نقش نیروی انتظامی در اجرای نهی از منکر

امنیت یکی از نیازهای مهم جامعه است که به سادگی نمی توان از آن گذشت و هرگاه از دست رفته و ناامنی به طور نسبی فراگیر شود، افراد یک جامعه به ارزش و اهمیت امنیت پی می برند.
يکشنبه، 19 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش نیروی انتظامی در اجرای نهی از منکر
اسلام یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر را توسل به قوه قهریه و برخورد فیزیکی پیش بینی کرده و این مهم را بر عهده نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی نهاده است. اگر آنان در یک کشور با تلاش و کوشش مناسب، وظیفه خود را انجام دهند، مشکلات بسیاری حل می گردد و امنیت به وجود خواهد آمد، اما در غیر این صورت، مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.
 
به طور کلی ۲۸ وظیفه را برای نیروی انتظامی تعیین کرده اند و باید بر اساس آنها به وظایف خود عمل کند که یکی از آنها ایجاد امنیت عمومی» است. نیروی انتظامی موظف است امنیت عمومی را برای مردم فراهم آورد، تا آنان هرگز دغدغه خاطر درباره مال و جان و ناموس خود نداشته باشند و در آسایش کامل بسر برند.
 

امنیت جامعه

امنیت یکی از نیازهای مهم جامعه است که به سادگی نمی توان از آن گذشت و هرگاه از دست رفته و ناامنی به طور نسبی فراگیر شود، افراد یک جامعه به ارزش و اهمیت امنیت پی می برند. این موضوع چندان مهم است که یکی از درخواست های حضرت ابراهیم علیه السلام درباره خانه کعبه و شهر مکه بوده، آنگاه که از خداوند چنین می خواهد (رب اجعل هذا بلدا آمنا)؛ پروردگارا ! این خانه رامحل و شهر امن و امان قرار بده. پس، این خانه و حریم آن محل امن و امان است و در این حریم کسی حق تعرض به دیگری را ندارد و حتی صید و شکار کردن در آن جا ممنوع است!
 
ما در پرتو انقلاب اسلامی ایران و با توجه به آرمانهای مقدس آن باید هر چه بیشتر خود را به اهداف مقدس آن دادگستر جهان نزدیک سازیم و در دولت جمهوری اسلامی این انتظار بجاست که خواهان کارکردی متناسب با آن آرمان ها باشیم و از دست اندرکاران بخواهیم با تلاش هرچه بیشتر و بهتر این هدف مقدس را دنبال کنند.
 
به هر روی، امنیت آحاد مردم و فرزندانشان بر عهده دستگاه نیروی انتظامی است که باید آن را تأمین کند. اگر نیروی انتظامی فعال بوده در جایی که مأموریت دارد و زمینه برای جرم و مفاسد اجتماعی است، با حضور خود قاطعیت نشان دهد، قطعا می تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد. اما در غیر این صورت آنان که در پی فساد اخلاقی اند، به راحتی کار خود را انجام می دهند و آمار فساد روز به روز افزایش می یابد.
 
یکی از نمودارهای خوب عمل کردن آنان وضعیت عمومی شهرها است. در همین زمینه انسان حین ورود به شهری، بر حسب ظاهر می تواند به چگونگی دستگاه انتظامی و قضایی آن منطقه پی ببرد؛ از باب نمونه اگر انسان ببیند که در توقف خودروها یا رانندگی به طور آشفته عمل می شود و مردم به خیابان یا پیاده رو توجه نداشته، هر کس از هر جا به دلخواه خویش رفت و آمد می کند، یا خودروی خود را متوقف می سازد، معلوم می شود که نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی آن شهر چندان فعال نیست. نیز اگر هر شب از خانه ای سرقت صورت میگیرد یا به ناموس مردم هتک حرمت می شود، و مسائل غیر اخلاقی فراوان به چشم می خورد، این خود نشانه ضعف دست اندرکاران و نیروی انتظامی آن منطقه است. اما اگر هر چیز در جای خود و با نظم و حساب و کتاب است - نه آشوب در رانندگی است، نه سرقت از منازل و مغازه ها و نه انحراف های اخلاقی - و هر فرد با آرامش و انضباط متناسب با کار و شغل خویش مسائل روزمره اش را دنبال می کند، و در صورت تخلف پلیس حضور داشته و اقدام های لازم را انجام می دهد، این موضوع نشان میدهد که نیروی انتظامی فعال است و اعتماد عمومی را جلب و به وظایف خویش عمل کرده است.
 
کار دیگر نیروی انتظامی دستگیری مجرمان و انجام کارهای مقدماتی و تحویل آنان به دستگاه قضایی است تا مجازات مناسب برای آنها در نظر گرفته شود. اگر در این زمینه فعال باشد، به همان نسبت امنیت و آسایش مردم فراهم آمده و از آمار تخلفات کاسته خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، هم باید نیروهای مربوط آموزش لازم را ببینند تا افراد کار آمدی باشند و هم فرماندهان از میان افراد مسئول و متعهد انتخاب شوند تا نتیجه مناسب به دست آید.
 
ناگفته نماند که امنیت نسبی موجود نیز بی تردید بر اثر تلاش و کوشش عزیزانی است که در نیروی انتظامی و دیگر دستگاهها انجام وظیفه کرده و همواره به طور فعال در مناطق حساس حضور داشته اند، و با تقدیم شهیدان فراوانی ارزشهای انقلاب را پاس می دارند.
 
گاهی نیروهای انتظامی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و مبارزه با قاچاقچیان، در مناطق مرزی در برابر اشرار و مفسدان مقاومت نشان میدهند، و این جای قدردانی و سپاسگزاری دارد. نیز گاهی که افراد شرور و خودخواهی تحت تأثیر شهوات و تمایلات شیطانی جنایت هولناکی را مرتکب می شوند، نیروی انتظامی وارد عمل شده و با همکاری دستگاه قضایی به صورت فوری و خارج از نوبت، مجازات لازم برای آنان اجرا و عملی می گردد. با وجود این، مردم از دستگاه های مربوط انتظار دارند هر جا که زمینه فساد هست و مفسدان محیط را ناامن میکنند، هر چه بهتر و بیشتر جلوی آنان را گرفته، تا به زودی امنیت فراگیر در همه ابعاد تجلی یابد.
 
منبع: مهم ترین واجب فراموش شده: امر به معروف و نهی از منکر، آیة الله ابراهیم امینی، صص140-136، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)،قم، چاپ دوم، ۱۳۹۲


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.