با علائم و راه های پیشگیری از سرطان معده آشنا شوید

سرطان معده در جهان به‌عنوان چهارمین سرطان شایع و دومین عامل مرگ بر اثر سرطان شناخته می‌شود. این نوع از سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های بدخیم در سرتاسر جهان است، شیوع این سرطان ناشی از فرآیند ایجاد بافت سرطانی در معده چند مرحله بوده و جزء بیماری‌های چند عاملی دسته‌بندی می‌شود. در ادامه به علائم و راه های پیشگیری از این نوع سرطان می پردازیم.
سه‌شنبه، 14 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با علائم و راه های پیشگیری از سرطان معده آشنا شوید
سرطان معده توسط رشد سلول‌های سرطانی در دیواره معده ایجاد می‌شود و معمولا در مراحل اولیه علائم چندانی ندارد.

به گفته کارشناسان موسسه ملی سرطان در آمریکا برخی از عوامل خطر شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری، ابتلا به تومور در سایر بخش‌های دستگاه گوارش، پولیپ معده (رشد غیر طبیعی بافت در پوشش داخلی معده) از جمله این موارد است.

سرطان معده معمولا در مردان، افراد سیگاری، کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، آسیایی‌ها و ساکنان آمریکایی جنوبی و بلاروس، شایع‌تر است.

اگرچه هنوز علت مشخصی برای ابتلا به سرطان معده عنوان نشده است اما مصرف بیش از حد غذاهای پردازش شده، خوردن گوشت بیش از حد، سابقه سوء مصرف الکل، طبخ نکردن درست مواد غذایی به عنوان عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، مطرح شده اند.


علائم ابتلا به سرطان معده

سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود و شانس افراد مبتلا برای دریافت درمان‌های به موقع کم است اما برخی از شایع‌ترین علائم ابتلا به این سرطان که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند، از این قرار است:

تهوع، استفراغ
سوزش مکرر سر دل
از دست دادن اشتها همراه با کاهش ناگهانی وزن
نفخ ثابت (احساس سیری بیش از حد حتی با خوردن مقادیر کمی غذا)
مدفوع خونی
زردی چشم و پوست
خستگی بیش از حد
درد معده بخصوص بعد از غذا1


مراحل پیشرفت سرطان معده

این موارد عبارتند از:

مرحله 0:
سلولهای پیش سرطانی بسیار غیرطبیعی در مخاط موجود هستند، اما به لایه های دیگر معده یا گره های لنفاوی مجاور گسترش نمی یابند. 

مرحله IA
سرطان به یکی از لایه های بعدی شکم مانند زیر مخاطی منتقل می شود، اما در اطراف غدد لنفاوی نیست. 

مرحله IB
سرطان به یکی از لایه های بعدی معده و درون یک یا دو یا دو گره لنف منتقل می شود. 

مرحله IIA
سرطان به یک لایه حتی عمیق تر منتقل شده است و ممکن است به یک یا دو گره لنف سرایت کند.اگر تومور به اندازه کافی رشد کرده باشد، لازم نیست که به عنوان مرحله سرطان IIA شناخته شود. 

مرحله IIB
تومور لزوماً تا عمق مرحله IIA از سرطان معده شیوع پیدا نمی کند بلکه به تعداد بیشتری از غدد لنفاوی که برخی اوقات تا 15 عدد می رسد، گسترش می یابد. 

مرحله IIIA
در این مرحله، سرطان به لایه عمیق تر و تا 15 لنفاوی گسترش می یابد و یا شروع به رشد تا دیواره معده می کند و به گره های لنفاوی کمتری گسترش می یابد. همچنین شروع به انتقال به اندام دیگر بدن می کند. 

مرحله IIIB
سرطان تا عمق مرحله IIIA از سرطان معده رشد نکرده است، اما بیش از 16 غدد لنفاوی را درگیر می کند و به اندام های مقابل انتقال پیدا کرده است. 

مرحله IIIC
سرطان در بیشتر لایه های معده رشد کرده و در بیش از 16 گره لنفاوی پخش شده است و یا به اندام های و ساختارهای مجاور و تا 15 غدد لنفاوی رسیده است.

در حالی که این یک فهرست جامع از معیارهای مورد استفاده برای طبقه بندی سرطان های معده نیست, اما ایده ای از این که چگونه متخصص تومور شناسی، رشد یک تومور را درجه بندی خواهد کرد را ارائه می دهد.


تشخیص سرطان معده به چه صورت است

این مطالعه نشان داد که برای تشخیص سرطان دستگاه گوارش و سرطان معده باید از یک دوربین بسیار کوچک استفاده شود.

آندوسکوپی فوقانی
یک لوله باریک که حاوی یک دوربین کوچک است و از گلو و شکم شما عبور می کند.پزشکتان می تواند به دنبال نشانه هایی از سرطان باشد. اگر قسمت های مشکوکی پیدا شود, می توان تکه ای از بافت را برای آنالیز (بیوپسی) جمع آوری کرد. 

تست های تصویربرداری
آزمایش های تصویربرداری که برای بررسی سرطان معده مورد استفاده قرار می گیرند، شامل سی تی اسکن رایانه ای (ct) و یک نوع خاص از تست اشعه ایکس ری است. 

سایر آزمایش ها می تواند بسته به موقعیت شما مورد استفاده قرار گیرند. 


درمان های سرطان معده

درمان سرطان معده به عوامل متعددی از جمله شدت سرطان و سلامت کلی فرد بستگی دارد. 

درمان شامل :
جراحی
شیمی درمانی
پرتودرمانی
داروها 
مشارکت در کارآزمایی های بالینی 

جراحی سرطان معده
هدف جراح، برداشتن سرطان معده از بدن و همچنین حاشیه بافت سالم است. این برای اطمینان از اینکه هیچ سلول سرطانی باقی نمانده است, ضروری است. 

مثال هایی از این موارد عبارتند از:برداشتن تومورهای داخل معده از سرطان در مراحل اولیه: جراح از آندوسکوپی برای حذف تومورهای بسیار کوچک که به آستر داخلی معده محدود هستند استفاده می کند. این برش مخاطی آندوسکوپی نامیده می شود. 

گاسترکتومی زیرین: بخشی از معده به وسیله جراحی برداشته می شود. 

گاسترکتومی کل: کل معده برداشته می شود. 

جراحی های شکم روندهای مهمی هستند و ممکن است نیازمند زمان ریکاوری طولانی مدت باشند.افراد ممکن است هفته ها پس از عمل در بیمارستان بمانند.این امر پس از چند هفته بهبود در خانه دنبال خواهد شد.

پرتو درمانی سرطان معده
پرتو درمانی برای هدف قرار دادن و کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

این نوع درمان معمولاً برای درمان سرطان معده به دلیل خطر آسیب رساندن به سایر اندام های مجاور استفاده نمی شود. با این حال, اگر سرطان پیشرفته باشد یا منجر به علایم جدی مانند خونریزی یا درد شدید شود, پرتودرمانی یک گزینه ای است. که در اولویت قرار خواهد گرفت. 

تابش کمکی سرطان معده
تابش کمکی درمانی است که پس از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.هدف از این کار کشتن هر گونه سلول های سرطانی باقی مانده در اطراف معده است.افراد ممکن است سو هاضمه، تهوع، استفراغ و اسهال را در نتیجه پرتو درمانی تجربه کنند. 

شیمی درمانی سرطان معده
یک درمان تخصصی است که از داروهایی برای توقف سلول های سرطانی از رشد سریع از تقسیم و ضرب استفاده می کند.

این داروها به عنوان داروهای سیتوتوکسیک شناخته می شوند. این دارو در سراسر بدن بیمار حرکت می کند و به سلول های سرطانی در محل اولیه سرطان و سایر مناطق دیگر سرایت می کند. 

داروهای هدفمند سرطان معده
داروهای هدفمند شامل ساتنت (سانیتینیب) و گلیوک (ایماتینیب) هستند که به انواع ویژه ای از ناهنجاری هایی در سلول های سرطانی برای افراد مبتلا به تومورهای استرومایی دستگاه گوارش حمله می کنند. 2


راه‌های پیشکیری از سرطان معده

روشن نیست که چه چیزی عامل اصلی و علت سرطان معده در انسان است، بنابراین هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزمره اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به این نوع از سرطان را انجام دهید.

ورزش: ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده همراه است. سعی کنید فعالیت بدنی روزانه خود را در بیشتر از روزهای هفته داشته باشید.

خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر: سعی کنید هر روز میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید. طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ را انتخاب کنید.

مقدار غذاهای شور و دودی که می‌خورید را کاهش دهید: با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.

سیگار نکشید: اگر سیگار می‌کشید، آ نرا ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

به‌ علائم‌ سوءهاضمه‌ که‌ بیش‌ از چند روز طول‌ بکشند، ‌توجه‌ کنید.3

گوشت قرمز را به اندازه مصرف کنید. استفاده از گوشت قرمز بیش از 13 بار در هفته احتمال سرطان معده را 2 برابر می‌کند بخصوص اگر گوشت به صورت کبابی، پخته شود.

مصرف نمک وغذاهای سرخ کرده را بسیار محدود کنید و برای پخت غذا از روش‌هایی نظیر بخارپز کردن و پخت در ماکروویو استفاده کنید.

از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان نظیر کلم بروکلی، هویج و گوجه فرنگی استفاده کنید.

مصرف پیاز و سیر، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد.4
 
از پزشک خود در مورد خطرات و عوامل ابتلا به این نوع از سرطان مطلع شوید. اگر با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مواجه شدید با پزشک خود صحبت کنید. باز هم می‌توانید آندوسکوپی دوره‌ای را به دنبال علائم سرطان انجام دهید. اگر در مراحل اولیه سرطان را تشخیص دهید، شانس بهبودی شما افزایش می‌یابد.3


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.namnak.com
3.www.drdr.ir
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.