بررسی خوراکی های مضر برای دندان از نظر دندان پزشکان

سلامت و بهداشت دهان و دندان در زندگی آنقدر مهم است که بسیاری از دندان پزشکان از لذت خوردن برخی خوراکی‌ هایی که تصور می‌ کنند برای دندان مضر است، چشم پوشی می کنند. در مطلب زیر به معرفی برخی از این خوراکی ها پرداخته ایم.
پنجشنبه، 13 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
بررسی خوراکی های مضر برای دندان از نظر دندان پزشکان

خوردنی و نوشیدنی های مضر برای دندان

 
1- چیپس
علاوه بر این که چیپس ها سرشار از سدیم و چربی هستند و برای بدن مضر، برای دندان ها نیز مفید نمی باشند زیرا این خوراکی خوشمزه جویدنی بوده و در دندان می مانند. هر آنچه که در دندان بماند بیشتر اسید تولید می کند. پس، از خوردن این چیپس های روغنی خودداری کنید و به جای آن سعی کنید از چیپس های سبزیجات استفاده کنید.

بررسی خوراکی های مضر برای دندان از نظر دندان پزشکان
 
2- میوه های مرکباتی
میوه های مرکباتی یک خوردنی سالم برای رژیم غذایی ما هستند که ویتامین سی و بسیاری از ترکیبات بیوفلاونوئید سالم را برای بدن ما فراهم می کنند اما اسید سیتریک موجود درهمه مرکبات باعث فرسایش سطح دندان و افزایش حساسیت آن خواهد شد.

بعد از خوردن میوه های مرکباتی حداقل 30 دقیقه مسواک نزنید تا مواد معدنی موجود در بزاق بتوانند هر ماده معدنی از دست رفته در معرض اسید را بازسازی کنند. جویدن آدامس بدون قند منجر به افزایش بزاق و افزایش بافراسید و ترمیم دندان خواهد شد.
 
3- قهوه
قهوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست اما حاوی رنگدانه هایی است که می تواند باعث لکه دار شدن و تغییر رنگ دندان ها شود. همه افراد مستعد تغییر رنگ دندان نیستند که احتمالا به دلیل تفاوت در پروتئین های بزاق است که نه تنها به دندان های شما می چسبند بلکه به نظر نمی رسد با مسواک زدن نیز از بین روند و باید به دندان پزشک مراجعه کنید. این رنگدانه ها در چای نیز وجود دارند.
 
4- ذرت
ذرت یک خوراکی خوب و مخصوص اوقات فراغت محسوب می شود اما اگر تحت درمان ارتودنسی هستید بدانید که ذرت و بریس باهم جور درنمی آید و به دندان هایتان آسیب خواهند زد.
 
5- میوه های خشک
میوه خشک یک میان وعده با طعم عالی است. قند های موجود دراین خوراکی طی فرایند خشک سازی چسبناک می شوند که به راحتی بین دندان ها گیر کرده و باعث پوسیدگی آن ها خواهد شد. بنابراین ایده خوبی است که بخاطر مصرف این میان وعده خوشمزه استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. 1
 
6- تخمه
تخمه شکستن همیشه لذت بخش و سرگرم کننده است اما اگر بدانید که چه آسیبی ممکن است به دندان هایتان وارد کند، حتما این عادت را کنار می گذارید.

در واقع تخمه شکستن به فرم و ظاهر دندان هایتان آسیب می رساند. از آنجا که شما مجبورید آنها را با دندان های جلویتان بشکنید، همین کار لبه های دندان تان را ورقه ورقه کرده که به مرور زمان موجب شکستگی آنها می شود.
 
7- آب لیمو داغ
شاید شنیده باشید که نوشیدن آب لیمو داغ، آنهم در صبح، فواید زیادی دارد اما قبل از این که این نوشیدنی را به رژیم غذایی خود راه دهید، یک بار دیگر خوب فکر کنید. دندان پزشکان ثابت کرده اند که این نوشیدنی برای دندان ها مضر است.

در واقع مصرف مکرر نوشیدنی و غذاهای اسیدی به مرور مینای دندان را از بین برده و به لایه های درونی تر دندان یا همان عاج دندان، که زردتر و حساس ترند، نیز آسیب می رساند.
 
8- یخ
یخ ماده ای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد، اما جویدن یخ می تواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان گردد. اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و دندان درد می شود. به همین دلیل بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.
 
9- کشمش های روکش شکلات
کشمش هایی که دارای روکش شکلات هستند، اگر چه اسنک های خوشمزه ای می باشند اما برای سلامتی مضرند.

شاید باورتان نشود اما آسیبی که شکلات به دندان ها می زند، بسیار کمتر از آسیبی ست که کشمش به دندان وارد می کند.

در واقع قند موجود در کشمش نه تنها بسیار بالا بلکه بسیار هم چسبنده است، به طوری که در شیارهای دندان تان گیر کرده و به مرور موجب پوسیدگی آنها می شود. 2
 
10- کمپوت‌ ها یا کنسروهای میوه
اگر فکر می‌ کنید که وجود نام «میوه» روی کسنرو ها یا کمپوت‌ های میوه به شما می‌ گوید که خوراکی سالمی در انتظارتان است، سخت در اشتباه هستید.

در حالی که میوه‌ های طبیعی از بهترین گزینه‌ ها برای سلامتی انسان‌ ها هستند، اما میوه‌ های کنسرو شده می‌ توانند به‌ طرز عجیبی ناسالم باشند.

میوه‌ های کنسرو شده در شربت‌ها و ترکیبات قندی غلیظی قرار می‌گیرند و در نتیجه ترکیبات قندی مضری را وارد دهان می‌کنند.
 
11- نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا
نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا فوق‌ العاده اسیدی هستند، pH پایینی دارند و میزان ترکیبات قندی نیز در آن‌ ها زیاد است.

دندان‌ پزشکان می‌ گویند که مصرف بی‌ رویه نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا که در میان قشرهای خاصی از جوانان مُد شده، پوسیدگی‌ های دندانی را در میان آنان گسترش داده است. ترکیبات مضر درون نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا،‌ سطح همه دندان‌ها را می‌ پوشانند و به یکسان به همه دندان‌ ها صدمه می‌ زنند.

تداوم این وضعیت، نتیجه‌ ای نخواهد داشت جز پوسیدگی‌ های دندانی بی‌ شمار. 3

بررسی خوراکی های مضر برای دندان از نظر دندان پزشکان
 
12- آب معدنی
بسیاری فکر می کنند استفاده از آب معدنی به جای شیر اب می تواند باعث سلامت بدن شود اما این نکته در مورد افرادی با دندان های حساس درست نیست.

در جریان تصفیه شدن آب های معدنی و به طور کلی آب های املاح دار قسمت اسیدی قوی تری دارند و دندان ها را نابود می کنند.

برخی از سوراخ شدن های دندان به علت استفاده از آب معدنی هاست.
 
13- سرکه
در سالاد و غذاهای مختلف از آن استفاده می کنیم اما توجه نداریک که چقدر راحت می تواند دندان ها را نابود کند.

در دهه های اخیر تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می دهد دندان ها به سرکه حساسیت بالایی دارند و باعث سوراخ شدن و شکستن دندان ها می شوند.

تا حد امکان استفاده از سرکه را محدود کنید.
 
14- معجون عسلی
متاسفانه اگرچه معجون های عسلی سرشار از فیبر و مواد معدنی هستند اما برای بهداشت کلی دهان و دندان آنقدرها هم مفید نیستند و حتی بسیار ضرر دارند.

دکتر بیکر می‌گوید که این خوراکی مقدار نسبتا زیادی شکر دارد که برای دندان‌ها خوب نیست.

برخی از برندهای تولید‌کننده این خوراکی آنها را با شکر اضافی می‌پوشانند تا ترد و چیپس مانند شوند، بنابراین ضرر آن دو برابر می‌شود چون می‌ تواند دندان‌ های شما را بشکند یا شکر اضافه آن، مینای دندان شما را از بین ببرد.
 
15- پاستیل
باید از انواع پاستیل‌ ها به شدت دوری کنیم زیرا دندان‌ها را خراب می‌ کنند. این خوراکی به دندان‌ های شما آسیب می‌ زند زیرا به تمامی سطح دندان می‌ چسبند و هر چقدر که مدت زمان تماس این مواد شیرین با دندان ها بیشتر باشد، باکتری‌ هایی که باعث ایجاد حفره و کرم‌ خوردگی می شوند، در طول این مدت اسید بیشتری تولید می‌ کنند . 5

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.yjc.ir
3.www.eghtesadnews.com
4.www.mashreghnews.ir
5.www.ettelaat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.