راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر

یکی از بیماری های شایع در دوران کهنسالی و میانسالی آلزایمر است. آلزایمر یا فراموشی مشکلی بسیار حاد و سخت است که می تواند زندگی فرد را به سمت نابودی سوق دهد. به همین علت عموماً توصیه می ‌شود تا از راهکار هایی برای پیشگیری از بروز آلزایمر در میانسالی و کهنسالی استفاده شود.
سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر
آلزایمر یکی از بزرگ ترین نگرانی های بشر است. افراد در سنین بالا بیشتر نگران آن هستند و این بیماری بسیاری از ماها را می ترساند. مخصوصاً زمانی که نشانه هایی را از آن مشاهده می کنیم یا مثلاً کسانی که دوستشان داریم به این بیماری مبتلا می شوند. البته که جای امیدواری هست و افراد می توانند خودشان را تقویت کنند و برای ادامه زندگی انگیزه بالایی داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد می توانند با انجام اقداماتی مانند تغییرات در سبک زندگی خطر ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری های مربوط به زوال عقل را کاهش دهند پس باید یاد بگیرید که عوامل خطر را کنترل کنید و سبک زندگی سالم داشته باشید و توانایی های ذهنی خود را در حد بالا نگه دارید. عواملی مثل سن و سال و ژنتیک خارج از کنترل هستند. اگرچه که هنوز گزینه مربوط به سبک زندگی سالم باقی مانده است.

متخصصان بر این باور هستند که خطر بیماری آلزایمر فقط محدود به سنین بالا نمی شود. بلکه می تواند قبل از بروز علائم در افراد با سنین پایین تر هم اتفاق افتاده باشد.

پس هیچ گاه برای انجام سبک زندگی سالم و برای جلوگیری از آلزایمر زود نیست. هر چقدر که بیشتر خود را تقویت کنید، مدت زمان طولانی تری سالم باقی می مانید و خطر ابتلا به آلزایمر بیشتر کاهش پیدا می کند. مراحلی که در این بخش به شما معرفی می کنیم، باعث می شود که از این بیماری پیشگیری شود.1


خواندن قرآن حافظه را تحکیم می کند

پژوهش‌ها نشان داده‌ است خواندن قرآن و دعاهای مذهبی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی به تحکیم حافظه و کاهش سرعت پیری مغز و عدم ابتلا به آلزایمر منجر می‌شود.

متخصصان مغز و اعصاب میزان احتمال ابتلا به آلزایمر را از  سن ۶۰ سالگی به بعد حدود ۵ تا ۱۰ درصد و بعد از ۸۵ سالگی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می دانند و  فراموشی، اختلال در توجه و تمرکز در محاسبات را  از جمله علایم شروع این بیماری معرفی می کنند.2


فعالیت جسمانی

چنانچه دارویی باشد که بتواند از سلول‌های مغزی محافظت کرده و موجب زایش سلول‌های جدید شود، بدون شک دل‌تان می‌خواهد در موردش بیشتر بدانید، اینطور نیست؟ خُب، همچین دارویی در دسترس است و حتی به تجویز پزشک هم نیازی ندارد. پژوهشگران در نتیجه‌ی تحقیقات متعددی دریافتند که فعالیت جسمانی، قدرتمندترین حَربه برای مقابله با آلزایمر است. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه ایلینوی انجام شد، خطر ابتلا به آلزایمر حتی در افرادی که سابقه‌ی خانوادگی داشتند، اما هفته‌ای سه بار و هر بار حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کردند، کمتر بود.


رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اُکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهابی

نمی‌شود مطلوب‌ترین رژیم غذایی برای مغز را فقط به یک رژیم غذاییِ خاص مثلا مدیترانه‌ای محدود کرد. رژیم‌های غذایی مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانند در حفظ سلامت مغز مفید باشند. در مجموع، رژیم‌های غذاییِ سرشار از سبزیجات مطلوب‌تر هستند، به ویژه رژیم‌هایی که مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده را محدود می‌کنند، مفیدتر شناخته می‌شوند.

برای مثال، خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که حدود ۵ سال از رژیم غذاییِ تهیه شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) در شیکاگو پیروی کردند، ۵۳ درصد کاهش یافت. این رژیم خاص حاوی ۱۰ ماده‌ی غذایی مفید برای مغز است که عبارتند از: سبزی‌های برگدار، سبزیجات، مغزها، انواع توت، لوبیا، غلات کامل، ماهی، طیور، روغن زیتون و ... در این رژیم غذایی، مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارین، پنیر، شیرینی و دِسِر، غذاهای سرخ شده و فَست‌فود به شدت محدود شده است.


معاشرت با دیگران

بر اساس تحقیقی که در مرکز بیماری آلزایمرِ راش در شیکاگو انجام شد، از تنهایی بپرهیزید تا مغزتان جوان بماند. در این تحقیق، زندگی اجتماعی جمعی از سالخوردگان در یک بازه‌ی زمانی تقریبا ۱۲ ساله زیر نظر گرفته شد. نتیجه نشان داد زوال شناختی در افرادی که اغلب با دیگران وقت می‌گذراندند (مثلا عضو باشگاه کتاب‌خوانی بودند، با دوستان‌شان قرارِ شام می‌گذاشتند یا به خانواده‌های‌شان سر می‌زدند)، ۷۰ درصد کمتر از افرادی بود که تعاملات چندان زیادی نداشتند.


ورزش مغز

چنانچه مغزتان را در یادگیری اطلاعات جدید (مثلا راهنمایی بچه‌ها در انجام تکالیف‌شان یا سرهم‌بندی کردن وسایل آیکیا (IKEA)) به چالش نکشید، سُست و بی‌حال خواهد شد. بر اساس تحقیقی طولانی‌مدت که در دانشکده‌ی پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک انجام شد و ۲۱ سال طول کشید، خطر زوال عقل در افراد سالخورده‌تری که اغلب خودشان را به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ی محرک مغز مشغول می‌کردند، کمتر از افرادی بوده است که مغزشان را زیاد ورزش نمی‌دادند. مطالعه، بازی‌های تخته‌ای، تمرین موسیقی و حل جدول، آن هم حداقل چند بار در هفته، موجب تقویت رشد سلول‌های مغزی جدید و برقراری اتصالات بینِ سلولی می‌شود. در این تحقیق مشاهده شد حتی افرادی که حامل ژن مرتبط با آلزایمر بودند، توانستند زمان ابتلا به این بیماری را با انجام مداوم فعالیت‌های فکری تا حدود یک دهه به تعویق بیندازند.

در دو تحقیق دیگری که روی رانندگان تاکسی در لندن انجام شد نیز نتایج قابل توجهی به دست آمد. رانندگان تاکسی در لندن می‌باید به منظور دریافت مجوز، اسم و آدرس ۲۵ هزار خیابان، ۲۰ هزار مکان دیدنی و بیش از ۳۲۰ مسیر احتمالی را حفظ کنند. پژوهشگران دریافتند که در این افراد، قسمت هیپوکامپ مغز که در پردازش حافظه نقش دارد، در مقایسه با افرادی که راننده‌ی تاکسی نیستند و حتی رانندگان اتوبوس که می‌باید مسیرهای احتمالی کمتری را حفظ کنند، رشد بیشتری دارد.3


کیفیت خواب

آشفتگی خواب شبانه فکر را به هم می ریزد روی روحیه شما تاثیر می گذارد و باعث می شود که بیش از بقیه در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر باشید. برای بهبود خواب خود باید اقدامات زیر را انجام دهید:

یک برنامه منظم برای خود داشته باشید.

شب ها و صبح ها در یک ساعت مشخص به خواب بروید و بیدار شوید تا ریتم شبانه روزی بدن شما تنظیم شود.

ساعت بدن شما به نظم پاسخ می دهد.

تمام تکنولوژی را از اتاق خواب خود دور کنید.

قبل از خواب کاری را انجام دهید که شما را آرام می کند.

دوش آب داغ، انجام حرکات کششی، گوش دادن به موسیقی آرام و خاموش کردن چراغ ها جزء همین اقدامات است و می توانید آن ها را به یک عادت تبدیل کنید تا ذهن شما نسبت به آن ها بهتر پاسخ دهد و راحت تر بخوابید.

فضای ساکت را انتخاب کنید.

زمانی که استرس اضطراب و نگرانی شما را بیدار نگه داشته، از رختخواب بلند شوید و سعی کنید وارد اتاق دیگری به مدت 20 دقیقه بشوید و دوباره برگردید.


مدیریت استرس

استرس مزمن یا دائم قطعاً مغز شما را به هم می ریزد و قدرت حافظه را از بین می برد. سلول های عصبی را نیز دچار مشکل می کند و در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر افزایش پیدا می کند. مدیریت استرس باید دقیقاً در هر سنی انجام شود و اثرات مضر آن را به حداقل برساند.

نفس عمیق بکشید

فعالیت های ریلکسیشن انجام دهید

آرامش درونی خود را تقویت کنید

سرگرمی را در اولویت قرار دهید

شوخ طبعی خود را حفظ کنید1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.irna.ir
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.