تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

در جراحی زیبایی (Cosmetic surgery) که نوعی جراحی پلاستیک به شمار می‌رود، هدف بهبود ظاهر شخص با رعایت همه موارد احتیاطی است. جراحی زیبایی ترمیمی (Reconstructive surgery) هم نوع دیگری از جراحی پلاستیک است که هدف آن بهبود عملکرد و بهتر کردن ظاهر ارگان آسیب دیده‌ی بدن است.
دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

جراحی زیبایی چیست؟

در جراحی زیبایی (Cosmetic surgery) که نوعی جراحی پلاستیک به شمار می‌رود، هدف بهبود ظاهر شخص با رعایت همه موارد احتیاطی است. 

این روزها اقبال عمومی به جراحی زیبایی در میان افراد جامعه افزایش یافته است. تنها در سال 2013 در حدود 15.1 میلیون جراحی زیبایی در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام شد که نسبت به مورد مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است. 

این نوع از عمل‌ها تقریباً بر روی هر قسمت از بدن قابل اجرا هستند، ولی نباید بی مهابا و بدون فکر کردن به عواقب زیر تیغ جراحی رفت. نتایج حاصل دائمی هستند و فرد باید قبل از انجام جراحی در مورد تصمیم خود کاملاً مطمئن باشد. این نوع از عمل‌ها باید توسط پزشکی حاذق انجام شده و فرد در مورد نتیجه‌ی جراحی واقع‌گرا باشد. 

اگر پزشک احتمال دهد که مشکل موجود توسط عوامل دیگر ایجاد شده و با جراحی بر طرف نخواهد شد و اگر فرد نشانه‌های بیماری خود زشت انگاری (Body Dysmorphic Disorder) را نشان دهد، قبل از جراحی جلسات مشاوره برگزار خواهد کرد. 

در بیماری خود زشت انگاری فرد از نظر ذهنی خیال می‌کند که از نظر ظاهری دارای مشکل است در حالی که نشانه‌های عینی خلاف آن را ثابت می‌کند.

جراحی زیبایی ترمیمی (Reconstructive surgery) هم نوع دیگری از جراحی پلاستیک است که هدف آن بهبود عملکرد و بهتر کردن ظاهر ارگان آسیب دیده‌ی بدن است.

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

↑تفاوت بین جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک

شما تنها کسی نیستید که پیش از این فکر می‌کردید جراحی پلاستیک و زیبایی دو عمل مشابه هستند.

تعداد زیادی از جراحان پلاستیک، کار جراحی زیبایی را هم انجام می‌دهند و به همین دلیل این دو عبارت معمولا به جای هم به کار می‌رود. اما این مسئله از نظر تکنیکی کاملاً درست نیست. جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی دو رشته‌ی تخصصی پزشکی بسیار مرتبط به هم و البته جداگانه هستند.
 

↑در جراحی پلاستیک چه نوع مشکلاتی درمان می‌شود؟

در این قسمت به جواب این سوال به صورت توضیحی جواب خواهیم داد و موضوع را به خوبی روشن خواهیم کرد نخست بدانید که:
 

جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی اهداف متفاوت دارند

با وجود اینکه هر دوی این جراحی‌ها باعث بهبود شکل بدن بیمار می‌شود، ولی این دو روش از نظر اهداف درمانی، روش‌های آموزشی و تحقیقاتی با هم تفاوت‌هایی دارند.
 

جراحی زیبایی بر روی بهبود وضعیت ظاهری تمرکز دارد

 روش‌ها، تکنیک‌ها و اصول جراحی زیبایی بر بهبود ظاهر بیمار تمرکز دارد. بهبود نقص‌های زیبایی، قرینه‌گی و فرم از اهداف اصلی این روش درمانی هستند. 

جراحی زیبایی روی همه‌ی نواحی سر، گردن و بدن قابل انجام است. جراحی زیبایی روی نقاطی که از نظر عملکردی سالم هستند در صورت رضایت فرد انجام می‌شود‌. این عمل‌ها توسط پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف از جمله جراحان پلاستیک انجام خواهند شد.

جراحی پلاستیک بر روی برطرف کردن یک نقص و ترمیم یک عملکرد و ظاهر شخص تمرکز دارد.

جراحی پلاستیک نوعی تخصص جراحی است که در آن ناهنجاری‌های ظاهری صورت و بدن که بر اثر اختلالات مادرزادی، حوادث، سوختگی و بیماری‌ها ایجاد شده‌اند تحت درمان قرار می‌گیرند. 

در واقع در جراحی پلاستیک بر روی ناحیه‌ای از بدن که از نظر کارکرد و عملکرد دچار نقص است تمرکز شده و حالت ترمیمی دارد.

در حالی که بسیاری از جراحان پلاستیک تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی هم دارند، اساس آموزش آن‌ها جراحی‌های ترمیمی پلاستیک بوده است.

در سال ۱۹۹۹ انجمن جراحان پلاستیک و ترمیمی آمریکا نام خود را انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تغییر داد تا بار دیگر بر این مسئله تاکید کند که این دو یک مقوله‌ی واحد هستند.

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

↑چرا مردم به جراحی زیبایی و پلاستیک رو می‌آورند؟

دلایل متعددی برای رو آوردن مردم به سوی جراحی‌های پلاستیک و زیبایی وجود دارد. باید گفت که تمایل افراد به انجام عمل جراحی پلاستیک به دلایل مختلفی مرتبط است، مانند:
 

ژنتیک

اگر فرد ژن داشتن دماغ بد شکل یا گوش بزرگ غیر طبیعی را از والدین خود به ارث برده باشد، به دلیل ظاهر غیر طبیعی ممکن است دچار کمبود اعتماد به نفس شود. بنابراین جراحی زیبایی و پلاستیک به این افراد کمک زیادی خواهد کرد‌‌.
 

پیری پوست

استفاده از کرم‌ها و مراقبت‌های پوستی و داشتن تغذیه‌ی سالم تنها از بروز نشانه‌های پیری پوست جلوگیری خواهد کرد. اما انواع جراحی‌های زیبایی مانند کشیدن پوست صورت می‌توانند باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها و یا حتی برطرف شدن غبغب فرد شوند.
 

آسیب پوست به دلیل آفتاب

در گذشته مردم متوجه‌ی آسیبی که نور خورشید به پوست آن‌ها می‌زند، نبودند. به همین دلیل دچار کک و مک و لکه‌های پوستی می‌شدند. امروزه استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و جراحی کشیدن پوست صورت برای درمان این مشکل انجام می‌شود.
 

وجود زخم

وجود جای زخم ناشی از تصادف، بیماری و جوش بر پوست صورت و بدن اثر زیادی بر روحیه و اعتماد به نفس فرد دارد.‌ امروزه با کمک روش‌های پیشرفته پزشکان متخصص در امر زیبایی به راحتی به بهبود جای زخم کمک می‌کنند‌
 

ترقی شغلی

داشتن ظاهری جذاب برای برخی افراد شاغل در کارهای هنری مانند بازیگران و افرادی که بیش‌تر با مردم سر و کار دارند، بسیار مهم است و تا حدود زیادی باعث پیشرفت وضعیت شغلی آن‌ها خواهد شد.
 

↑انواع جراحی زیبایی

انواع مختلفی از عمل‌های زیبایی برای بهبود ظاهر قسمت‌های مختلف بدن وجود دارد:

جراحی زیبایی سینه: زنان به دنبال تغییر شکل بدن خود معمولاً به جراحی زیبایی سینه روی می‌آورند، ماموپلاستی  یا جراحی زیبایی سینه شامل:

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

بزرگ کردن پستان یا ماموپلاستی افزایشی: در این روش برای بزرگ‌تر کردن سینه از سالین یا پروتزهای سلیکونی استفاده می‌شود. در بسیاری از زنان بزرگ‌تر بودن سینه‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس بهتر در رابطه‌ی جنسی خواهد شد. 

کوچک کردن سینه: هدف اصلی این جراحی بهبود شکل ظاهری بدن است، ولی در بسیاری از موارد سینه‌های بزرگ از نظر فیزیکی مشکلاتی را برای فرد به بار خواهند آورد. این جراحی در افراد مستعد شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش خواهد داد. 

ماستوپکسی یا جراحی لیفت سینه: در این روش پوست و بافت غدد موجود در سینه برداشته شده و برای اینکه سینه کوچک‌تر به نظر برسد، بالاتر از حالت عادی قرار می‌گیرند.

جراحی کوچک کردن سینه مردان : برای درمان ژنیکوماستی یا افزایش غیر عادی حجم سینه مردان انجام می‌شود.

لیپوساکشن: در این روش با کمک ابزارهای مخصوص چربی نقاط مختلف بدن خارج می‌شود. گردن، قسمت خارجی بازوها، پهلوها، باسن، ران و شکم نقاطی از بدن هستند که تحت لیپوساکشن قرار می‌گیرند. برای انجام این روش سونوگرافی و ابزارهای لیزری و مکانیکی نیاز است.

جراحی زیبایی آلت تناسلی زنانه: لابیا پلاستی نوعی عمل جراحی زیبایی برای کاهش اندازه و اصلاح شکل لبه‌ی کوچک و لبه‌ی بزرگ قسمت خارجی آلت جنسی زنان است.

جراحی زیبایی باسن: این نوع جراحی‌ها به هدف کاهش اندازه و تغییر ساختار بدنی در شکم، پهلو و باسن انجام شده و شامل لیفت باسن ، جراحی بزرگ کردن باسن است.

در جراحی زیبایی بزرگ کردن باسن جراح چربی را از نقطه‌ی دیگری از بدن استخراج کرده و به باسن تزریق می‌کند این روش لیفت باسن برزیلی نامیده می‌شود.

ژل‌ها و پروتزهای سلیکونی هم در این روش استفاده می‌شوند. 

در جراحی لیفت باسن پوست اضافی پهلو، باسن و ران برداشته شده و به همین دلیل باسن بالاتر از حد طبیعی خود قرار خواهد گرفت. 
 

↑جراحی زیبایی صورت شامل چه جراحی‌هایی است؟

این نوع جراحی طیف بسیار گسترده‌ای از جراحی‌ها را شامل می‌شود:

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک: با افزایش سن پلک‌ها دچار افتادگی می‌شوند. در این روش جراحی چربی و پوست اضافی اطراف چشم برداشته می‌شود. این جراحی می‌تواند فرم کلی صورت و عضلات آن را تغییر دهد.افتادگی شدید پوست دید پیرامونی، به ویژه میدان دید خارجی و فوقانی، را مختل می‌کند. در عمل جراحی پلک این مشکلات برطرف می‌شود و چشم‌ها جوان‌تر، هوشیارتر و شاداب‌تر می‌شود. جراحی پف پلک متداول‌ترین نوع جراحی پلک است.

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

جراحی پلک در بعضی موارد جنبه درمانی دارد و برای بهبود دید، سلامت و راحتی چشم ضروری است، اگر چه برخی بیماران ترجیح می‌دهند بلفاروپلاستی را برای زیبایی بیشتر چهره و چشم‌ها انجام دهند تا نشانه‌های پیری را به حداقل برسانند. اکثر متقاضیان عمل جراحی پلک در بازه سنی 35 تا 64 سال قرار دارند.بلفاروپلاستی مشکلات زیر را اصلاح می‌کند:

* پف یا پوست اضافی زیر پلک بالا و پایین
* افتادگی یا پف پلک
* مختل شدن دید پیرامونی به دلیل وجود پوست اضافی روی پلک بالا
* مشخص شدن سفیدی زیر عنبیه به دلیل افتادگی پلک پایین


رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی: در این عمل، پزشک به هدف تغییر ظاهر فرد و بهبود اختلالات تنفسی، شکل بینی را تغییر می‌دهد. پزشکان انجام این عمل جراحی را در افراد پایین‌تر از 18 سال توصیه نمی‌کنند. چرا که در این سن هنوز استخوان‌ها و غضروف بینی به صورت کامل رشد نکرده است.

عمل جراحی پلاستیک بینی در افراد مسن از آنجا که با افزایش سن بافت های بینی دچار افتادگی وسستی می شوند این امر برظاهر وعملکرد بینی تأثیر می گذارد. بالا بردن نوک بینی دراین افراد موجب جوان به نظر رسیدن وبهبود تنفس می شود. بیشترین مشکلات زیبایی بینی در سنین بالا، افتادگی نوک بینی و برآمدگی پشت آن است. افتادگی بینی موجب مسن تر به نظر رسیدن چهره فرد می شود. در حالات شدیدتر افتادگی، تنفس از راه بینی ممکن است دچار اختلال شود. این بیماران وقتی نوک بینی خود را با انگشت به بالا می برند احساس مطلوب تری از تنفس از راه بینی دارند.

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

اوتوپلاستی یا جراحی گوش: در این روش جراحی با تغییر شکل استخوان و غضروف و باکمک بخیه‌ها لاله‌ی گوش به صورت نزدیک می‌شود. 

ریتیدِکتومی یا لیفت صورت : این جراحی به هدف از بین بردن چین و چروک صورت و سفت‌تر کردن عضلات صورت صورت می‌گیرد. برش جراحی در جلو و پشت گوش‌ها زده شده و بخیه‌ها در خط رویش مو قرار گرفته و به این ترتیب قابل مشاهده نخواهند بود.می توان از این جراحی در موارد زیر استفاده کرد:

* آویزان شدن پوست صورت به دلیل چین و چروک های موجود
* خطوط عمیق در اطراف پلک تحتانی
* شیارهای عمیق زیر پلک تحتانی.
* خطوط عمیق ما بین بینی و گوشه دهان
* افتادگی و یا جابجا شدن چربی ها (بافت های چربی تخریب شده که دچار افتادگی شده اند.)
* عضلات بخش تحتانی صورت که قوام خود را از دست داده اند و حالت افتاده و آویزان به خود گرفته اند.
* شل شدن پوست و ازدیاد بافت چربی در زیر چانه و فک پایینی. در این حالت ممکن است فرد با داشتن وزن نرمال، در گردن خود غبغب داشته باشد.

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

لیفت ابرو : در این جراحی به هدف از بین بردن اثرات افزایش سن پوست پیشانی کشیده می‌شود. با کشیده شدن پوست پیشانی چین و چروک‌ها، خطوط پیشانی و خط اخم برطرف خواهند شد. 

تمام چیزهایی که باید راجع به انواع جراحی زیبایی و پلاستیک و جراحی ترمیمی بدانیم

جراحی زیبایی چانه : چانه نقش بسیار مهمی در ظاهر و فرم صورت دارد. با تغییر فرم استخوان چانه و یا استفاده از پروتز این عمل جراحی انجام می‌شود.

جراحی زیبایی گونه : در این جراحی پزشک ایمپلنت مخصوصی را بالای استخوان گونه قرار می‌دهد. 
 

↑انواع جراحی ترمیمی و پلاستیک

بر اساس آمار انجمن جراحان پلاستیک آمریکا سالانه بیش از یک میلیون جراحی ترمیمی انجام می‌شود، در ادامه چند مورد از این جراحی‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

↑جراحی ترمیمی پستان‌ها

بعد از ماستکتومی، پزشک با بررسی نوع برداشت سینه، نوع درمانی که بیمار برای سرطان سینه دریافته کرده و شکل بدن، اقدام به جراحی ترمیمی پستان‌ها خواهد کرد. این نوع جراحی به دو روش جراحی ترمیمی بر پایه‌ی ایمپلنت (استفاده از ایمپلنت سینه) یا جراحی ترمیمی فلپ (استفاده از بافت بدن خود بیمار) انجام خواهد شد.
 

↑جراحی ترمیمی لب شکری و بر طرف کردن اختلالات و ناهنجاری کام

لب شکری  یا کام شکافته  شایع‌ترین اختلال مادرزادی در آمریکای شمالی است. این نوع از جراحی به هدف اصلاح ساختار غیر طبیعی دهان و ایجاد یک ظاهر طبیعی‌تر انجام می‌شود. 
 

↑جراحی دست و پا

جراحی دست باعث بهبود شرایط دست و بر طرف کردن اختلالات آن در بیماری‌هایی مانند نشانگان مجرای مچ دستی یا سندرم تونل کارپال، روماتیسم مفصلی و بیماری دوپویترن یا انقباض دوپویترن خواهد شد.

این جراحی‌ها این گروه از بیماری‌ها که باعث ایجاد درد، ناتوانی حرکتی، عملکردی و انعطاف پذیری مچ و انگشتان می‌شوند را درمان می‌کنند. از طرفی دیگر برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی هم با کمک جراحی پلاستیک قابل درمان خواهند بود. 

جراحی پا هم به افرادی که به علت تومورها آسیب دیده‌اند، یا دارای انگشت اضافی و به هم چسبیده هستند، کمک می‌کند. 
 

↑برطرف کردن جای زخم

گاهی به دلیل تصادف و یا بیماری‌های مختلف زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که دارای اثری موقت روی پوست هستند. جراحی پلاستیک کمک می‌کند که جای این زخم‌ها برطرف شده و با پوست اطرافش به نوعی ترکیب شود. در جراحی پلاستیک امکان برطرف شدن کامل جای زخم وجود ندارد، بلکه تنها اثر آن کمرنگ‌تر خواهد شد.
 

↑جراحی برداشت سرطان پوست

در جراحی پلاستیک با استفاده از روش‌هایی خاص مناطقی که سرطان در آن‌جا رشد کرده برداشته خواهد شد
 

↑توسعه بافتی

این روش باعث رشد پوست اضافی در مناطق مختلف بدن می‌شود. یک بالن سیلیکونی به زیر پوست تزریق شده و باعث می‌شود که پوست به مرور زمان کشیده شده و رشد کند. این روش درمانی بیش‌تر در جراحی ترمیمی سینه‌های برداشته شده در اثر سرطان پستان انجام می‌شود. به جز آن در مناطق دیگر بدن هم قابل انجام است. 
 

↑مواردی که باید در هنگام جراحی زیبایی در نظر گرفته شوند

افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی می‌گیرند باید قبل از نهایی کردن تصمیم خود به دقت موارد زیر را بررسی کنند:

پزشک خود را با دقت انتخاب کنید، فرد مورد نظر شما باید دارای کارنامه‌ی پزشکی موفق و اعتبارنامه‌ و مجوزهای معتبر باشد. 

بعد از شنیدن نظر پزشک، تصمیم نهایی خود را بگیرید. اجازه ندهید که تصمیماتی برای شما گرفته شود که آن‌ها را قبول ندارید

در مورد جراحی اطلاعات کافی را جمع آوری کرده و در مورد مزایا و معایب آن تحقیق کنید.

در مورد خطرات عمل جراحی مطالعه کرده و این احتمال را زیر نظر داشته باشید که شاید نیاز باشد ۶ ماه بعد عمل جراحی را تکرار کنید.

زمان مناسبی را برای انجام عمل جراحی انتخاب کنید. موقعیت‌های استرس زا مانند تغییر شغل، بچه دار شدن، اسباب کشی به خانه‌ی جدید زمان مناسبی برای انجام این عمل نیستند.
 

هرگز به توصیه یا اصرار کسی به عمل جراحی تن ندهید

برای انجام عمل، پزشکی در شهر خود انتخاب کنید. اگر مجبور به مسافرت هستید، مطمئن شوید که تمام امکانات لازم برای آسایش و راحتی شما وجود دارد.
 

↑عوارض جانبی جراحی زیبایی و پلاستیک

هر عمل جراحی عوارض و خطرات خاص خود را دارد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا به افرادی که عمل زیبایی انجام داده‌اند توصیه می‌کند که بلافاصله بعد از اینکه احساس کردند این علایم را دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

* احساس درد غیر طبیعی
* هر گونه تغییر شکل ظاهری 
* بی رنگ شدن پوست در اطراف محل شکاف جراحی
* علایم سکته

قبل از هر گونه تصمیمی برای انجام عمل زیبایی و قبل از مراجعه به پزشک متخصص زیبایی باید با پزشک عمومی مشورت کرده و از نظر سلامت عمومی بدن مطمئن شد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیتوته
سایت دکتر یادگاری
سایت انجمن زیبایی ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.