شوید. در این مواقع، علاوه بر اینکه باید اجازه دهید دوره بیماری طی شود، می‌توانید با برخی مراعات‌های غذایی کاری کنید که سرماخوردگی زودتر بارش را ببندد و از بدن شما بیرون برود. در اینجا توصیه‌هایی برای تنظیم یک برنامه غذایی مفید هنگام سرماخوردگی داریم.


3 بار در روز دمنوش بنوشید

یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین درمان‌های سرماخوردگی، نوشیدن مایعات گرم است. مایعات گرم به دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر سلامتی‌تان را به‌دست آورید. اگر این مایعات گرم شامل جوشانده‌ها و دمنوش‌های سنتی و گیاهی باشند هم، چه بهتر. دمنوش‌ها را حداقل 3 نوبت در روز بنوشید و دقت کنید که یک وعده آن قبل از خواب باشد. بهترین دمنوش‌ها برای سرما خوردگی عبارتند از:

دمنوش آویشن
آویشن سرشار از «فنول» است و می‌تواند در نقش یک ضدعفونی‌کننده قوی عمل کند. آویشن مجاری تنفسی شما را باز کرده و التهاب گلو را از بین می‌برد. می‌توانید با دم‌کردن مقداری برگ آویشن تازه یا خشک (حدود 15گرم برای هر فنجان)، هم دمنوش آن را میل کنید و هم با بخار این دمنوش بخور دهید تا مجاری تنفسی‌تان باز شود.

دمنوش زنجبیل
زنجبیل خاصیت ضد‌التهابی دارد و می‌تواند به کاهش لرز، دردهای عضلانی و ضعف عمومی‌تان کمک کند. دوبند انگشت زنجبیل تازه یا خشک را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و 10دقیقه بعد بنوشید.

دمنوش پونه و عسل
پونه هم مثل آویشن خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و تسکین‌دهنده التهاب است. پونه کوهی را دم کنید و با کمی عسل میل کنید.

دمنوش گل گاوزبان
دم‌کرده گل گاوزبان، به‌خصوص در زمان شروع علائم سرماخوردگی مؤثر است. گل گاوزبان طبع گرم و خشک دارد و به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. می‌توانید این دمنوش را با کمی لیمو عمانی آماده کرده و همراه با عسل میل کنید.

دمنوش زیره و دارچین
این دمنوش، بمب انرژی است. بدن شما را گرم می‌کند، سیستم دفاعی‌تان را قوی کرده و ترشحات بینی و حلقتان را کاهش می‌دهد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری زیره را با 2 تکه چوب دارچین دم کنید و 10 دقیقه بعد در فنجان ریخته و صاف کنید و بنوشید.

دمنوش شیرین‌بیان
اگر سرفه می‌کنید، ریشه گیاه شیرین بیان می‌تواند سرفه‌های خشک و آزار‌دهنده شما را تسکین دهد. ریشه شیرین‌بیان را از عطاری تهیه کرده و دم کنید، سپس با عسل بنوشید.1


سیر

سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند. سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک نماید.

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی: بی شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر: سبزیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید می‌باشند.


سوپ مرغ

آیا این تصور قدیمی‌ها که سوپ مرغ را برای سرماخوردگی مناسب می‌دانستند، واقعاً صحیح است؟ بله مصرف سوپ مرغ می‌تواند برای تخفیف سرماخوردگی موثر باشد.

در حقیقت در یک مطالعه محققان تایید نمودند که سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم بود و در تخفیف علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی موثر واقع گشت.  البته بهتر است که در تهیه سوپ مرغ از انواع سبزیجات تازه نیز استفاده شود.


غذاهای غنی از روی

مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.2


شیره نارگیل

آبرسانی به بدن در هنگام بیماری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهید. به‌ویژه، زمانی که دچار تب، تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ می‌شوید، باید جلوی کاهش الکترولیت‌ها و آب بدن خود را بگیرید. آب و شیره نارگیل یکی از بهترین مواد برای تأمین آب بدن در هنگام بیماری است. شیره نارگیل هم خوش‌طعم و شیرین است و هم گلوکز و الکترولیت برای آبرسانی یا هیدراته کردن بدن دارد. بنا به تحقیقات، شیره نارگیل بعد از تمرینات و حرکات ورزشی و اسهال خفیف برای تأمین آب بدن مناسب است. ضمنا شیره نارگیل نسبت به مایعات مشابه دیگر بیشتر با معده سازگاری دارد.

تحقیقاتی که درباره نارگیل روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد که شیره نارگیل از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و باعث کنترل قند خون هم می‌شود. اگر تا کنون شیره نارگیل مصرف نکرده‌اید، بهتر است با مقدار اندکی از آن، مصرف را شروع کنید، زیرا برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ماده نسبت به سایر نوشیدنی‌های مشابه، نفاخ‌تر است.


عسل

عسل دارای خواص ضدمیکروبی قوی است و ترکیبات ضدباکتری دارد. خواص ضدمیکروبی عسل آن‌قدر زیاد است که از زمان مصریان باستان تا کنون از آن به‌عنوان ماده‌ای برای پانسمان زخم استفاده می‌شود. برخی از شواهد، حاکی از آن است که عسل برای تحریک سیستم ایمنی بدن هم مفید واقع می‌شود. تمام این ویژگی‌ها از عسل ماده‌ای فوق‌العاده برای درمان بیماری‌ها، به‌ویژه درمان گلودردی می‌سازد که نتیجه عفونت میکروبی است.

هر چند تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل برای از بین بردن سرفه مؤثر است، اما کودکان زیر ۱۲ ماه نباید از آن استفاده کنند. اگر می‌خواهید از خواص ضدمیکروبی، آبرسانی و رفع سرفه در عسل بهره ببرید، بهتر است نصف قاشق چای‌خوری از آن را (یعنی حدود ۲.۵ میلی‌لیتر) با یک لیوان شیر گرم، آب یا یک فنجان چای ترکیب و میل کنید.


موز

مصرف موز در هنگام بیماری هم فکر بسیار خوبی است. موز هم خوشمزه است و هم مواد مغذی و کالری دارد. ضمن اینکه راحت می توانید آن را بجوید و نوش‌جان کنید. به‌خاطر همین ویژگی‌ها است که از آن در بخشی از رژیم ضدتهوع برات (BRAT) استفاده می‌شود. رژیم برات شامل موز (bananas)، برنج (rice)، پوره سیب (applesauce)، نان تُست (toast) می‌شود. وجود فیبر محلول در موز یکی دیگر از خواص آن است. در صورت دچار بودن به اسهال، مصرف موز با وجود فیبرهایی که دارد باعث درمان خواهد شد. در برخی از بیمارستان‌ها برای درمان اسهال بیماران از پودر موز استفاده می‌شود.


ماست

ماست هم یکی از بهترین موادی است که در هنگام بیماری می‌توان مصرف کرد. در هر فنجان ماست، حدود ۸ گرم پروتئین و ۱۵۰ کالری وجود دارد. خنکی این ماده باعث تسکین گلو هم می‌شود. ماست سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامین است. برخی از ماست‌ها دارای پروبیوتیک مفید هستند. شواهد نشان می‌دهد که پریوبیوتیک از ابتلا به سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه در صورت بیمار شدن، روند بهبود را سرعت می‌بخشد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک را کم می‌کند. تحقیقی که روی کودکان انجام شد، نشان داد که مصرف ماست، بهبودی را حدود ۲ روز جلو می‌اندازد و علائم بیماری را هم به نسبت ۵۵ درصد، کاهش می‌دهد.

صحبت‌های ضدونقیضی درباره افزایش یا عدم تأثیرگذاری ماست بر میزان مخاط بینی در هنگام بیماری مطرح می‌شود، اما هیچ‌یک دقیقا اثبات نشده‌اند. در هر حال، اگر مصرف لبنیات باعث وخیم‌تر شدن احتقان در هنگام بیماری می‌شود، باید از مواد تخمیری فراوری‌شده حاوی پروبیوتیک دیگر یا مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.beytoote.com
3.www.borna.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.